لزوم حفاظت از سرمایه‌های زیستی و طبیعی برای توسعه پایدار کردستان

مرادی تاکید کرد: هدف اصلی همگرایی و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های استان کردستان در حفاظت از سرمایه‌های زیستی و طبیعی و حرکت به سمت توسعه پایدار استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، خیرالله مرادی سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان ظهر یکشنبه ۲۲ خرداد ماه در بازدید مدیران استان از منطقه حفاظت شده بیجار و سایت تکثیر و پرورش قوچ و میش اظهار کرد: هدف اصلی همگرایی و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های استان کردستان در حفاظت از سرمایه‌های زیستی و طبیعی و حرکت به سمت توسعه پایدار استان است.

 

 

وی افزود: بررسی وضعیت نحوه حفاظت از منطقه و حیات وحش، شناساندن مشکلات و چالش‌های کلان محیط زیست کردستان و همراهی و مساعدت همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها در جهت حفاظت از طبیعت و حیات وحش و تنوع زیستی منحصر بفرد کردستان از دیگر اهداف این بازدید بود.

 

 

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: همراهی صدا و سیمای مرکز کردستان می‌تواند در آموزش، فرهنگ‌سازی و معرفی تنوع زیستی استان و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه دستاوردهای علمی محیط زیست بر رسالت حفاظت از محیط زیست با مشارکت مردم بسیار تأثیرگذار باشد.

 

 

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل تهدید زیستی در مناطق تحت مدیریت، تخریب زیستگاه‌های طبیعی و تبدیل آن به کشاورزی است و این امر می‌طلبد دستگاه‌های متولی همچون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره‌کل دادگستری به این قضیه ورود کنند و از تخریب طبیعت و گسترش آن و در نهایت نابودی منابع پایه جلوگیری کنند.

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز در این بازدید؛ اظهار داشت: توسعه پایدار به عنوان اصلی‌ترین شاخص در رشد و تعالی جوامع پیشرفته، محور توجه همه فعالیت‌های حال و آینده انسان امروزی است؛ چرا که در نظر نگرفتن این امر در استفاده از منابع، تولید محصولات، تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، اجتماعی و غیره می‌تواند به بروز آسیب‌های جبران‌نا‌پذیر به محیط‌زیست انسانی منجر شود.

 

 

ارسلان ازهاری ادامه داد: منطقه‌های حفاظت شده استان کردستان با داشتن غنای تنوع زیستی و طبیعی قابلیت‌های بالقوه‌ای با عنوان سرمایه‌های اکوتوریستی استان به شمار می‌آیند و می توان با شناخت اولویت ها و توانمندی‌های مناطق طبیعی به مهم توسعه ی پایدار دست یافت.

 

 

در این بازدید مدیران مدعو با شرایط توپوگرافی منطقه حفاظت شده بیجار، تنوع زیستی گیاهی و جانوری و اقداماتی که برای حفاظت از حیات وحش مؤثراست از نزدیک آشنا شدند.

 

 

در ادامه بازدید  رئیس شهرستان بیجار به معرفی منطقه حفاظت شده بیجار  پرداخت و گفت: این منطقه حدود ۳۲ هزار هکتار مساحت دارد و بخاطر تنوع گونه‌های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستاندارانی همچون قوچ و میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگانی همچون  عقاب طلایی، کرکس مصری، کبک دری، گنجشک سازان،کبوتر سانان و باقرقره از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور است.

 

 

گفتنی است؛ مناطق حفاظت شده يکي از مهم‌نرين و مؤثّرترين ابزار در جهان هستند که براي حفاظت از تنوّع زيستي تأسيس شده اند. در چند دهة اخير، به دليل بالارفتن سرعت رشد جمعيّت هاي انساني و تخريب منابع طبيعي براي رسيدن به توسعة پايدار، روش هاي جهاني اثربخشي مديريت مناطق حفاظت شده به طور گسترده اي مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

استفاده از روش‌هاي بين‌المللي در مديريت مناطق حفاظت شده، رسيدن به توسعة پايدار را در کنار حفاظت حداکثري از تنوّع زيستي ميسّر خواهد کرد؛ به همين سبب، روش‌هايي براي ارزيابي اثربخشي مديريتي مناطق حفاظت شده توسعه داده شده است. استان کردستان با قرار گرفتن در امتداد رشته کوه‌های زاگرس و ارزش‌هاي اکولوژيکي بالا، چه در بخش آبي و چه در بخش خشکي، زمينه ايجاد بستر مناسب غناي تنوّع زيستي را در مناطق حفاظت شدة استان فراهم آورده است.

کد خبر 1184957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha