وجود ۹ هزار هکتار آب بندان در گیلان/  با لایروبی مشکلات کم‌آبی حل می‌شود

​نجفی با بیان اینکه ۹ هزار هکتار آب بندان در گیلان وجود دارد گفت: اگر بتوانیم این ذخیره گاه های آب را فعال و لایروبی کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات کم آبی حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ابراهیم نجفی» شامگاه جمعه (۲۷ خرداد) در جمع خبری در پاسخ به این پرسش که مجلس چه برنامه‌های حمایتی را از کشاورزان تدارک دیده است اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلاتی که خصوصا امسال در بخش کشاورزی گیلان وجود دارد، بحران آب است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه امسال با کاهش حداقل ۴۰ درصدی میزان ذخیره آب در پشت سد سفیدرود مواجه بودیم تصریح کرد: ۹ هزار هکتار آب بندان در سطح استان گیلان وجود دارد که اگر بتوانیم این ذخیره گاه های آب را فعال و لایروبی کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات کم آبی حل می‌شود.  


 ‏
نجفی اذعان کرد: بر اساس ماده ذیل تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به منظور پیشگیری از خسارات ناشی از سیل و ساماندهی لایروبی رودخانه‌ها و آب‌بندان ها و سدها به شرکت آب منطقه‌ای اجازه داده شده تا در کنار اخذ مشاور و تهیه طرح، پیمانکاران مربوطه بتوانند از محل برداشت منابع آب‌بندان ها نسبت به دیواره سازی و ذخیره آب اقدام نمایند.

 

وی یادآور شد: امسال هم ظرفیتی ایجاد شده تا رودخانه‌هایی که در محدوده شهری هستند از طریق شرکت آب منطقه‌ای به شهرداری‌ها واگذار شوند که اگر از آن خوب استفاده و ذخیره آب در ۹ هزار هکتار آب بندان انجام گیرد شاید بتوانیم در این آب بندان ها به اندازه سد سفیدرود نسبت به ذخیره آب اقدام کنیم. 

 

نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس اعطای تسهیلات به کشاورزان و حل مشکلات آنان در حوزه ارائه ضمانت‌ها را هم مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند میم تبصره هشت به بانک مرکزی ابلاغ شده تا حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون طی دستورالعملی امکان پذیرش پروانه چرای دام، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره‌ای و حتی حساب یارانه به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستائیان، کشاورزان و عشایر در بانکهای دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری تلقی شود.

 

نجفی با اذعان به اینکه در حوزه حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا هم برنامه‌هایی حمایتی خاصی پیش‌بینی شده است ادامه داد: در همین راستا وزارت نیرو هم موظف شده به استناد بند ص تا پایان شهریور امسال نسبت به راه‌اندازی سامانه جامع و اطلس راهنمای داده‌های آبهای سطحی و زیر زمینی اقدام کند.

 

نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی آب مورد نیاز کشت برنج در برخی مناطق کشور در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی همه دستگاهای ملی و به تشخیص کارگروه سازگاری کم آبی استان باید تامین شود.

 

کد خبر 1186711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha