مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی و کاستن از سنگینی گرانی در  معیشت و زندگی مردم تلاش کنند

حجت الاسلام حکمتی نیک اولویت نخست در کشور را مسائل اقتصادی دانست و گفت: همه مسئولان و متولیان امور موظف هستند برای حل مشکلات اقتصادی و کاستن از سنگینی گرانی بر دوش آنها در عرصه معیشت و گذران زندگی مردم تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «سیروس حکمتی نیک» ظهر امروز (۲۰ خرداد ماه) در خطبه های نماز جمعه یاسوج ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت، اظهار کرد: خداوند در آیات قرآن کریم به ما یادآور کرده که ضرورت دارد هر کدام از ما جامعه بشری به ویژه مسلمانان زندگی خود را با این قواعد زیبای قرآنی تنظیم کنیم.

امام جمعه موقت یاسوج یکی از این قواعد ارزشمند قرآن کریم را قاعده ذکر الهی دانست و گفت: منظور از ذکر الهی، یعنی اینکه انسان در همه احوالات، زمان ها، مکان ها، همه پیشامدها و اتفاقات با همه‌ وجود همیشه متوجه خداوند بزرگ باشد و عالم را محضر خدا و خداوند حکیم را در همه امور و رفتار خویش ناظر و شاهد بداند.

وی به نکته دوم در ذکر الهی، یعنی اهمیت ذکر الهی اشاره کرد و افزود: خداوند بزرگ در قرآن کریم، پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام در موارد متعدد همه ما را به ذکر الهی دعوت کردند و از ما خواستند که همیشه یا غالباً به ذکر الهی در زندگی مشغول باشیم.

حجت الاسلام حکمتی نیک یادآور شد: خداوند متعال در آیه شریفه ۴۱ سوره احزاب می فرماید «ای کسانی که ایمان آورده اید، در مسیر زندگی خود خدا را بسیار زیاد یاد کنید و به ذکر الهی مشغول شوید و از نام خدا غافل نباشید».

امام جمعه موقت یاسوج ادامه داد: باید همیشه خداوند را ناظر و شاهد بر رفتار و اعمال خویش بدانیم،  پیامبر اسلام نیز در فراز بسیار زیبایی فرمودند«مردم، بدانید بهترین عمل، پاک ترین و بلند مرتبه ترین عمل نزد خداوند و بهترین عملی که خورشید بر آن طلوع کرده نزد خداوند الهی است».انسان باید دائماً و مستمرا به یاد خدا باشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته سوم در بحث اهمیت ذکر الهی، آثار و برکات ذکر خدا بوده و در روایت های متعدد، سخنان اهل بیت علیهم السلام و قرآن این مهم مورد تاکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام حکمتی نیک ابراز داشت: نخستین اثر یاد خداوند، محبت الهی است، زیرا خداوند انسان های غافل از او را دوست ندارد و در مقابل خداوند محبوب ذاکرین الهی است.

امام جمعه موقت یاسوج افزود: اگر انسان اهل ذکر خداوند باشد جلب محبت الهی کرده، زیرا پیامبر گرامی اسلام فرمود «هر کس مشغول ذکر خدا باشد، خداوند او را دوست دارد».

وی از دیگر اثرات و برکات ارزشمند ذکر الهی بر اساس برداشت از آیات و روایات را ارتقاء بصیرت، معرفت، بینش و آگاهی انسان دانست و گفت: امام علی علیه السلام فرمود «هر کس مشغول ذکر الهی باشد، از بصیرت، بینش، معرفت و آگاهی برخوردار می شود».

حجت الاسلام حکمتی نیک با اشاره به اینکه یکی دیگر از آثار و برکات ارزشمند معنوی ذکر الهی، رسیدن به آرامش خاطر، سکونت، آرامش روحی، روانی و جسمی، یادآور شد: خداوند در قرآن کریم چند عامل را به عنوان عوامل ایجاد آرامش برای انسان معرفی کرده است که از جمله آن‌ها، شب، خانه انسان، انتخاب شریک زندگی بوده و یکی از مهم ترین عوامل آرام بخش از نگاه قرآن کریم ذکر الهی است.

خطیب موقت جمعه یاسوج با اشاره به اینکه عرصه های واقعی ذکر الهی کجا بوده، گفت: در هر حالت، زمان و مکان و هر عرصه ذکر الهی کاربرد دارد و ذکر خداوند مختص به زمان و مکان خاصی نیست، اما در برخی موارد طبق آیات و روایات، ذکر الهی مورد اهتمام قرار گرفته و تاکید ویژه بر آن شده است.

وی اظهار کرد: از جمله عرصه های ذکر الهی میدان جنگ با دشمن است و در عرصه مبارزه با دشمن خداوند از ما خواسته که دو کار عمده را انجام دهیم، یکی باید ثابت قدم باشیم و استقامت بورزیم و تا می توانیم ذکر الهی را فراموش نکنیم.

حجت الاسلام حکمتی نیک از دیگر عرصه های ذکر الهی را بازار دانست و گفت: بازار معمولاً جلوه مظاهر مادی است، انسان در بازار به دنبال کسب، درآمد، معامله، تجارت و داد و ستد است و در این زمینه سفارش ویژه شده که انسان وقتی برای داد و ستد و خرید و فروش وارد بازار می شود، برای بازرگانی، کسب و تجارت دائم ذکر الهی را بر زبان داشته باشد.

امام جمعه موقت یاسوج افزود: پیامبر اسلام (ص) فرمود «بسیار زیاد خدا را یاد کنید، وقتی وارد بازار می شوید و مردم مشغول معامله هستند، در این شرایط باید خدا را خیلی یاد کنید و اگر در بازار اهل ذکر با خدا باشید، این کفاره گناهان بوده و باعث زیادی حسنات و خوبی انسان می شود».

وی ادامه داد: هنگام خشم، غضب، دلهره و اضطراب بزرگان دین سفارش کردند که در این شرایط مشغول ذکر الهی شوید و با اذکار ارزشمند مستحبی خدا را یاد کنیم که این یکی از عرصه‌های ذکر الهی است.

حجت الاسلام حکمتی نیک با اشاره به اینکه در خلوت ها و در هنگام لذت بردن ها بر اساس روایات از ما خواسته شده ذکر الهی را بر زبان داشته باشیم به انواع و اقسام ذکر الهی اشاره کرد و گفت: ذکر بر چند قسم است که گاهی لفظی و گاهی زبانی است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به شکرانه نعمت های بسیاری که خداوند به ما ارزانی داشته، با زبان و کلام خود خدا را ذکر کنیم، دعا و قرآن بخوانیم و اذکار مخصوص بر زبان بیاوریم.

وی اظهار کرد: ولی گاهی اوقات ذکر باید عملی باشد، به این معنا که انسان در مواجهه با گناه، بلافاصله گناه را ترک کند و با عمل نیک، ذکر الهی را انجام دهد.

حجت الاسلام حکمتی نیک در خطبه دوم نماز جمعه امروز یاسوج ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناه و معصیت، به میلاد امام رضا علیه السلام اشاره کرد و گفت: امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در فراز بسیار زیبایی فرمودند «رحمت و رضوان الهی شامل بنده هایی باد و خداوند رحمت کند و بیامرزد انسانی که اوامر و دستورات ما را در جامعه بشری پیاده کند و دستورات ما را در جامعه و بین مردم زنده نگه دارد».

امام جمعه موقت یاسوج ضمن تبریک میلاد امام رضا علیه السلام، گفت: شخصی از ایشان پرسید «چگونه اوامر شما را در جامعه بشری احیا کنیم و روش پیاده کردن اوامر و سیره اهل بیت در جامعه چگونه است»؟

وی در توضیح این پرسش، افزود: امام رضا علیه السلام فرمود «مردم علوم، معارف و دانش ما اهل بیت را یاد بگیرند، آموزش ببینند، با آن آشنایی پیدا کنند و معرفت، آگاهی و دانایی پیرامون سیره ما را به دست آورند و مسیر زندگی اهل بیترا یاد بگیرند و آنها را به دیگران بیاموزند.»

حجت الاسلام حکمتی نیک ضمن تاکید بر اینکه ما باید علاوه بر اینکه خود سیره اهل بیت علیهم السلام را یاد می گیریم باید سیره بزرگان دین را به دیگران هم بیاموزیم، گفت:امام رضا علیه السلام فرمود «اگر مردم با زیبایی ها، فرمایشات و اوامر ما اهل بیت آشنایی پیدا کنند، دیگران نیز از ما اهل بیت تبعیت و پیروی خواهند کرد».

امام جمعه موقت یاسوج خاطرنشان کرد: آشنایی با سیره اهل بیت علیهم السلام به ویژه سیره رضوی برای ما در ابعاد و عرصه های مختلف لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام شخصیت بزرگی بوده و جا دارد همه ما در مسیر زندگی و توسل به وجود اهل بیت علیهم السلام به ویژه ولی نعمت خود در مشهد الرضا تمسک بجوئیم.

حجت الاسلام حکمتی نیک به جشنواره فیلم کن اشاره کرد و گفت: این جشنواره در کشوری که مدعی دروغین دموکراسی و آزادی است برگزار شد و از فیلم موهنی که به مقدسات ما و وجود امام هشتم توهین کرد و افراد معلوم الحال و مجهول الاحال در این زمینه مورد تجلیل و تشویق قرار گرفتند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: این افراد غفلت کرده و نمی‌دانند که این کارها باعث رونق ارزش ها در جامعه اسلامی خواهد شد و میزان ولایت مداری و مودت ارادتمندان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام افزایش خواهد یافت و هرگز نمی توانند با افکار اینچنینی کاری کنند که یاران امام و دوستان اهل بیت (ع) کم شوند.

وی تاکید کرد: در فضای عمومی جامعه اسلامی ما، بین ایرانیان داخل و خارج، جهانیان و شیعیان، در فضای عمومی، حقیقی و مجازی مردم محبت خود را به درستی نسبت به وجود نازنین امام رضا علیه السلام ابراز کردند.

حجت الاسلام حکمتی نیک خاطرنشان کرد: وجود نازنین امام هشتم در ایران اسلامی منشأ خیر و برکت برای جامعه بشری به ویژه جامعه ایرانی و اسلامی خواهد بود.

امام جمعه موقت یاسوج در فراز دیگری از خطبه ها، گفت: در ایام خرداد همچنان در حال و هوای سالگرد ارتحال حضرت امام رحمت الله علیه قرار داریم و باید از معمار کبیر انقلاب اسلامی و امام آمت یادی کنیم که در قرن بیستم به عنوان یک پدیده و معجزه قرن شمرده می شود.

وی ابراز داشت: حضرت امام (ره) شخصیتی دوراندیش، آینده‌نگر، اسلام شناس، آشنا با مبانی مختلف اسلام انقلابی را در قرن بیستم ایجاد کرد و ضرورت دارد همه ما به ویژه دهه هفتاد، هشتاد و نودی ها که امام را درک نکرده‌اند، حتماً آشنایی با شخصیت، مسیر و انقلاب امام و اصول تفسیر کننده نظام جمهوری اسلامی ایران، آشنایی پیدا کنند.

حجت الاسلام حکمتی نیک اظهار کرد: یکی از اصول حاکم بر خط فکری امام (ره) و در مکتب ارزشمند امام آمد، اصل اثبات اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم و نفی اسلام آمریکایی است.

امام جمعه موقت یاسوج گفت: در فرمایشات متعدد امام، سخنرانی‌ها و صحیفه نور امام وقتی مطالعه و رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم که دفاع از اسلام ناب زیاد به چشم می‌خورد و به همان اندازه که امام از اسلام ناب سخن می‌گفتند، اسلام آمریکایی را نفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام ناب، اسلام طرفدار پابرهنگان، طرفدار مظلومان عالم، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار عدالت به معنای واقعی و در مقابل اسلام آمریکایی یعنی اسلام سکولار، تحجر، اسلام طرفدار اشرافی گری و تجمل گرایی است.

حجت الاسلام حکمتی نیک تاکید کرد: اسلامی که طرفدار ظلم، ستم و استثمار در عالم است این اسلام آمریکایی بوده و در منطق حضرت امام (ره) اسلام آمریکایی به هیچ عنوان جایگاهی ندارد.

امام جمعه موقت یاسوج افزود: یکی دیگر از اصول حاکم بر خط فکری امام اصل اتکال، اتکا و اعتماد امام به ذات اقدس الهی در همه شئون زندگی است که امام در زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی خود در دوران پیروزی انقلاب، نهضت، دفاع مقدس و در دوران زعامت و رهبری خود همیشه متکی به خدا بود که این مهم ترین بعد شخصیتی امام امت محسوب می شود.

وی اصل سوم و اصول حاکم بر خط فکری امام خمینی رحمت الله علیه را ضدیت با استکبار، استعمار و استثمار در منطقه دانست و گفت: زیرا در وجود امام (ره)همانند جدش امام حسین علیه السلام ضدیت با استکبار و استعمار به معنای واقعی موج می زد.

حجت الاسلام حکمتی نیک با اشاره به این سخن امام (ره) که فرمود «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکوبید و فرمود آمریکا ام الفساد قرن است و همه گرفتاری های بشر زیر سر آمریکا است و فرمود رژیم صهیونیستی و آمریکا دودولت تروریست به ذات هستند».

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مبارزه و ضدیت با استکبار از اصول اجتناب ناپذیر امام امت در عرصه تشکیل حکومت اسلامی و مکتب ارزشمند خود است.

وی یکی دیگر از اصول ارزشمند امام امت که اصول حاکم بر خط فکری و مکتب امام محسوب می شود را استقلال طلبی، حفظ روحیه استقلال و ضد سلطه پذیری دانست و گفت: امام(ره) به شدت معتقد بود در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی و در ابعاد مختلف باید استقلال کامل داشته باشیم.

حجت الاسلام حکمتی نیک یادآور شد: باید با تکیه بر توانمندی های درونی کشور دست نیاز به سوی بیگانگان دراز نکنیم و نباید زیر سلطه دشمن برویم، زیرا خداوند اجازه نداده که کفار بر مسلمانان تسلط پیدا کنند که این منطق امام (ره) بود.

امام جمعه موقت یاسوج گفت: اصل ارزشمند وحدت یکی از اصول اجتناب ناپذیر امامت در در مکتب او بود، امام به وحدت ملی اعتقاد داشتند و همه اقوام و گروه های مختلف در کشور باید باهم منسجم و متحد باشند و امام به اتحاد جهان اسلام و همه فرق اسلامی اعتقاد داشت و به وحدت جامعه بشری نیز اعتقاد کامل داشت.

وی ادامه داد: جهان گرایی مورد نظر امام(ره) یکی از آنها تشکیل حکومت اسلامی در کشور ما، اتحاد جهان اسلام در عرصه جهانی و تلاش برای تشکیل حکومت مطلوب در جهان امروز که ما از آن به شکل گیری تمدن نوین اسلامی از آن تعبیر می کنیم و هدف پیروزی انقلاب اسلامی نیز همین بود.

حجت الاسلام حکمتی نیک گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف صاحب دستاوردهای کلانی بوده و امروز در عرصه اقتدار ملی، قدرت علمی و نفوذ معنوی و قدرت دفاعی در منطقه حرفی برای گفتن داریم.

امام جمعه موقت یاسوج خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای بزرگ، اقدامات شایسته‌ و برکات ارزشمندی در سطح ملی، منطقه‌ای و فراملی برای جهان اسلام به ارمغان آورده، ولی متاسفانه در عرصه اقتصاد همچنان مشکلات و معضلاتی وجود دارد.

وی اولویت نخست در کشور ما را مسائل اقتصادی دانست و ادامه داد: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سالی را در ابتدای سال به عنوان شعار راهبردی در عرصه اقتصاد مطرح می‌کنند و همه مسئولان و متولیان امور موظف هستند برای حل مشکلات اقتصادی مردم و کاستن از سنگینی گرانی بر دوش آنها در عرصه معیشت و گذران زندگی مردم تلاش کنند.

حجت الاسلام حکمتی نیک خاطرنشان کرد: به همین دلیل طرح تحول اقتصادی دولت باید با همه زوایای آن بررسی و اگر قابلیت اجرایی به معنای واقعی دارد، اجرا شود.

امام جمعه موقت یاسوج با اشاره به اینکه ساختار بودجه کشور نیازمند اصلاح بوده و باید توازن نسبی بین بودجه جاری و عمرانی کشور وجود داشته باشدف افزود: باید بودجه کشور عملیاتی شده و به اندازه‌ای که اعتبار به نهادها و سازمان ها پرداخت می شود به همان اندازه نیز باید کار و فعالیت صورت گیرد.

وی یکی دیگر از اقدامات اساسی در زمینه حل مشکلات اقتصادی را اصلاح نظام تجارت و بازرگانی دانست و گفت: کشور جمهوری اسلامی با این ظرفیت بزرگ، گنجایش مبادلات خارجی را دارد، ولی هم اکنون این اتفاق نمی افتد، زیرا برخی از قوانین تجارت ما ضعیف بوده و از طرفی بستر لازم برای رونق تجارت بین‌المللی و زیرساخت‌های لازم نظیر خطوط ریلی فراهم نیست که دولت باید عاجزانه برای حل مشکل تجارت و بازرگانی این کار را انجام دهد.

حجت الاسلام حکمتی نیک گفت: تولید، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال نیاز به تحول اساسی دارد و دولت مردان، متصدیان و متولیان باید در این زمینه ورود پیدا کرده و این امر مهم را پیگیری کنند، زیرا بسیاری از کارخانجات ما همچنان به شیوه سنتی در حال تولید هستند.

امام جمعه موقت یاسوج  تاکید کرد: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد و فناوری های نوین را برای رونق تولید، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری مد نظر قرار داد.

وی اقدام چهارم دولت که بسیار مهم بوده و ضرورت دارد به شدت مورد توجه قرار گیرد را اصلاح پرداخت یارانه ها دانست که توسط دولت ابلاغ و در حال انجام است.

امام جمعه موقت یاسوج اظهار کرد: موفقیت این طرح منوط به عملیاتی شدن الزامات آن است و تا زمانی که الزامات این طرح انجام نگیرد، ممکن است که دچار اشکال شود.

وی خاطرنشان کرد: مردمی سازی یارانه ها و عادلانه کردن آن برای این است که وابستگی ما به واردات کالاهای اساسی کمتر شود، جلوی قاچاق کالاهای اساسی گرفته شده، دهک‌های پایین جامعه از نعمت های الهی در کشور برخوردار شوند و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام حکمتی نیک افزود: اگر این طرح قرار است موفق باشد، الزاماتی دارد که اگر آنها تحقق پیدا کند، طرح موفقی خواهد بود، ولی ضرورت دارد مسئولان با هماهنگی های لازم برای تحقق این طرح و الزامات آن تلاش کنند.

امام جمعه موقت یاسوج ادامه داد: نخستین الزام برای تحقیق این امر در آن است که به طور جدی و کامل ورودی و خروجی کالاهای وارداتی و صادراتی ما به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد پایش مستمر برای کنترل قیمت کالاها در بازار وجود داشته باشد، زیرا بنا نبود قیمت کالاهای اساسی در بازار باعث افزایش قیمت سایر کالاها شود.

حجت الاسلام حکمتی نیک ضمن تاکید بر اینکه دولت باید از افزایش قیمت کالاهای دیگر جلوگیری کند، گفت: متاسفانه نه تنها کالاها حتی برخی از خدمات نیز افزایش قیمت پیدا کرده اند.

امام جمعه موقت یاسوج یادآور شد: انتظار می رود با توجه به نگرانی مردم، نظارت دقیق وجود داشته باشد و سازمان تعزیرات، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همه برای حل این مشکل ورود پیدا کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه مبارزه با احتکار یک ضرورت است، افزود: دولت باید به صورت جدی در این زمینه ورود پیدا کرده و با محتکرین برخورد لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام حکمتی نیک ضمن اظهار تاسف از اینکه احتکار در سطح کلان و حتی در سطح خانگی نیز وجود دارد، گفت: باید برخورد با احتکار کالا و خدمات مورد نیاز مردم، نظارت بر بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و احتکار مواد غذایی وجود داشته باشد.

امام جمعه موقت یاسوج تاکید کرد: دولتمردان و مسئولین امر نیاز است که با مردم گفت وگو داشته باشند و زوایای مختلف این طرح را برای مردم توضیح داده و شفاف سازی کنند که این از ضرورت‌های مردمی سازی یارانه ها است.

وی گفت: اگر الزامات طرح مردمی سازی یارانه ها مورد توجه قرار گیرد این طرح می تواند موفق باشد و امیدواریم که در ادامه راه مسئولان و متصدیان امر با جدیت و تلاش بیشتر از گذشته، در زمینه بهتر شدن و رونق اقتصادی کشور و مردم تلاش کنند.

کد خبر 1184337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha