توضیح ایران در ارتباط با گزارش اخیر آژانس در خصوص سه مکان/ روابط ایران و پاکستان رو به جلو و امیدبخش است

توضیح ایران در ارتباط با گزارش اخیر آژانس در خصوص سه مکان، روابط ایران و پاکستان رو به جلو و امیدبخش است، خاک، آب و هوای ایران؛ دالان تجاری دنیا، آژانس کار فنی و تخصصی اش را انجام دهد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، توضیح ایران در ارتباط با گزارش اخیر آژانس در خصوص سه مکان،  روابط ایران و پاکستان رو به جلو و امیدبخش است، خاک، آب و هوای ایران؛ دالان تجاری دنیا، آژانس کار فنی و تخصصی اش را انجام دهد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۵ خرداد است.

توضیح ایران در ارتباط با گزارش اخیر آژانس در خصوص سه مکان

سازمان انرژی اتمی ایران، ترجمه متن کامل توضیحی کشورمان در ارتباط با گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سه مکان را منتشر کرد.

یادداشت توجیهی نظرات و مشاهدات جمهوری اسلامی ایران در مورد گزارش مدیرکل پیرامون موافقت‌نامه پادمانی NPT با جمهوری اسلامی ایران (GOV/۲۰۲۲/۲۶ مورخ ۳۰ مه ۲۰۲۲) به شرح زیر ارائه می‌گردد:

The Islamic Republic of Iran Comments and Observations on Report by the Director General on NPT Safeguards Agreement with the Islamic Republic of Iran

GOV/۲۰۲۲/۲۶ of ۳۰ May ۲۰۲۲

الف. نظرات کلی:

جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق موافقت‌نامه پادمان جامع (INFCIRC/۲۱۴) که آژانس از طریق آن به حفظ دانش خود به واسطه یک سازوکار راستی‌آزمایی قوی که در نظام راستی‌آزمایی آژانس از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی (C/S) منحصر به فرد در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، عمل می‌کند.

همچنین، در راستای همکاری بیشتر با آژانس، ایران موافقت کرد تا در دو نوبت بیانیه‌های مشترک ۲۶ اوت ۲۰۲۰ و ۵ مارس ۲۰۲۲ را منعقد نماید که مفاد آن‌ها به طور کامل توسط جمهوری اسلامی ایران اجرا گردید.

مکان‌های اشاره شده در گزارش فعلی مدیرکل مبتنی بر ادعا‌های مطرح شده توسط طرف ثالث بدنیت-یعنی رژیم صهیونیستی-است که هیچ مبنای حقوقی ندارد. لازم به ذکر است که براساس اصول حقوق بین‌الملل "pacta tertiis nec nocent nec prosunt"، به معنای "معاهدات، حق و تکلیف برای طرف ثالث پدید نمی‌آورد" و همچنین ماده ۳۴ از کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات بین دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که تصریح می‌کند: "یک معاهده نمی‌تواند بدون رضایت طرف ثالث حقوق و تعهداتی ایجاد کند"، طرف غیرعضو موافقت‌نامه پادمانی بدون پایبندی به این اسناد نمی‌تواند از برخی حقوق و مزایای مندرج در این موافقت‌نامه بهره‌برداری و از آن علیه یک کشور عضو به منظور طرح هرگونه ادعا و وارد کردن آژانس در تحقیقات بی‌پایان استفاده کند.

ب. نظرات درخصوص بخش پیشینه گزارش:

در مورد بند ۳ گزارش که می‌گوید: "آژانس در نتیجه ارزیابی‌های خود در سال ۲۰۱۹ تعدادی از سئوالات مربوط به مواد هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای اظهار نشده احتمالی در ایران را که به آژانس اعلام نشده بود، شناسایی کرد و مطابق با ماده ۶۹ موافقت‌نامه پادمانی و ماده d۴ پروتکل الحاقی از ایران درخواست کرد تا به این سئوالات پاسخ دهد". لازم به ذکر است که:

این موضوع که آژانس به عمد، حتی از نظر سیاسی، تعهدات کشور‌های عضو تحت موافقت‌نامه پادمان جامع را با تعهدات کشور‌های عضو ذیل پروتکل الحاقی تلفیق می‌کند نگران کننده است.

همان‌طوری که ایران مکرراً توضیح داده است، هرگز مکان اظهار نشده‌ای که باید طبق موافقت‌نامه پادمان جامع اعلام شود در ایران وجود نداشته است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت پادمان جامع آژانس صلح‌آمیز باقی می‌مانند. بنابراین، ذکر این موضوعات و ابراز "نگرانی" آژانس در این مورد فاقد مبنا می‌باشد.

درخواست‌های آژانس در ابتدا توسط ایران مورد توجه قرار نگرفت، زیرا:

درخواست‌های آژانس توسط اسناد، شواهد و اطلاعات معتبر مورد نیاز تا آنجا که مرتبط با هدف پادمان باشد پشتیبانی نشده بود.

بنابراین، گزاره آژانس در این بند که بیان می‌کند: ".. آژانس همچنین اطلاعات دقیقی را به ایران ارائه کرده است... " صحیح نیست؛ زیرا آژانس هیچ‌گونه اطلاعات معتبری برای درخواست خود ارائه نکرده است.

در بند ۴، آژانس همچنین بیان می‌کند: ". مکان ۲ در گذشته تحت پاک‌سازی و تسطیح گسترده قرار گرفته بود، آژانس ارزیابی کرد که هیچ‌گونه ارزش راستی‌آزمایی در زمینه انجام دسترسی تکمیلی در این مکان وجود نخواهد داشت". لازم به ذکر است که:

دسترسی به سایت لویزان-شیان در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ به آژانس اعطا شده بود. آژانس نمونه‌های محیطی از جمله خاک و گیاهان را در این مکان گرفت. ایران اعلام کرد که "هیچ ماده هسته‌ای قابل اظهار مطابق با پادمان آژانس وجود نداشت" و این‌که "هیچ فعالیت هسته‌ای مرتبط با چرخه سوخت در لویزان-شیان انجام نشده است".

آژانس هیچ گونه آلودگی در آن‌جا پیدا نکرد و براساس توضیحاتی که ایران در مورد تخریب لویزان-شیان، در اوت ۲۰۰۵ ارائه کرده بود، سرانجام آژانس در سند GOV/۲۰۰۵/۶۷ گزارش کرد که به‌نظر می‌رسد اطلاعات ارائه شده توسط ایران منسجم و همخوان با توضیحات آن در مورد تخریب لویزان-شیان است.

 

خاک، آب و هوای ایران؛ دالان تجاری دنیا

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتی، خاک، آب و هوای ایران را دالان تجاری دنیا عنوان کرد و در توضیح آن نوشت: پس از هفت سال کاهش، ترانزیت کالای خارجی در سال گذشته ۶۸ درصد و در دو ماهه امسال هم در مقایسه مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد رشد داشته است.

 

سخنگوی دولت افزود: با ثبت رکوردی جدید، پروازهای عبوری از آسمان ایران در اردیبهشت ۹۷ درصد افزایش داشته است.

 

روابط ایران و پاکستان رو به جلو و امیدبخش است

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در توییتی درباره سفر بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان نوشت: امروز در تهران میزبان برادر عزیزم، وزیر خارجه پاکستان بودم.

 وزیر امور خارجه تاکید کرد: روابط عمیق بین دو کشور بزرگ و موثر جهان اسلام، ایران و پاکستان، همواره امیدبخش و رو به جلو بوده است.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: درباره مناسبات سیاسی و امنیتی، گردشگری، تجارت، ورود زائران، افغانستان و رفع تحریم‌ها رایزنی‌های مهمی داشتیم.

«بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان روز سه شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و مورد استقبال دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه قرار گرفت.

 

آژانس کار فنی و تخصصی اش را انجام دهد/ دست صهیونیست ها در تصمیم و صدور قطعنامه پیداست

شهریار حیدری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به صدور قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: درست است که مسایلی چون خروج آمریکا از برجام و قطعنامه شورای حکام بر روند و نتیجه گیری مذاکرات اثرگذار است ولی در حال حاضر هیچ کدام از این مولفه ها بر نتیجه مذاکرات اثرگذار نیست چرا که موضوع مذاکرات متفاوت است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی با رایزنی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که متاثر از رژیم صهیونیستی بودند، صادر شده است. این رژیم در بحث تنظیم و صدور قطعنامه کاملا پیدا است.

 

وی تاکید کرد: درست است که صدور قطعنامه بر برجام اثرگذار است اما دو موضوع جدا از هم هستند که ما امیدواریم سریع تر مذاکرات به نتیجه برسند چرا که تمام فعالیت های ما زیر نظر آژانس بوده است. آقای گروسی وقتی وارد ایران می شود بازدید میدانی می کند و فعالیت ها را تایید می کند و بر این مسئله تاکید دارد که فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب آژانس است ولی آن طرف که می رود متاثر از صهیونیست ها سخن دیگر می زند.

 

حیدری خاطرنشان کرد: ما معتقدیم آژانس بین المللی انرژی اتمی باید کار فنی و تخصصی انجام دهد اما متاسفانه الان به سمت و سوی مسایل سیاسی رفته است و تصمیم این قطعنامه علیه ایران ضربه ای به خود شورای حکام و آژانس است.

 

 

 

کد خبر 1185917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha