شورای فرهنگ عمومی تفاهم نامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی را امضا کرد

با حضور روسای یازده نهاد و دستگاه فرهنگی ذیل قرارگاه« بازارپردازی فرهنگی» رییس شورای فرهنگ عمومی تفاهم نامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی را امضا کرد.


 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری و مراسم امضا و تبادل موافقت نامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی ظهر امروز سه شنبه 24 خرداد با حضور مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس و یازده دستگاه فرهنگی همکار در این تفاهم نامه برگزار شد.

 

در این مراسم، مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی  در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری گفت: سبک زندگی ما در حوزه پوشاک، تغذیه، معاشرت و فرهنگی اساسا نسبتی به زیست بوم ایرانی اسلامی ندارد. مهمترین دغدغه ای که شورای فرهنگ عمومی دارد مصرف کالای فرهنگی است؛ در عرصه مصرف فرهنگی ابتکار عمل باید به نظام ایرانی اسلامی برگردد و این چگونه بر می گردد؟ نق زدن، عوض کردن مدیران و ... . ما وقتی می توانیم عرصه را در دست بگیریم که در حوزه های کتاب، نوشت افزار، مد و لباس گزینه جایگزین روی میز داشته باشیم.  در عرصه مد و لباس زنان کنشگران اصلی بازار مصرف فرهنگی هستند. اگر به گزینه های مصرف کنندگان جهانی به فرهنگ مان نگاه کنیم و این با زیست بوم ما منطبق نباشد ما چگونه می توانیم امید داشته باشیم که شاکله این رژیم غذایی یک شالکه درستی باشد. اگر تولیدات رسانه ای، کالاهای فرهنگی، کالاهای بازپرداز  با فرهنگ خودمان انطباق کمتری داشته باشد، نمی توانیم به آن هدف ترسیم شده دست پیدا کنیم سرچشمه محتوای ملی بازارپردازی فرهنگ و هنر است و بعد گزینه های روی میز.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی با اشاره به جمع شدن مدیران 11 دستگاه و نهاد فرهنگی در قرارگاه در بازارپردازی فرهنگی اظهار کرد: اکنون مدیران فرهنگی با همدلی و رفاقت و بر اساس هنجارهای ایرانی اسلامی در کنار هم نشسته اند و بهترین اقدام را برای شبکه ای شدن  دارند انجام می دهند ؛  آنها معتقدند که نباید در حوزه صنایع فرهنگی تک بعدی سرمایه گذاری کنیم؛ باید در حوزه مصرف فرهنگی در همه صنایع فرهنگی وارد شویم. در همین راستا باید به سرداران جبهه فرهنگی صنایع فرهنگی احترام بگذاریم . چرا که  هدف همه مصوبات شورای فرهنگ عمومی که قرارگاه بازارپردازی فرهنگی بر اساس آن تشکیل شده و همه نهادهای عضو آن توانستند آن را به این خروجی برسانند، تعامل و با هم عمل کردن این مصوبات است.

 

مجید امامی امضای تفاهم نامه همکاری قرارگاه کالاپردازی فرهنگی را با هم بودن و با هم عمل کردن تولیدکنندگان فرهنگی ذکر کرد و گفت: باید بتوانیم قدم های ملموسی را برای فعالان فرهنگی و دغدغه مندان و سرداران حوزه رسانه و فرهنگ و هنر  برداریم.

در ادامه این نشست، امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی  با اشاره به همگرایی بین اعضای این قرارگاه فرهنگی گفت: ما در این قرارگاه نیازمند این هستیم که همگرایی را اثبات کنیم. از ابتدا هدفم همگرایی دستگاه ها در توسعه فضای فرهنگی بود که بر اساس آن یک اتفاق تاریخی رخ داد و این قرارگاه شکل گرفت و توانست به این همگرایی در امروز  برسد.

 

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت های متعددی در قرارگاه بازارپردازی فرهنگی وجود دارد از رسانه، انتشارات، بازی، تنوع محصولات؛ همین  باعث می شود که همه انرژی ها در یک مسیر مشخص قرار بگیرد که اثربخش باشد. ما با همین اثربخشی می خواهیم فعالیت های فرهنگی را افزایش دهیم.

 

در ادامه این نشست، تفاهم نامه همکاری بین دبیر شورای فرهنگ عمومی با مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای، مدیرعامل خبرگزاری مهر، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سپهر، مدیرعامل تبیان، انتشارات سروش، انتشارات سوره مهر و سازمان میراث فرهنگی بر اساس اهداف تعیین شده برای هر دستگاه به امضای طرفین رسید.

 

پس از این نشست، مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اهداف این تفاهم نامه گفت: ما برای تحول در عرصه صنایع فرهنگی سه ضلع داریم که یک ضلع تولیدکنندگان محصولات فرهنگی است و یک سوی دیگر سرمایه گذاران دولتی، عمومی و خصوصی و در یک طرف دیگر تهیه کنندگان صنایع فرهنگی قرار دارند. نشست امروز یکی از مهمترین اضلاع را داشت که زیست بوم صنایع فرهنگی شد.

 

میثمی، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اولین اقدامی که در راستای صنایع فرهنگی انجام می دهیم، تولید محتواست که باید بتوانیم بر اساس داشته های فرهنگی روایت هایی تولید کنیم که لبه های فرهنگی را پوشش دهد. دولت در این راستا منابع کمی دارد اما موانع زیادی دارد. بهترین راهکار برای ما همکاری با شورای فرهنگ عمومی و قرارگاه بود که بتوانیم موانع پیش رو را برداریم. اصل این تفاهم نامه برای از میان برداشتن موانع تولید محتواست که این گام، گام اول برای ماست.

 

در این نشست محمد شجاعی، مدیر عامل خبرگزاری مهر  با اشاره به  امضای تفاهم نامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی گفت:  در راستای این تفاهم نامه تلاشمان این است که آنچه متعلق به مردم است را به آنها برگردانیم؛ رسانه پتانسیل و توانایی دارد که باید آن را در اختیار گروه های خودجوش مردمی در حوزه صنایع فرهنگی قرار داد .

 

 اکوان: مدیر عامل صندوق پژوهش و فناووری سپهر با اشاره به  امضای تفاهم نامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی گفت:  ما در این صندوق می خواهیم با کمک های مالی به توسعه کسب و کارهای فرهنگی کمک کنیم و اهداف منعقد شده در تفاهم نامه را به تحقق برسانیم.

 در این نشست شکوری،  مدیر انتشارات سروش با اشاره به  اهداف امضای تفاهم نامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی گفت: تفاهم نامه همکاری دو نقش دارد یکی تجمیع نیروهایی که جزیره ای کار می کنند که با یک همفکری بتوانند محتوایی تولید کنند، یازده مجموعه تدافعی در مقابل تهاجمات کار میکنند و  در حالت تهاجمی در مقابل محصولاتی که فرهنگ و ارزش های ما را زیر سوال می برند، ایستاده اند. البته هر حوزه تخصصی باید گام کوچکی در تحقق این هدف بردارد.

کد خبر 1185777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha