لازمه حفظ و حراست از محیط زیست استفاده از ظرفیت های مردمی است

آیت الله عابدینی گفت: اگر بخواهید نیروهای خود را در سازمان محیط زیست زیاد کنید ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشید، اما می‌توانید کاری کنید که همه اقشار جامعه با شما همکاری کنند و پای کار حمایت و حراست از محیط زیست بیایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت ‌الله «عبدالکریم عابدینی» در دیدار با شنتیائی، مدیرکل محیط زیست استان قزوین، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم محیط زیست خود را اصلاح کنیم و وظیفه محیط زیستی خود را انجام دهیم، ابتدا باید در محیط شخصی خود محیط زیستی باشیم، اگر محیط زیستی نباشیم عالم را نمی‌ فهمیم، بدون فهم محیط زیست نمی‌توان حکمت های الهی و قرآن را فهمید زیرا قرآن تابلوی محیط زیست را جلوی ما قرار می ‌دهد و از روی آن به ما مسائل مربوط به آخرت را می‌فهماند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در انتهای آیه پنج سوره مبارک حج می‌فرماید «وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ» یعنی زمین را بنگری وقتی خشک و بی‌گیاه باشد آن‌گاه چون باران بر آن فرو باریم سبز و خرم شود و تخم ‌ها در آن نمو کند و از هر نوع گیاه زیبا برویاند.

 

وی تأکید کرد: اگر کسی در منزل نمی‌داند با خانواده خویش چگونه رفتار کند آیا می ‌تواند ادعا کند که می‌تواند با طبیعت درست رفتار کند، این امر امکان‌پذیر نیست، یعنی باید این روح در همه‌جا دیده شود تا بتواند اثرگذار باشد، محیط زیست قطعه‌ ای از پازل و نقشه جامع زندگی است، ما در این اکوسیستم زندگی که قرار داریم، اگر یک جای آن لنگ بزند، همه جای آن می‌ لنگد، اگر یک جای آن خراب شود، به صورت زنجیروار همه جای آن به هم می ‌ریزد، بنابراین ما باید مراقب باشیم.

 

آیت الله عابدینی اعلام کرد: متأسفانه بسیاری فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و بسیاری خرابی‌ها در محیط زیست به بار آمده است، اینکه بخواهیم آب‌های زیرزمینی را به میزان 100 سال پیش بازگردانیم امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه خدا رحم کند.

 

وی افزود: خداوند در آیه 79 سوره مبارکه نسا می‌فرماید «ما أَصابَكَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَما أَصابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَفسِكَ وَأَرسَلناكَ لِلنّاسِ رَسولًا وَكَفى بِاللَّهِ شَهيدًا» یعنی آنچه از نیکی‌ها به تو می‌رسد، از طرف خداست و آنچه از بدی به تو می‌رسد، از سوی خود توست و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم و گواهی خدا در این باره کافی است.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: بنای خداوند بر تخریب محیط زیست نبوده است، بلکه طمع و زیاده‌  خواهی ما انسان‌ها موجب این تخریب‌ها می‌شود، رشوه‌هایی که برخی افراد دادند تا کار خود را پیش ببرند، قدرت‌طلبی ‌هایی که در این سرزمین حاکم بوده و بر اساس آن به یک نفر می‌ گفتند تو می‌توانی اینجا چاه داشته باشی، حتی رحم هم نکردند که بگویند حال که تو چندین چاه داری، یک محله هم یک چاه داشته باشند، اینها رعایت نشد و تبدیل به بلا شد.

 

وی گفت: هر مصیبتی که بر سر ما می‌آید از زیاده‌خواهی، رعایت عدالت‌هایی است که صورت نگرفته است.

 

آیت الله عابدینی تأکید کرد: نگاه سالم و متعهدانه ‌ای که شما عزیزان گرامی به محیط زیست داشته ‌اید، در بسیاری جاها نمونه شده است، اگر یک گوشه ‌ای از یک استان دیگر فرد محیط زیستی یک کار زیبایی را انجام دهد و از جان یک حیوان حراست کند و یا برای درمان یک حیوان به زحمت بیفتد، این در دهکده جهانی بازخورد پیدا می‌کند و خدا کاری می‌کند که اینها به چشم دیگران بیاید، به گونه‌ای که با این کارها محیط زیست در سراسر کشور آبرو پیدا کرده است.

 

وی تأکید کرد: هویت محیط زیستی را کسانی با فداکاری بزرگ می ‌کنند، حتی شهدایی در این زمینه داریم که جان‌فشانی کردند، یک عده هم متاسفانه این هویت را ضایع می‌کنند، مانند کسانی که پول می‌گیرند و خیانت می‌کنند و با همدستان خود محیط زیست را می‌فروشند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: استفاده از نیروی عظیم مردمی یکی دیگر از موارد حائز اهمیت است، اینکه بیش از 50 محیط بان دارید، اگر بخواهید نیروهای خود را زیاد کنید ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشید، اما می‌توانید کاری کنید که همه اقشار جامعه با شما همکاری کنند و پای کار حمایت و حراست از محیط زیست بیایند.

 

وی یادآور شد: شما اگر بتوانید از روحیه مردمی استفاده کنید بسیار حائز اهمیت است، البته پیش از آن باید مردم را با این موارد آشنا کنید، در این مسئله روحانیون می‌توانند همراه شما باشند، در هر روستایی روحانی وجود دارد، فصل این کار به خصوص محرم و ماه رمضان است، به میان مردم بروید و مردم را با خود همراه کنید تا اتفاقات خوبی بیفتد.

 

کد خبر 1185122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha