آسیب های اجتماعی مورد توجه سینماگران ایرانی قرار دارد

برفر گفت: سیاه ‌نمایی و زشت ‌نمایی با نگاهی به آسیب‌ های اجتماعی از کارکردهای سینماگران به‌ ویژه سینماگران ایرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمد برفر»، در کارگاه فیلم کوتاه دهمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز که در سینما «فرهنگ» سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز، برگزار شد، گفت: هرگونه رفتار ناهنجاری که با چارچوب‌ های اجتماعی و اخلاقی جامعه سازگار نیست و به یک تن یا همه جامعه را دچار گرفتاری می‌ کند، آسیب اجتماعی است که همگان به ویژه فرهیختگان و هنرمندان بایستی برای کاهش آن، کنش‌ گری داشته باشند.

مدرس کارگاه فیلم کوتاه تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی گاه ریشه در ناهنجاری ‌های خانوادگی همچون جدایی، اعتیاد، فقر و... و یا ریشه در عوامل اجتماعی همچون تضاد طبقاتی دارند.

این نویسنده و مترجم افزود: آسیب‌های اجتماعی دارای پیوندهای ناگسستنی مستقیم یا غیرمستقیم با هم هستند که گاه فشارها را بر روی کس یا کسانی آنچنان افزایش می ‌دهد که به خودکشی فردی یا گروهی می ‌انجامد.

وی اضافه کرد: سینماگران با 2 رویکرد بیان صرف یا با دیدی ژرف ‌نگرانه برای یافتن راهکارهای برون ‌رفت از آسیب‌ های اجتماعی برای فرد و جامعه در این زمینه کار می ‌کنند. 

این منتقد سینما، سیاه ‌نمایی و زشت ‌نمایی با نگاهی به آسیب‌ های اجتماعی را از کارکردهای سینماگران به‌ ویژه سینماگران ایرانی دانست و گفت: بر این باور هستم که در سینما، پس از پژوهش، بایستی دیدگاه‌های گوناگون را در زمینه پژوهش بررسی کرد تا با یافتن دیدگاهی درست، فیلم برپایه آن ساخته شود.

وی ادامه داد: فرم و سبک باید متناسب با درون ‌مایه باشد نه آن که بر پایه فرم و سبک، درون ‌مایه و داستان را ساخت تا بتوان به نوآوری رسید و داشتن دانش و بینش که برآمده از خوانش کتاب ها، دیدن فیلم ‌ها و آشنایی با دیدگاه ‌ها و نظریه ‌های گوناگون در زمینه ‌هایی همچون روان‌ شناسی، جامعه ‌شناسی، ادبیات و...، می‌ تواند فیلم ‌ساز را برای ورود به زیرلایه‌ ها و پیش‌ داستان به توانمندی بسیار بالایی برساند.

این نویسنده و مترجم فیلم‌های این دوره جشنواره را دارای پیشرفت و بالندگی در به کارگیری از امکانات و ابزارهای سخت ‌افزاری و نرم افزاری خواند و بیان کرد: بسیاری لوکیشن یا شلوغی به ویژه در فیلم کوتاه، همیشه پاسخگو نیست و می ‌شود در یک جای ثابت و هزینه کم هم فیلم خوب ساخت.

کد خبر 1186214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha