لزوم مصلحت اندیشی حکیمانه در اجرای عدالت

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه عدالت از اساسی‌ترین دغدغه‌های همه بشریت در همه ادوار بوده و عدالت ورزی همواره مطلوب بوده است، گفت: اجرای عدالت چالش، تنش و ترکش دارد وباید با مصلحت اندیشی حکیمانه همراه باشد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز (۲۵خرداد) درنشست علمی با موضوع تشخیص مصلحت در چالش های اجرای عدالت با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مرکز خدمات حوزه های علمیه استان برگزار شد،با بیان اینکه اجرای عدالت آرمان انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: اجرای عدالت قطعا مشکلات زیادی دارد چرا که منافع عده ای را به خطر می اندازد. و آنها هم مشکلاتی را در راستای مقابله ایجاد می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه زمانی مشکلات سخت و سهمگین می شود که انسان می ماند همین مسیر اجرای اعدالت را ادامه دهد یا مسیر را به عقب نشینی همراه کند،‌افزود: عقب نشینی درست نیست مگر اینکه به اقدام های قوی تر  در مسیر اجرای عدالت بیانجامد.

 

وی با بیان اینکه گاهی چاره ای جزء کوتاه آمدن در اجرای عدالت نداریم، گفت: قاضی باید علم و عدالت کامل داشته باشد و اگر کسی را که عادل و عالم نیست را به منصب عدالت بنشانیم اختلال ایجاد خواهد شد اما برخی مواقع به مصلحت می توانیم از یک اقدام عدالت محور کوتاه بیاییم تا اختلال ایجاد نشود.(کتاب جواهر جلد ۴۰صفحه۶۸)

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه مسیر عدالت زمانی سخت تر می شود که با پیشنهادات و توصیه هایی همراه باشد، افزود: اگر عدالت همراه توصیه هایی از بیرون همراه باشد چالش های اجرای عدالت بیشتر می شود.

 

وی با بیان اینکه چالش های عدالت که به خاطر درگیری و تعارض منافع با انسان ها و تشکل های فاسد به وجود می آید یا به خاطر اختلال در نظام به وجود می آید، گفت: چگونه باید این چالش ها را مشخص و معیین کنیم. 

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه تصمیم که می خواهیم بگیریم می شود مصلحت،‌ادامه داد: مصلحت در مقابل مسئله و یا سوء می آید. مصلحت به معنای فایده و خیر (جامعه، نظام،‌اسلام و مسلمین) باید دیده شود.

 

وی با بیان اینکه مصلحت همان اقدام لازم و به جا است، افزود: یافتن خیر و شرین همان مصلحت اندیشی است.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان اینکه مصلحت مصداق عدالت است،‌گفت: مقصود ما ازمصلحت برداشت مقام منفی نیست.

 

وی به مسئله پست ندادن حضرت علی(ع) به طلحه و زبیر اشاره و بیان کرد:‌نتیجه عدم پذیرش امام علی(ع) جنگ بزرگ جمل را رقم زد و هزاران نفر کشته شدند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی به حکومت معاویه اشاره کرد و گفت:‌عده ای به حضرت علی(ع) نیز پیشنهاد ابقای معاویه را دادند و حضرت به هیچ وجه زیر بار نرفتند و معاویه ایستادگی کرد و جنگ بزرگ صفین را به راه انداخت و از دل جنگ جوارخ به عمل آمدند و بعد جنگ نهروان راه افتاد و خود علی(ع) را نیز به شهادت رساندند.

 

وی این مقاومت ها به جایی کشیده شد تا امام حسن(ع) مجبور به پذیرش صلح می شود، افزود: موضع عدالت این بود که نباید معاویه پست بگیرد اما چالش هایی را همراه داشت اگر امام علی(ع) معصوم نبود انتظار می رفت مصلحت اندیشی شود تا این جنگ ها به راه نمی افتاد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه رسول خدا(ص) در خطبه غدیر در آغاز فرمودند: من در ابتدا از جبرئیل خواستم مرا از تبلیغ این پیام معاف کند چرا که می دانستم متقین اندک هستند و منافقین بیشمارند، گفت: این مصلحت اندیشی بود که پیامبر(ص) داشتند. اما به اذن خدا این مصلحت اندیش پذیرش نشد و خدا امر به قرائت پیام غدیر کردند.

 

وی به پذیرش قطعنامه در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: پذیرفتن قطعنامه توسط امام خمینی(ره) نوعی مصلحت اندیشی در راستای اجرای عدالت بود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی به کارشکنی های آمریکا دربرابر ایران اسلامی اشاره و اظهار کرد: عده ای تمایل به دست دادن به آمریکا اعتقاد دارند آیا باید پذیرفت یا خیر باید مصلحت ایران اسلامی در این اقدام دیده شود باید بحث جدی در این خصوص انجام شود.

 

وی با بیان اینکه تشخیص مصلحت به عهده تصمیم گیرندگان و تبیین کنندگان است،‌گفت: مردم عادی هم باید با اعتماد به تصمیم گیرندگان و تحقیق به تشخیص مصلحت برسند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه اجرای عدالت چالش، تنش و ترکش دارد،‌افزود: تلاش داریم به پیروی از انبیا و اولیا و ائمه هدی اسوه حسنه باشیم و باید در همه بخش‌ها بر اساس عدل رفتار کنیم .

کد خبر 1186039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha