کنترل اجاره‌های سرسام آور در گرو نظارت است نه دستور/کشاورزی قراردادی رونق گیرد

آیت الله شعبانی موثقی با اشاره به نابسامانی بازار اجاره بها و نبود کشاورزی مبتنی بر برنامه در گشور گفت: دولت باید کشاورزی قراردادی را تقویت کرده و نظارت جدی بر تعیین اجاره بها داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور بدون حمایت از بخش کشاورزی نیست و یک سوم خاک ایران ظرفیت استفاده برای کشاورزی را دارد که بخشی از آن هنوز استفاده نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: بیشترین سهم اشتغال زایی استان مربوط به بخش کشاورزی است و 30 درصد مردم به این کار مشغولند.

آیت الله شعبانی موثقی بیان کرد: اگر توجه جدی به کشاورزی شود؛ فرصت بزرگ اشتغال زایی برای استان به دنبال دارد و متأسفانه در این مورد غفلت شده است.

وی گفت: برنامه و طرح دارای آسیب شناسی زیاد است، اما اجرا مهم است تا مشکلات برطرف شود و یکی از مشکلات، نبود گسترش کشاورزی قراردادی در استان است.

امام جمعه همدان تصریح کرد: آمارها  نشان می‌دهد که 40 درصد کار کشاورزی در سایر کشاورزها به طور قراردادی است و دولت تعیین می‌کند که چه محصولی کشت شده و آن را خرید تضمینی می‌کند.

آیت الله شعبانی موثق گفت: در کشور ما  این کشاورز است که باید نوع محصول را انتخاب کرده و  پیش بینی کند که نیاز بازار و وضعیت فروش چطور است و این روش درستی نیست.

وی، کمبود سرمایه گذاری و غفلت در این حوزه را مشکل دیگر بخش کشاورزی استان دانست و افزود: خام فروشی در همدان زیاد است و نبود صنایع تبدیلی مشکل مهم استان است.

آیت الله شعبانی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های حمایتی دولت باید سوق دادن سرمایه داران به مشارکت در بخش کشاورزی است و با حرکت به سمت فناوری پیشرفته از فضای سنتی کشاورزی خارج شویم.

وی با بیان اینکه سود کشاورزی بیشتر به جیب دلالان می‌رود، گفت: اگر بازار به دست دلالان و سوداگران بیفتد، تولید حمایت نمی‌شود و بازار نباید به سمت دلال پروری حرکت کند.

امام جمعه همدان مطرح کرد: نبود شبکه توزیع منطقی از مشکلات جدی بخش کشاورزی است و دولت باید برای آن فکری کند.

آیت الله شعبانی با اشاره به اجاره‌های سرسام آور تصریح کرد: مقرر شده که افزایش اجاره بها بیش از 25 درصد نباشد، اما وقتی نظارت وجود ندارد به این دستور عمل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با دستور دادن مشکلی برطرف نمی‌شود و دولت باید نظارت جدی داشته باشد و مردم و صاحبخانه‌ها هم در فضای سخت امروز به یکدیگر رحم کنند.

آیت الله شعبانی با اشاره به موضوع بازگشت به برجام هم بیان کرد: کشور ایران بیشترین همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را داشته و به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و بالاترین فضای نظارت را برای آژانس فراهم کرده است.

وی افزود: طرف مقابل نه تنها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده که گاه با مدارک جعلی به ایران اتهام زنی کرده و حال موضوع بازگشت به برجام را مطرح کرده در حالی که این طرف متخلف است که باید به برجام برگشته و بهانه گیری را تمام کند.

پایان پیام/

کد خبر 1186638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha