معرفی امام رضا (ع) در قالب پرسش و پاسخ برای جوانان

کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» تلخیصی از کتاب عیون اخبار الرضا (ع) در قالب گفتگو و به زبانی ساده برای جوانان است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» نوشته «حجت الاسلام طاهر خوش ساروی» برای هفتمین بار از سوی انتشارات بهار دلها منتشر و روانه بازار کتاب شده است.کتاب امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت شامل 5 فصل است. شیخ صدوق (ره)، امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت، ثواب زیارت امام رضا، زیارت نامه همه امامان (ع)، کرامات امام رضا (ع) عناوین فصول این کتاب هستند.

 

کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» تلخیصی از کتاب عیون اخبار الرضا (ع) است. عیون اخبار الرضا از معتبرترین منابع روایی شیعه است و ترجمه ها و شرح های فراوانی بر آن نوشته شده است، این اثر مانند دیگر آثار شیخ صدوق از ارزش و اعتبار خاصی بین کتاب های شیعی برخوردار است. هدف از تلخیص این کتاب توسط حجت الاسلام طاهر خوش ساروی معرفی شیخ صدوق و همچنین کتاب عیون اخبار الرضا است که در قالب گفت و گو با متنی روان و شیوا برای نسل جوان به نگارش درآمده است.

 

«حجت الاسلام طاهر خوش ساروی» متولد 1357 در شهرستان ساری است. وی پس از اخذ دیپلم در سال 1357 تحصیلات حوزوی را در ساری آغاز کرد و سپس به حوزه علمیه تهران منتقل شد و در سال 1382 وارد حوزه علمیه قم شد و باقیمانده دروس سطح و خارج فقه ، اصول و تفسیر و رجال را از محضر اساتید بزرگوار آیات عظام بهه برد. حجت الاسلام خوش ساروی همراه با تحصیل علوم دینی با عنایت به حضرت امام حسین(ع) دست به قلم برد و نخستین اثرش را در موضوعی حسینی در سال 1379 منتشر کرد. این محقق و پژوهشگر تا کنون بیش از 70 اثر در موضوعات دینی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نوشته و منتشر کرده است. ستاره درخشان،تکیه امام حسین(ع)، ملامجدالدین سفیر مهربان امام صادق(ع)،قبله هفتم،پرسش های شما پاسخ های امام رضا (ع)، حاج قاسم سلیمانی و امام زمان(عج) در کتاب نجم الثاقب از جمله کتاب های این نویسنده و محقق است

 

در قسمتی از کتاب«امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت»  آمده است:

چرا امام علی ابن موسی را رضا می نامند؟

 به دو دلیل امام علی بن موسی (ع) را رضا می نامند:

  1. امام موسی بن جعفر این نام را بر فرزند عزیزش نهاد آن حضرت بارها فرمود« بگویید فرزندم رضا را نزدم بیاورند». نیز بارها گفت« به فرزندم رضا چنین گفتم یا فرزندم رضا چنان گفت».
  2. به امام جواد (ع) عرض کردند یابن رسول الله برخی می گویند مامون به خاطر آنکه به پذیرش ولایتعهدی رضایت داد ایشان را رضا نامید. امام جواد فرمود« آنان که این جملات را بر زبان خود جاری ساختند قسم به خدا دروغ گفتند و فاجر شدند. این خدای بزرگ و متعال بود که پدرم را رضا نامید چون پدرم اعتقاد و رضایت به ذات خداوند در آسمان و به رسول خدا و جانشینان صالحش داشت. برخی این شبهه را مطرح می کنند که مگر بقیه اجداد و فرزندش رضایت به کارهای خداوند نداشتند و چرا آنان را رضا ننامیدند؟ جوابش این است که همه دوستان و مخالفان اعم از اهل سنت و بقیه فرقه ها و مذاهب رضایت از پدرم داشتند و حال آنکه در مورد بقیه اجداد پاک ما این گونه نبوده است».

در قسمت دیگری از این کتاب نوشته شده است:

 عیادت امام موسی بن جعفر چگونه است؟

 امام موسی بن جعفر (ع ) بیش از 10 سال بعد از طلوع صبح به سجده می رفت و این سجده تا هنگام ظهر طول می کشید و گاهی هارون لعنت الله به پشت بامی که مشرف به زندان بود، می آمد و آن حضرت را در حال سجده تماشا می کرد.

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است:

آیا امام موسی کاظم (ع) وصیت نامه ای نوشتند؟ بله امام موسی کاظم (ع) وصیت نامه نوشت و چند نفر را بر آن شاهد گرفت. در وصیت نامه آن حضرت آمده بود شهادت می دهم به یگانگی خداوند یکتا و رسالت حضرت محمد (ص) و اینکه قیامت برپا می شود و خداوند مردگان را از قبرها زنده خواهد کرد و کارهای انسان در قیامت محاسبه می شود و بر این عقیده زندگی می کنم، می میرم و بعد از مرگ زنده خواهم شد. این وصیت نامه من است که با خط خود نوشتم و قبل از آن سفارش های جدم امیرالمومنین (ع) و سفارش های حسن و حسین و علی ابن حسین و محمد بن علی و جعفر بن علی را حرف به حرف نوشتم و با این وصیت فرزندم علی و فرزندان دیگر بعد از او وصی قرار می دهم. علی وصی من است که یک سوم صدقه پدر و خانواده ام را هر طور که بخواهد خرج کند و همان گونه که هر کس نسبت به اموال خود رفتار می کند، رفتار کند.

 

 

گفتنی است، کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» نوشته «حجت الاسلام طاهر خوش ساروی» در قطع رقعی برای هفتمین بار در شمارگان پنج هزار نسخه با قیمت 22 هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1184447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha