دولت عراق در زمینه تسهیلات هرچه بیشتر به زائران ایرانی مصمم است / برگزاری هفته فیلم در بغداد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در تالار وحدت دیدار و پیرامون امضا تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین دو‌کشور در زمینه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی و زیارت گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعداظهر امروز یک‌شنبه ۲۲خردادماه در دیدار با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با بیان اینکه در گفت‌وگوهای صورت گرفته تلاش کردیم سطح تعاملات فرهنگی‌مان را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری ارتقاء بدهیم، اظهار داشت: در همین راستا یک بیانیه مشترک آماده شده است که به امضا خواهد رسید تا بتوانیم سطح تعاملات فرهنگی دو کشور را بالا ببریم. 

وی از تسهیلات جدید دولت عراق درباره زیارت اربعین، عاشورا و محرم خبر داد و تصریح کرد: هیئت عراقی بسیار علاقه‌مند هستند که برنامه‌های سینمایی و فرهنگی و هنری را در قالب هفته‌های فرهنگی مشترک برگزار کنیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سطح بالایی از اشتراک و درک متقابل وجود دارد که امیدواریم این سفر وزیر فرهنگ کشور عراق و هیئت همراه ایشان باب تعاملات بیشتر فرهنگی را بین دو کشور ایران و عراق فراهم کند.

اسماعیلی تاکید کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت موضوع زیارت، این بخش را از بحث گردشگری جدا می‎دانیم لذا سازمان حج و زیارت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است و موضوع زیارات حج واجب، عمره و عتبات عالیات توسط این سازمان انجام می‌شود، لذا گفت‌وگو پیرامون زیارت اربعین به این دلیل مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه تمدنی کشورمان اشاره و در ادامه صحبت وزیر فرهنگ کشور عراق پیرامون موضوع قاچاق آثار هنری و باستانی گفت: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران حفظ آثار فرهنگی و تمدنی ایران است.

در بخش دیگری از این دیدار حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق گفت: تیم و هیئت عالی‌رتبه‌ای که در این سفر من را همراهی می‌کنند متشکل از مدیرکل‌های مختلف در بخش‌های فرهنگی، هنری و میراث فرهنگی هستند. عالی‌رتبه بودن این هیئت نشان دهنده میل و رغبت ما برای روابط و کار مشترک با جمهوری اسلامی ایران پس از فروکش شدن ویروس کرونا است که شرایط بسیار مناسب برای فعالیت مشترک ایجاد شده است.

وی به تفاهم برای برگزاری هفته فرهنگی کشور عراق در تهران اشاره و خاطرنشان کرد: بغداد میزبان هفته فیلم سینمایی ایران خواهد بود.

حسن ناظم در مورد زیارت اربعین و عتبات عالیات تصریح ‌کرد: بحث تسهیلات برای زائران ایرانی در اربعین و دیگر مناسبت‌ها مورد گفت‌وگو امروز قرار گرفت و دولت عراق در زمینه تسهیلات هرچه بیشتر به زائران ایرانی مصمم است و در این زمینه کار فشرده و تمایل مشترک داریم.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق یادآور شد: باید برنامه‌های فرهنگی و هنری خوبی در راستای منافع و مصالح دو کشور را در دستور کار داشته باشیم زیرا سنگ‌بنایی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دو کشور خواهد بود.

حسن ناظم در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه‌های مشترک برای استحکام روابط دو کشور گفت: طی سالیان گذشته روابط فرهنگی و هنری ایران و عراق به‌هیچ وجه قطع نشده است بلکه به خاطر شرایط کرونایی تعدادی از نمایشگاه‌های هنری کم‌رنگ شد اما روابط ادامه‌دار بود و ما در عراق رابطه خیلی خوب و مستمری را با رابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد داریم.

وی به درخواست برای برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد اشاره کرد و گفت: پیشنهاد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد خوشبختانه با پاسخ مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران همراه بود. ما در این سفر به‌دنبال دستاوردهای حقیقی هستیم، لذا در این سفر مدیرکل امور سینما و هنرهای نمایشی عراق ما را همراهی می‌کند و ما در گفت‌وگوهای مشترک به این توافق رسیدیم که در حوزه سینما روابط خیلی خوبی با سینمای ایران داشته باشیم که آوازه بین‌المللی دارد. 

حسن ناظم در پایان گفت: در رابطه با کتاب نیز توافق‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صورت گرفته است تا در نمایشگاه‎‌های مشترک کتاب دو کشور حضور پررنگ‎تر صورت گیرد و آغوش ما برای هرگونه همکاری در این زمینه باز است.

کد خبر 1185092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha