استان همدان دارای صنایع دستی متعددی است به طوری که از ۲۶۷ رشته شناخته شده در کشور ۸۵ مورد در استان همدان فعال است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، صنایع دستی میراث ماندگار ی است که ذوق و هنر ایرانی در عمق هزاره ها و سده‌ها را به تماشا می گذارد. استان همدان با برخورداری از پیشینه تاریخی طولانی دارای صنایع دستی متعددی است که برخی  از این صنایع در نوع خود منحصر به فردند به طوری که از 267 رشته شناخته شده در کشور 85 مورد در استان همدان فعال است.

هنرهای دستی زیبایی که در شهرها و روستاهای مختلف استان رواج دارد و ضمن نگهداری از میراث نیاکان، زمینه اشتغال بسیاری از مردم را فراهم کرده است. از مهم ترین صنایع دستی فعال در استان همدان سفال لالجین است؛ هنری زیبا و متنوع که برند جهانی را به خود اختصاص داده است.

در کنار سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم هم شهرت دیرینه دارد و سهم مهمی از شاغلان بخش صنایع دستی را در خود جای داده است. قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی هم از دیگر صنایع دستی مهم همدان هستند.

البته رشته های دیگری هم در همدان فعال بوده که در گذر زمان به دلیل نداشتن کاربرد چندان یا ورود محصولات ماشینی فراموش شده انداهمیت صنایع دستی در رونق اقتصادی خانواده‌ها و معرفی تاریخ و تمدن ایران زمین سبب شده تا 20 خرداد به نام روز ملی صنایع‌دستی نامگذاری شده و هر سال برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز برگزار می‌شود.

در همدان هم برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت روز ملی صنایع دستی به مدت یک هفته برگزار می‌شود. به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، همه شهرستان‌ها میزبان این برنامه‌ها هستند.

هاشم مظاهری افزود: در شهرستان همدان ۱۰ برنامه شامل رونمایی از احکام قالی‌های ثبت شده استان به همراه نمایش قالی‌ها، بزرگداشت برگزیدگان نشان ملی سال ۱۴۰۰، رونمایی از دستگاه خراطی دست‌ساخته به روش نوین، اجرای زنده سفالگری و نقاشی روی سفال در پیاده راه بوعلی، برگزاری وبینار كارآفرينی و ايجاد كسب و كار صنایع‌دستی، بازگشایی خانه خلاق سفال و بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی شهر همدان برگزار شده است.

وی بیان کرد: در ملایر هم برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی با همکاری شهرداری، بازدید از کارگاه‌های مرواربافی، بازگشایی کارگاه آموزش نقاشی سفال و کارگاه گلیم‌بافی، بزرگداشت هنرمندان صنایع‌دستی ملایر و رونمایی از نمادهای چوبی(پیکره‌ها) اجرا شد.

مظاهری گفت: در شهرستان‌های نهاوند و تویسرکان هم بازگشایی نمایشگاه صنایع‌دستی، برپایی نشست با صنعتگران شاخص، برگزاری نمايشگاه صنايع‌دستی، بازديد از كارگاه‌های فعال شهرستان، نشست تخصصی با دهياران و طرح مشكلات صنايع‌دستی روستايی، بازدید دانش‌آموزان از خانه صنایع‌دستی، برپایی تور یک‌روزه بازدید خبرنگاران از کارگاه‌های منبت گلریز،  کارگاه آموزش عملی خانوادگی سفال، تقدیر از فعالان صنایع‌دستی نهاوند، بازدید مسئولان شهرستان از کارگاه‌های منبت گلریز و راه‌اندازی بازارچه موقت صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برگزاری تور یک‌روزه برای سفالگران در تهران، تخفیف فروشگاهی در فروشگاه‌های منتخب، تقدیر از هنرمندان صنایع‌دستی و  خانواده شهدای هنرمندان صنایع‌دستی از برنامه‌های شاخص در شهر جهانی لالجین است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به برنامه‌های هفته صنایع دستی در  اسدآباد و کبودرآهنگ هم اعلام کرد: تقدیر از  ۵ صنعتگر نمونه اسدآباد، اجرای زنده هنرمندان صنایع‌دستی اسدآباد در موزه تاریخ و فرهنگ، اجرای زنده نقاشی روی سفال و نشست با هنرمندان صنایع‌دستی در   کبودرآهنگ و کلنگ‌زنی کارگاه تولید سفال سنتی از مهمترین این برنامه‌ها است.

مظاهری  گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی با محوریت تولید دانش بنیان- اشتغال‌آفرین، دیدار با هنرمند پیشکسوت نمدمالی صفرعلی پیرعلی در روستای شوند و فتحعلی حیدری پیشکسوت گیوه بافی و راه‌اندازی تشکل صنایع‌دستی در رزن و  بازگشایی کارگاه مرواربافی در فامنین هم از دیگر برنامه‌ها است.

 

کد خبر 1185483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha