«صدایم کن» در اذهان مردم می ماند چرا که دستی در کلام دارد

شاعر و ترانه سرا با بیان اینکه موسیقی که دستی در کلام دارد در اذهان مردم می ماند و آلبوم «صدایم کن» از این دست آثاراست؛ گفت: توجه به معنا و مفهوم در آثار آزاد بسیار دیده می شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «صدایم کن» به خوانندگی «آزاد» و تنظیم «آرمین مرشد» شامگاه شنبه ۲۸ خرداد  با حضور تولید کنندگان این اثر موسیقیایی و جمعی از علاقمندان فرهنگ و هنر در خانه -موزه بتهوون  برگزار شد.

« آزاد»، خواننده این آلبوم درباره روند تولید آلبوم «صدایم کن» توصیح داد: ساخت آلبوم «صدایم کن» در سال ۹۵ استارت خورد و در یک مذاکره دانشجویی بین من و رامین مرشد شکل گرفت و پس از  آن مدتی به دلیل مجوز به تاخیر افتاد و سپس به دلیل کرونا  متوقف شد و سرانجام امروز  منتشر شد.

در ادامه  مراسم مستندی از  روند تولید آلبوم «صدایم کن» پخش شد.

 
پس از پخش مستند «آزاد» به معرفی قطعات آلبوم «صدایم کن» پرداخت و  گفت: صدایم کن اولین قطعه با کلام یک البوم است که پایه اش قرار بود بر اساس تنظیم چند تصنیف ایرانی  با سازی که با تصنیف ایرانی قرابتی ندارد  به شکل فیوژن اجرا شود؛ تعدادی از تصنیف های این البوم شعر و آهنگ اش مال من است  و یک قطعه هم بر اساس ملودی که ساختم  به اقای عبدالجبارکاکایی سفارش دادم‌ مجموعه چهار قطعه به فرم تصنیف و یک قطعه به شکل ملودی و کاور و ۴ قطعه هم به شکل بی کلام است .
وی افزود: سلیقه ارمین مرشد کمک کرد که روایت عاشقانه آلبوم «صدایم کن»  شکل بگیرد ؛ در واقع آلبوم  یک روایت عاشقانه غمگین است؛ عشقی که به هر دلیلی حاصل نمی شود و به سرانجام نمی رسد؛ این البوم حکایت از یک داستان فراغ و نشدن دارد .
در ادامه قطعه همسفر با شعری از عبدالجبار کاکایی پخش شد.


در ادامه «عبدالجبار کاکایی» درباره  همکاری با «آزاد» در آلبوم «صدایم کن» گفت: با  شناختی که از آزاد دارم انتشار این گونه اثار موسیقیایی  باعث می شود اتفاق خوبی در موسیقی کشور بیفتد؛ چرا که آزاد دستی در  تصنیف های ایرانی دارد؛  در واقع موسیقی که دستی در کلام دارد در اذهان مردم می ماند؛ متاسفانه امروز کلام دنباله رو موسیقی شده و ریتم هم حرف اول را می زند اما توجه به معنا و مفهوم در آثار عباس آزاد بسیار دیده می شود.


در ادامه «مسرور شیدایی» که   کار میکس و مسترینگ  آلبوم صدایم کن را انجام داده است، درباره  استفاده از تصنیف   در این آلبوم گفت:  فضای تصنیف فضایی سنتی است ؛ اما در این البوم  موسیقی با یک فضای ارکسترال با سازهای غربی روبرو هستیم و این یک فضای جدیدی است ، سازهایی که استفاده شده گیتار، گیتار اکوستیک  است و تم‌ هایی که می شنویم فرم های ارمنی، ترکی و عربی  دارد و همین باعث شد که البوم فضای متفاوتی داشته باشد.

 وی اظهار کرد: دغدعه آزاد  این بود که تصنیف را احیا کند این فرم موسیقی سالهاست فراموش شده است و کارهایی که اغلب اساتید صاحب نام موسیقی انجام داده اند بر روی شعرهای حافط و سعدی ملودی گذاشته اند؛ همانطور که می دانید تصنیف دو جز ترانه و ملودی دارد و در این زمینه متخصص با هم در کشور کم داریم، هنری که ازاد  در این آلبوم به خرج داد  با قریحه ای که دارد سبب خلق این تصنیف های زیبا شده است .


در پایان مراسم قطعه صدایم کن به صورت زنده اجرا شد.

کد خبر 1187057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha