غفلت از آسیب های رسانه های مدرن، زمینه ساز مشکلات فرهنگی در جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: غفلت از آفات و آسیب های رسانه های مدرن از جمله شبکه های اجتماعی، فرهنگ جامعه را با مشکل جدی مواجه می کند.

دکتر مونا جامی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به اهمیت مباحث مرتبط با جامعه اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز اظهار داشت: گرچه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر کنونی فواید و محاسنی چون افزایش آگاهی و مشارکت مردم همچنین توسعه بحث آموزش و کیفیت بخشیدن به آن را به همراه داشته اما به هر حال نمی توان از کنار آفات و آسیب های آن به راحتی عبور کرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) افزود: اساساً فناوری به سان شمشیر دو لبه است که اگر نتوانیم آن را به درستی کنترل کنیم این مساله می تواند در عین به همراه داشتن فرصت ها، تهدید و آسیب هایی نیز با خود داشته باشد، ضمن آن که در این میان باید توجه داشت که رسانه ها شرایط و بستری را برای پدیدار شدن چالش ها ایجاد می کنند و از این رو دقت در این مباحث بسیار حائز اهمیت است.

 

وی همچنین گفت: رسانه های مدرن و به طور خاص شبکه های اجتماعی به جهت ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند و نیز با عنایت به عدم محدودیت کاربران در استفاده از آن ها می تواند منشأ آسیب هایی چون کلاهبرداری ها، حساب های کاربری فیک و جعلی و غیره باشند، ضمن آن که متأسفانه خیلی از همین رسانه های مدرن به بستری برای شیوع مفاسد و معضلات فرهنگی و اخلاقی تبدیل شده اند.

 


این مدرس دانشگاه بیان داشت: برای بهره گیری صحیح و حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های خوب رسانه های مدرن و شبکه های اجتماعی باید قبل از هر چیز برنامه ریزی و خط مشی گذاری درستی انجام شود و از سوی دیگر تلاش شود که به واسطه این امر، فرهنگ سازی مطلوبی در جامعه صورت گیرد.

 


عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) گفت: برای مصونیت بخشی در این زمینه هم نیاز به آگاهی و بصیرت عمومی احساس می شود و هم این که در حوزه کلان فرهنگی شاهد نگاه موشکافانه و آسیب شناسانه باشیم که در این رابطه البته دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و رسانه ای، وظیفه و مأموریت بسیار مهمی برعهده دارند.

کد خبر 1185539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha