ماموریت ۱۸ فرودگاه برای اعزام حجاج ایرانی/تغییر ساعت ادارات کاهش ۶۰ درصد مصرف برق را محقق کرد

یارانه کمک معیشتی خرداد برای یارانه بگیران قابل برداشت شد، ماموریت ۱۸ فرودگاه برای اعزام حجاج ایرانی، نرخ مالیات ارزش افزوده ۱۳ کالای اساسی یک درصد شد، تغییر ساعت ادارات کاهش ۶۰ درصد مصرف برق را محقق کرد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۲ خرداد شبستان به شرح زیر است:

یارانه کمک معیشتی خرداد برای یارانه بگیران قابل برداشت شد

مبالغ واریزی یارانه نقدی مرحله یکصد و سی و ششمین کمک معیشتی، از ساعت ۲۴ روز شنبه مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ قابل برداشت شد.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و همزمان با مرحله ۱۳۵، مبالغ مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ۱۴۰۱ را به حساب سرپرستان خانوار‌هایی که مشمول یارانه بودند واریز و امکان برداشت مبالغ واریزی را منوط به رسیدن زمان مقرر و طی اطلاعیه‌ای بعدی اعلام کرد.

مرحله ۱۳۶ نیز مانند اردیبهشت ماه و براساس دهک بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای سرپرستان خانوار‌های دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزارتومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر، ۳۰۰ هزارتومان خواهد بود.

همچنین برحسب اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کمک معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر شده است.

تاکید می‌شود سرپرستانی که نسبت به دهک بندی و قطع یارانه خود در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ درخواست بازبینی داده اند همچنان جهت پیگیری و نتیجه به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

ضمنا کار بررسی یارانه ثبت نام کنندگان و متقاضیان جدید یارانه تا پایان فرایند ثبت نام و انجام دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه دارد و متقاضیان جدیدی که هنوز موفق به ثبت نام نشده اند می‌توانند به ادرس الکترونیکی my.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام خانوار خود اقدام کنند.

 براساس دستور رئیس محترم جمهور متقاضیانی که به هر دلیلی از یارانه دوره‌های قبل محروم و یا از ثبت نام یارانه جامانده اند بعد از طی مراحل ثبت نام و بررسی شرایط متقاضی در صورت واجد شرایط بودن مانند سایر مشمولان یارانه جدید، از این دو نوبت یارانه بهرمند خواهند شد.

 

نرخ مالیات ارزش افزوده ۱۳ کالای اساسی یک درصد شد

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به وزرای اقتصاد ­و جهاد کشاورزی، مصوبه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات ۱۳ قلم کالای اساسی وارداتی و دو قلم کالای تولید داخل به یک درصد را ابلاغ کرد.  در نامه محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور به وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی آمده است:

مصوبات شورای‌عالی هماهنگی‌های اقتصادی در زمینه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات برخی اقلام کالاهای اساسی که به‌اعتبار تشخیص سه قوه به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، مطابق نظر رئیس جمهور به‌شرح زیر برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال 1401 نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات گندم، دانه‌های روغنی، برنج، انواع روغن خام، حبوبات شامل نخود، عدس، لوبیا، ماش، قند، شکر، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل معادل یک درصد تعیین شد.»

 

تغییر ساعت ادارات کاهش ۶۰ درصد مصرف برق را محقق کرد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق شب گذشته (شنبه ۲۱ خرداد) در گفتگویی تلویزیونی با بیان اینکه در اولین روز تغییر ساعت کاری در ادارات ۶۰ درصد هدف گذاری انجام شده برای کاهش مصرف برق محقق شد، گفت: ۱۰۰۰ مگاوات هدفگذاری برای کاهش مصرف برق با تغییر ساعت کاری در ادارات بوده است. در تهران بزرگ ۵۰ مگاوات مصرف برق کاهش یافت که با توجه به بهره گیری از مولدین در ادارات این صرفه جویی در تهران تا ۲۲۰ مگاوات نیز خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه این صرفه جویی تاثیر بسیار زیادی در تامین پایدار برق در سراسر کشور خواهد داشت، گفت: اصلاح ساعت کاری یکی از اقدامات انجام شده است در ادامه باید با پایان ساعت کاری، کولر‌ها خاموش و وسایل برقی غیر ضرور نیز از مدار خارج شوند. اگر این نکات مورد توجه قرار نگیرد؛ تغییر ساعت اداری تاثیر چندانی نخواهد داشت به همین دلیل ما نظارت و پایش را از طریق کنتور هوشمند انجام می دهیم.

 

سخنگوی صنعت برق گفت: ادارات باید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد و پس از خاتمه کار نیز تا ۶۰ درصد کاهش مصرف اتفاق بیافتد.

 

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۵,۵۶۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۲۲ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۸۱۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۷۱.۵۹ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۵,۵۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۵۴,۵۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۹,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۹,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۲ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۶۷,۹۰۳ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۳,۲۹۹ ریال و قیمت هر پوند به ۳۹۵,۹۰۰ ریال رسید.

 

دلایل حادثه قطار مشهد - یزد از زبان مدیر عامل راه آهن

میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن در برنامه صف اول درباره حادثه قطار مشهد - یزد و اینکه چرا باید مانعی مثل بیل مکانیکی روی خط ریل قرار گیرد، گفت: راه آهن وظیفه خود می‌داند که رسیدگی به این موضوع را ادامه دهد. از ابتدای سانحه با وزیر راه و شهرسازی  به محل حادثه رفتیم و گفتگو با مصدومان و راننده بیل مکانیکی داشتیم. رئیس کمیسیون عالی سوانح هم در صحنه حضور داشت  و بررسی ها انجام گرفته که قرار است طی فردا یا پس فردا اطلاعیه اولیه در خصوص علت حادثه اعلام شود.

 

وی با بیان اینکه طبق اظهار نظر مقدماتی، کارگاه موقت بهسازی در آن محل تشکیل شده بود از ۱۲ شب تا ۴.۳۰ صبح مسدودی خط وجود داشته بعد از آن سرپرست کارگاه تلفنگرام به ایستگاه عباس آباد می‌زند که خط باز شده است، گفت: در این شرایط دیگر ایستگاه موقت نباید کار نمی‌کرده، اینکه چگونه بیل مکانیکی حرکت می‌کند و روی خط می‌آید و اینکه سرپرست کارگاه مقصر بوده یا راننده بیل مکانیکی در حال بررسی است.

 

صالحی با اشاره به اینکه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد تا مشخص شود به چه علتی بعد از تعطیلی کارگاه همان فردی که اعلام آزاد خط کرده باید بگوید که بیل مکانیکی روی خط بیاید، گفت:‌ علت دیگر سرعت غیر مجاز لوکوموتیوران در این ناحیه بوده است. اینکه چرا بیش از سرعت مجاز رفته محل بررسی است چراکه این سرعت، میزان حادثه را تشدید کرده است.

 

وی درباره اینکه سرعت قطار به چه صورتی مدیریت  و رصد می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر نسبت به ورود تکنولوژی در حوزه ریلی غفلت شده است. در قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی تعیین شده برای رسیدن به این اهداف باید بخشی از درآمد فروش نفت به حوزه ریلی تخصیص یابد که اندک بوده است. در برخی مناطق سیستم خودکار تعیین سرعت داریم. در این خط این سیستم را داشتیم.

 

ماموریت ۱۸ فرودگاه برای اعزام حجاج ایرانی/انتقال حجاج فقط باید از طریق یک ایرلاین ایرانی انجام شود

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی امروز (یکشنبه ۲۲ خرداد) در مراسم بدرقه‌ حجاج در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی با بیان اینکه پس از اینکه سهمیه ایران برای حجاج ایرانی مشخص شد، تلاش‌ها برای انجام عملیات و تدارک انتقال زائران خدا آغاز شد، گفت: امسال با توجه به محدودیت‌های در نظر گرفته شده از سوی عربستان، انتقال حجاج فقط باید از طریق یک ایرلاین ایرانی انجام شود و بخاطر همین بسیج شدیم تا این ماموریت به خوبی صورت گیرد.

 

قاسمی با بیان اینکه در سال جاری ۱۸فرودگاه ماموریت اعزام حجاج را برعهده دارند، گفت: خودمان را خادم‌ حجاج می‌دانیم و از کمبود احتمالی در انجام خدمات به زائران، عذرخواهی می‌کنیم.

 

 

 

کد خبر 1184784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha