تأکید آیات و روایات بر غنی سازی اوقات فراغت/کانون های مساجد رسالت مهمی به عهده دارند

در خصوص غنی سازی اوقات فراغت و پرهیز از بطالت و بیکاری علاوه بر تصریح آیات و روایات به این مهم، مطالب بیشمار زیادی وجود دارد اما آنچه مهم است اینکه هر کس باید به تناسب علاقه و استعداد خود برنامه هایی را برای اوقات فراغت تدارک ببیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ با فرا رسیدن ایام تابستان و فراغت دانش آموزان در مدرسه، مجموعه های مختلفی در تدارک برنامه های متنوع جهت غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هستند.

 

در اهمیت و ضرورت غنی سازی اوقات فراغت همین بس که خداوند در سوره انشراح به پیامبر اکرم و به تبع آن به همه مسلمانان سفارش می کند که «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ...» علاوه بر این برخی آیات نیز متصرح این مهم است که یکی از مواردی که انسان در برابر آن باید در قیامت پاسخگو باشد چگونگی گذران عمر به ویژه جوانی است.

 

روایات متعددی نیز پرده از اهمیت استفاده از فرصت ها و ضرورت غنی سازی اوقات فراغت برمی دارد؛ از جمله آنکه پیامبر به ابوذر فرمودند «ای ابوذر! در هزینه کردن عمرت نسبت به هزینه کردن درهم و دینارت حریص تر باش» و یا اینکه امام کاظم (علیه السلام) می فرماید: خدای متعال از انسان پرخواب و از انسان بیکار بدش می آید.

 

امام سجاد علیه السلام نیز در بخشی از دعای یازدهم صحیفه از خداوند چنین درخواست می کنند « و اگر در جنب کار و کوشش، فراغت و آسایشی برای ما مقدّر کرده‌ای، آن فراغت و آسایش را قرین سلامت قرار ده؛ که در عرصه‌گاه آن، پی‌آمد بدی به ما نرسد و ملالت و دل‌تنگی به ما نپیوندد؛ تا فرشتگان نویسندۀ بدی‌ها با پرونده‌ای پاک و خالی، از ثبت بدی‌های ما چشم‌پوشی کنند؛ و فرشتگان نویسندۀ خوبی‌ها، به سبب خوبی‌هایی که از ما نوشته‌اند، خوشحال و شادان باز آیند.»

 

کمتر پدیده ای را می توان یافت که هم چون جوانی، موضوع حسرت ها و ندامت های عام قرار گرفته باشد. امام علی علیه السلام فرموده است: دو چیز است که قدر آن ها را نمی شناسد، مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد، یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت.

 

در خصوص غنی سازی اوقات فراغت و پرهیز از بطالت و بیکاری مطالب بیشمار زیادی وجود دارد اما آنچه مهم است اینکه هر کس باید به تناسب علاقه مندی و استعداد خود برنامه هایی را برای اوقات فراغت تدارک ببیند.

 

آموزش و پرورش، بسیج و سپاه، مساجد و... هر کدام برای این امر برنامه هایی دارند؛ کانون های فرهنگی هنری مساجد هم یکی از این مجموعه ها است که به دلیل گستردگی آن در اقصی نقاط کشور مأموریت مهمی به عهده دارد.

 

اگر شبکه عظیم کانون های مساجد(۲۶ هزار کانون در کشور و بیش از یک هزار و ۱۰۰ کانون در شمال و جنوب استان کرمان) با همکاری پایگاه های مقاومت بسیج در هر محله اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی جوانان و نوجوانان آن محله و سطح بندی آنها کرده سپس به فراخور نیاز و علاقه و استعداد آنان، برنامه های سالم، جذاب و متنوعی تدارک ببیند، حتماً کمک بزرگی به سالم سازی جوان و نوجوان در بحران کنونی ناشی از افسارگسیختگی فضای مجازی کرده است.

 

گرچه تعدادی از کانون های مساجد برنامه هایی برای اوقات فراغت تدارک دیدند که می تواند تا حدودی مؤثر واقع شود اما به طور قطع کافی نیست.

 

کانون فرهنگی هنری حضرت علی اکبر علیه السلام واقع در روستای سرآسیاب ۶ در حوالی کرمان، برنامه های خود را در سه حوزه فرهنگی، ورزشی و آموزشی تعریف کرده است.

 

در بخش فرهنگی دو رشته مهارت های زندگی و قرآن کریم؛ در بخش ورزشی تکواندو، فوتسال، کاراته و ورزش باستانی و در بخش آموزشی با ۵ رشته خیاطی، آموزش زبان، جوشکاری، رایانه و آشپزی از علاقه مندان دعوت به نام نویسی کرده است.

 

کانون فرهنگی هنری مسجد طفلان مسلم خیابان شهید رجایی کرمان نیز برنامه های اوقات فراغت را برای سنین ۸ تا ۱۲ سال و در رشته های قرآن، خطاطی، نقاشی، اوریگامی، سخنوری، ورزش و معارف تدارک دیده است و برای پسران در سنین بالای ۱۲ سال آموزش مداحی دارد.

 

کانون فرهنگی هنری حضرت ولیعصر عجل الله تعالی مسجد جامع روستای رحیم آباد از توابع شهر کرمان نیز کلاس های ریاضیات، محاسبات ذهنی(چرتکه) زبان، سرود، قرآن و پته دوزی را برای ایام فراغت برنامه ریزی کرده است. 

 

گفتنی است؛ تا قبل از ایام کرونا هر ساله طرح اوقات فراغت در کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور به صورت هماهنگ و فراگیر و با عنوان «آسمانی ها» برگزار می شد.

 

گزارش از طاهره بادامچی

 

 

کد خبر 1185251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha