افزایش قیمت، رغبت نوغانداران برای تولید را بیشتر کرد

کارشناس مسئول پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال افزایش قیمت، رغبت نوغانداران شهرستان برای تولید را بیشتر کرد.

«زهرا سیلانه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: امسال 227 جعبه تخم نوغان در این شهرستان توزیع شد که میانگین تولید برداشت هرجعبه، 42.5 کیلوگرم بود و به دلیل افزایش قیمت نوغانداران رغبت خوبی در این زمینه داشتند.

 

کارشناس مسئول پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل جهاد کشاورزی شیروان عنوان کرد: امسال ۹ هزار و ۶۴۸ کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم در این شهرستان تولید شد.

 

سیلانه خاطرنشان کرد: امسال به لحاظ شرایط بارندگی، آب و هوای مناسب، رشد خوب درختان توت، شرایط مدیریت خوب، برگزاری کلاس ها و عدم تلفات برداشت پیله تر شهرستان در مقایسه با سال گذشته در هر جعبه یک کیلوگرم افزایش داشته است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ تُن پیله تر کرم ابریشم در این شهرستان تولید شد، تصریح کرد: توزیع جعبه تخم نوغان با قیمت یارانه‌ای هر جعبه ۱۵۰ هزار ریال در بین بهره برداران پیله تر کرم ابریشم از ۲۷ فروردین ماه آغاز شده و تا ۱۰ اردیبهشت ماه ادامه داشت که ۱۵۰ نفر پرورش دهنده پیله تر کرم ابریشم در این شهرستان فعالیت دارند و با ادامه آن برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است. 

 

وی اضافه کرد: میزان تولید پیله تر از هر جعبه تخم نوغان ارتباط مستقیم به تغذیه و مراقبت از کرم‌ها و فراهم بودن محیط پرورش دارد که پرورش کرم ابریشم به عنوان یک صنعت در کنار فعالیت‌های کشاورزی و باغداری در ایجاد اشتغال مؤثر است.

 

کارشناس مسئول پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل جهاد کشاورزی شیروان بیان کرد: میانگین تولید پیله تر ابریشم در استان ۴۲.۵ کیلوگرم و میانگین کشوری ۳۷.۵ کیلوگرم است که استان در این خصوص از کشور بالاتر است که بیشترین فعالیت حرفه نوغان‌داری به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

 

این استان رتبه نخست بهره وری و رتبه چهارم تولید پیله کرم ابریشم در کشور را دارد.

 

 

کد خبر 1184781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha