انفاق از مال به برقراری عدالت اقتصادی در جامعه کمک می‌کند

آیت الله شعبانی موثقی گفت: قرآن کریم معتقد به برقراری عدالت اقتصادی در جامعه است و انفاق از مال، یکی از راه‌های تقسیم ثروت بین لایه‌های مختلف اجتماعی است.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در گفتگو با خبرنگار شبستان در همدان با اشاره به دلیل پیدایش فقر در جامعه اظهار کرد: قرآن کریم معتقد به برقراری عدالت اقتصادی در جامعه است و مردم و مسئولان برای دستیابی به این مهم وظایفی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: وظیفه مردم برای تقسیم ثروت، انفاق است و نباید ثروت به جای توزیع بین لایه‌های مختلف اجتماعی در دست تعداد محدودی از افراد باشد.

آیت الله شعبانی موثقی بیان کرد: بر اساس آیه‌های نورانی قرآن کریم، دو نوع نگاه به ثروت وجود دارد؛ یکی نگاه ابزاری و دیگری افرادی که ثروت را هدف زندگی خود می‌دانند و انسان به طور ذاتی و طبیعی نسبت به جمع آوری ثروت علاقه دارد، اما این علاقه باید تعدیل شود که راه آن تغییر نوع نگاه است.

وی با بیان اینکه ثروت اندوزی نباید طوری باشد که انسان خزانه دار آیندگان شود، تصریح کرد: علاقه به ثروت باید تعدیل شده و در چارچوب قرار گیرد و برای این کار باید نگاه انسان به کسب مال عوض شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان خاطر نشان کرد: اگر ثروت هدف نهایی زندگی فرد شود؛ همه وقت خود را صرف کسب آن کرده و فرصتی برای لذت بردن از زندگی نمی‌یابد.

آیت الله شعبانی گفت: در نگاه قرآن، فقر و غنا ارزش ایجاد نمی‌کند و بنابر آیات نورانی قرآن بسیاری از پیامبران با سختی زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه گاه صلاح نیست برخی ثروتمند شوند، افزود: برخی افراد انسان‌های خوبی هستند، اما همین که به ثروت می‌رسند؛ تغییر کرده و حب دنیا در دل آنها ایجاد می‌شود.

امام جمعه همدان گفت: مال و ثروت قرار است به ما در زندگی کمک کند نه اینکه ما خود را وقف جمع آوری آن کرده و بعد برای دیگران بگذاریم و برویم.

وی مطرح کرد: وقتی ثروت تبدیل به هدف زندگی شود؛ معیار کمال ثروت می‌شود و معاشرت اجتماعی بر اساس مقدار ثروت فرد انجام شده و فرهنگ اسراف جایگزین مصرف می‌شود.

آیت الله شعبانی با اشاره به داستان طالوت در قرآن کریم بیان کرد: طالوت روستازاده بود، اما به دستور خداوند فرمانده متدینان زمان خود شد و  این نشان می‌دهد که ملاک محبوبیت در پیشگاه خداوند متعال، ثروت و طبقه اجتماعی افراد نیست.

وی تصریح کرد: برخی آقازاده‌ها که در این کشور رشد کرده‌اند؛ خود را صاحب همه چیز می‌دانند درحالی‌که انقلاب مال افراد شایسته از طبقه ضعیف جامعه است.

آیت الله شعبانی گفت: روز قیامت برای برخی افراد روز حسرت است که یکی از آنها عالم بی عمل و دیگری ثروتمندی است که زندگی خود را وقف جمع آوری مال کرده و کار خیری برای آخرتش نکرده است.

پایان پیام/

کد خبر 1185458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha