نشانه های روشن توانایی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه رونمایی از کتاب شعر "رؤیای کاغذی"، جدیدترین اثر توان یاب کاشانی "شیرین عربشاهی"، یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به بهانه رونمایی از کتاب شعر "رؤیای کاغذی"، جدیدترین اثر توان یاب کاشانی سرکار خانم "شیرین عربشاهی"، یادداشتی منتشر کرد.

متن یادداشت، چنین است:


انسان ها، ظرفیت‌های بی شماری دارند. گاه ناخودآگاه شکوفا می شود و گاه باید آن را شکوفا کرد.

در میان انواع خلق زیبایی ها به واسطه اراده و همت انسان ها، تماشای آفرینش های حیرت انگیز از انسان هایی که به ظاهر و در ظاهر، "کم توان" دیده می شوند اما در حقیقت "تجسم توانایی"اند؛ حلاوت دیگری دارد.

نگاهی به آفرینش های هنری "توان یابان" در عرصه های مختلف، (از نقاشی و طراحی گرفته تا نویسندگی و صنایع دستی) گویای این حقیقت است که محدودیت های جسمی و حرکتی هیچ گاه نمی تواند مانع "حرکت های بزرگ" در مسیر موفقیت و شکوفایی باشد.

نمونه های فراوانی را می توان بر شمرد که در پرتو نگاه هوشمندانه و هنرمندانه، فرصت های طلایی را خلق کردند و چشمان بسیاری را به هنرشان خیره ساختند.

منطقه فرهنگی کاشان یکی از حوزه های سرشار از این فرهیختگی و فرزانگی است.

هنوز تبلور پرفروغ هنر را از سرانگشتان پای توان یاب عزیز "فاطمه حمامی نصرآبادی" از یاد نبرده ایم که از کجا به کجا اوج گرفته است. یا خامه پر جاذبه "فضّه ریاضی مقدم" را چگونه می توان فراموش کرد که با دندان، بوم بی جان را با خلق نقش ها و نگارهای جادوگرانه اش روح می بخشد.

نیز جوشش ذوق و احساس شاعرانه جناب محمد زاده (ساغر) در دفترهای خیال انگیزش چه دلکش و پر طنین می نماید.

"شیرین عربشاهی" نشانه ای دیگر از فرزندان شایسته این منطقه است که با نشستن روی ویلچر ، بر چکاد قلّه اراده ایستاده و با نوشته های منظوم و منثور، به خلق تابلوهایی از جنس عشق و محبت مشغول و مشعوف است.

افق نگاه و اندیشه این کیمیاگران دوست داشتنی، به قدری گسترده است که گاهی انسان متحیّر و متعجب می شود.

اینها، "کمال" را در خودسازی و بازتوانی "اراده" یافته اند و "موفقیت" را در خستگی ناپذیری.

در آیین رونمایی از سومین اثر ادبی شیرین عربشاهی که به سعی مؤسسه توانبخشی کاشانه مهر در فرهنگسرای مهر کاشان برگزار شد، شاهد مهرانه ای خاطره انگیز بودیم. هر چند در نگاه پر نجابت توان یابان حاضر "صلابت" و "صمیمیتی معصومانه" آکنده بود؛ امّا در ژرفای همین نگاه‌های مهربان، تمنّایی نهفته بود که نمی شد آن را درک نکرد. در سکوتشان فریادی بود از جنس آرزو. آرزوی باور داشت "توان"هایی که در کم توجهی های ما گم شده است.

بی تردید سنگینی رسالت و مجاهدت دستگاه‌هایی چون بهزیستی و مؤسسات توانبخشی موفقی چون "کاشانه مهر"، "هاجر"، "امیر کبیر" و ... با همراهی و هم آوایی نیک اندیشان می تواند اسباب دلگرمی دلسوزان این حوزه و آرامش خاطر فرزندان توان یاب پر توان را در خلق دنیای شیرین و شادمانه فردا فراهم سازد.

هنرمندانی چون مهدیه بختیاری (مجری‌)، مریم آرمون (نویسنده)، زهرا پسندی (طراح)، حسن شیرین (قلمزنی)، زینب اشتری (میناکاری)، فاطمه ارباب (نویسنده)، حمید رضایی (طراح) و ده ها هنرمند عزیز دیگر را باید به این فهرست پر افتخار افزود و قدر دانشان بود که وجودشان مایه رحمت است و کار و تلاششان موجب سرافرازی.

نیز باید ستایش کرد "مادرانی" را که "مردانه"، در کنار این فرزندان نازنین، ماندند و "مردانی" که "مادرانه" و شکیبانه، دنیا دنیا زیبایی برای نگاه زیبای فرزندانشان آفریدند.

کد خبر 1186027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha