۷۰ میلیارد تومان اعتبار مقابله با بیابان به خراسان جنوبی اختصاص یافت

نصرآبادی گفت: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان اعتبارات به حوزه بیابان زدایی اختصاص یافت که در سطح ۱۰ هزار هکتار مدیریت منابع بیابانی را در دستور کار خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» عصر امروز (۲۶خرداد) در نشست خبری اظهار کرد: امسال روز جهانی مقابله با بیابان زایی با شعار عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی برگزار می‌شود و از بین رفتن توان‌ اکولوژیکی خاک، تشدید فرسایش بادی، افزایش ریزگردها، نابودی پوشش گیاهی مراتع و نقصان تولید در عرصه های طبیعی، کاهش کیفی و کمی منابع آبی و کاهش حاصلخیزی خاک از تبعات بیابان است.

 

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی گفت: اکنون سالانه ۲۱ تن در هکتار فرسایش بادی و ۱۴ تن در هکتار فرسایش آبی امواجه ایم که در تخریب سرزمین بسیار اثرگذار است.

 

وی ادامه داد: در ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از استان شاهد وجود پدیده بیابان و مراتع کم تراکم هستیم که بیش از ۸۶ درصد مساحت خراسان جنوبی را شامل می شود.

 

نصرآبادی با اشاره به وجود ۳۲ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح ۱۰ شهرستان استان خراسان جنوبی، افزود: این کانون های فرسایش بادی بیشتر در نهبندان و طبس وجود دارد.

 

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در راستای مقابله با بیابان ۲۸ طرح مطالعاتی برای حدود یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار انجام شده است، عنوان کرد: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان اعتبارات حوزه بیابان زدایی اختصاص یافت که در سطح ۱۰هزار هکتار مدیریت منابع بیابانی را در دستور کار خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به شعار سال جاری «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی»، بیان کرد: برای عملیاتی کردن شعار سال ۱۴پروژه دانش بنیان را شامل تثبیت خاک در خندق‌ها و گالی ها، آبیاری هوشمند نهالستان ها، نوآوری در پایش جنگل، استفاده از زنجیره بلوکی در توسعه نهال کاری، راه اندازی سامانه جامع منابع طبیعی، برندسازی و استانداردسازی تولید نهال، کنترل هوشمند منابع طبیعی، تجهیزات نوین اطفای حریق، استفاده از میسکانتوس در زراعت چوب، تاسیس مرکز ملی دیسپچینگ، در بذرپاشی با پهپاد، کاشت قلمه بدون آبیاری، استفاده از اینترنت اشیاء تعریف کردیم.

 

نصرآبادی در ادامه گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۱۰ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

 

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی با اشاره به تخصیص ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای مقابله با بیابان‌زایی، افزود: در سال ۱۴۰۰ سرجمع اعتبارات ما ۳۰۴ میلیارد تومان بود که ۱۴ میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات استانی است که ۳۲ درصد آن تخصیص یافته است.

 

وی در پایان عنوان کرد: دامداران دارای پروانه چرای دام تا پایان سال ۱۴۰۱ فرصت دارند را تمدید کنند و البته می‌بایست نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نموده تا تمدید پروانه چرای آنان اقدام انجام گیرد.
 

کد خبر 1186330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha