«ذهن آگاهی» روشی کم هزینه و بدون عارضه برای کاهش وزن و آرامش

معظمی گودرزی گفت: در کتاب «کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس» ضمن بررسی روشهای لاغری، خودآگاهی به عنوان روشی جدید که در کنار لاغری، اضطراب و استرس فرد را درمان می کند، پیشنهاد و بررسی شده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» و « بابک ساسانی» مشتمل بر ۱۷۳ صفحه با ویراستاری «سپهر معظمی گودرزی» از سوی انتشارات صالحیان چاپ و روانه بازار کتاب شده است. سهیل معظمی گودرزی روانشناس، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. وی مجموعه سه جلدی «سیمای حضرت علی(ع) در ادبیات شعر فارسی»،«ترک اعتیاد به روش تحریک پذیری فرا جمجمه ای» ، «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» و «آموزش خود کنترلی ،تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» را به رشته تحریر در آورده است. به منظور اطلاع از جزئیات این کتاب گفتگویی با سهیل معظی گودرزی ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

 

توضیحی در مورد روش ذهن آگاهی یا مایند فولنس بدهید.

یکی از روش های خوب برای لاغری ذهن آگاهی یا مایند فولنس یا MBCT است که این روش، روش درمانی خوب و اثرگذار است که با تمرکز بر ذهن و زندگی در لحظه می تواند کمک بسیاری به کاهش استرس، اضطراب و کاهش وزن کند. از ویژگی های مثبت این روش می توان به کم هزینه بودن و بدون عوارض بودن آن اشاره کرد. این روش به سیستم فیزیولوژیک بدن کمک می کند، فعالیت های قلب و مغز را تنظیم کرده، موجب آرامش فرد می شود و در کنار لاغری، اضطراب و استرس فرد را درمان می کند.

 

یعنی روش ذهن آگاهی علاوه بر درمان چاقی کارایی های دیگر هم دارد؟

بله. اگر بخواهیم رویکرد ذهن آگاهی را بیشتر معرفی کنیم، باید بگوییم در دهه 1970 توسط جان کاباتسین که کلینیک کاهش استرس را در مرکز پزشکی ماساچوست آمریکا تاسیس کرده بود، مطرح شد و  بعد از آن دانشمندانی مثل تیزدل، این رویکرد را بسط دادند و به شکل امروز درآوردند. ذهن آگاهی بر حضور ذهن در لحظه معطوف است. این رویکرد با تمرکز با بدن و کنترل بدن در درمان انواع بیماری های قلبی عروقی، دیابت و MS موثر است.

 

در کتاب «کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایند فولنس» در مورد سایر روش های لاغری هم توضیح دادید یا اینکه فقط تمرکز بر خودآگاهی بوده است؟

ما در این کتاب سعی کردیم در ابتدا با بررسی انواع چاقی ها محاسبه و فرمول درست اضافه وزن، درصد چاقی، بررسی انواع روش های لاغری، معایب روش ها، مواردی که موجب اضطراب و افسردگی می شود چاقی را معرفی کنیم و عوارض روش های مختلف لاغری مثل جراحی را تبیین کنیم.

 

در این کتاب صرفا مطالب تئوری بیان شده یا تمرین و آموزش هم به مخاطبان داده شده است؟

 در فصلی از کتاب با معرفی رویکرد ذهن آگاهی به طور مفصل به رویکرد روان شناسانه پرداختیم که چطور این رویکرد می تواند کمک کند که افراد با انجام تکالیف هفتگی، شرکت در جلسات گروهی و بعد از آن آموزش دیدن به تنهایی و در منزل استفاده از تکنیک های مختلف مثل تنفس دیافراگمی، ریلکسیشن، تمرکز بز ذهن و زندگی در لحظه به خود و افراد خانواده کمک کنند که به راحتی ظرف 10 جلسه میزان تاثیر زیادی در کاهش وزن ببینند. این روش نیاز به آموزش دارد و با توجه به تکالیف خانگی که دارد، قابل انجام است و فرد می تواند بعد از آموزش در منزل به راحتی از این تکنیک ها استفاده کند.

 

این کتاب چند فصل یا بخش دارد؟

این کتاب شامل شش فصل است. در فصل اول به تعاریف چاقی و شیوه چاقی در ایران و جهان پرداخته شده و انواع چاقی ها بررسی شده است. سبب شناسی بروز چاقی و همچنین انواع روش های سنجش در این فصل توضیح داده است. در فصل دوم به عوارض چاقی و اثرات مخرب آن در بدن پرداخته شده است. فصل سوم مربوط به اختلالات خورد و خوراک و عوامل روانشناختی بروز چاقی است. در فصل چهارم روش های متداول کاهش وزن که شامل روش های علمی، پزشکی، غیر علمی، جراحی های مخرب و ضررهای آن به طور کامل توضیح داده شده است. در فصل پنجم به نقش هیجانات و تنظیم آنها در چاقی پرداخته شده است. فصل ششم به طور مفصل به اثربخشی روش ذهن آگاهی در چاقی و همچنین تکالیف و تمرینات این روش پرداخته شده است.

 

گفتنی است، کتاب «کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» و « بابک ساسانی» مشتمل بر ۱۷۳ صفحه با ویراستاری «سپهر معظمی گودرزی» از سوی انتشارات صالحیان با قیمت ۵۵۰۰۰ تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1185081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha