تلاش وزارت رفاه برای تأمین بهتر معیشت بازنشستگان/مبارزه با فساد و چابک‌سازی دولت با استقرار دولت الکترونیکی

تلاش وزارت رفاه برای تأمین بهتر معیشت بازنشستگان، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۹۶,۰۰۰ ریال رسید، رشد ۵۴ درصدی حجم معاملات فرابورس در هفته گذشته، مبارزه با فساد و چابک‌سازی دولت با استقرار دولت الکترونیکی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۹ خرداد شبستان به شرح زیر است:

رشد ۵۴ درصدی حجم معاملات فرابورس در هفته گذشته

بررسی آمار معاملات فرابورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد در مدت مورد بررسی ۰.۸۶ درصد به ارزش بازار فرابورس اضافه‌ شده و این در حالیست که از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته در ۵۴ روز کاری، بیش از ۱۳ درصد فرابورس بزرگ‌تر شده است.

رشد ۵۴ درصد حجم معاملات 
نگاهی به روند معاملات فرابورس نشان می‌دهد در پنج روز کاری هفته‌ای که گذشت بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۰۵ میلیون انواع ورقه دارایی مالی به ارزشی بالغ‌ بر ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در هزار و ۳۰۴ نوبت معاملاتی در بازارهای فرابورس دادوستد شد.

به‌ این‌ ترتیب رشد ۵۴ درصدی در حجم و افت سه درصدی در ارزش را شاهد بودیم. همچنین تعداد معاملات هم ۳۴ درصد بالا رفت.

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در مدت مورد بررسی، ارزش معاملات در بازار اول بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته ماقبل ۱۲۷ درصد رشد داشت.

در بازار دوم هم طی این مدت ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان معاملات به ثبت رسید که بازهم ۸۴ درصد افزایش را به ثبت رساند. در بازار پایه نیز طی این مدت ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان انواع سهام مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشدی ۹۱ درصدی داشت.

سه صنعت پرطرفدار در میان سرمایه‌گذاران خرد 
این گزارش حاکیست در مدت مورد بررسی، ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس بالغ‌ بر ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که صنعت محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۷۴۸ میلیارد تومان، ۱۲ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد.

سرمایه‌گذاری‌ها نیز طی این مدت معاملات خردی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان داشتند و ۱۱ درصد از کل ارزش معاملات سهام را در اختیار داشتند.

پس‌ از آن نیز گروه فلزات اساسی از جمله صنایعی بود که برای سرمایه‌گذاران خرد جذابیت داشته و با ارزش معاملات خرد ۵۴۰ میلیارد تومانی، هشت درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۹۶,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۲۹ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۹۶,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۳۹.۴۷ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۵,۹۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۸,۰۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۷,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۶,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۹ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۴,۳۶۵ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۷,۵۳۱ ریال و قیمت هر پوند به ۳۹۱,۳۶۰ ریال رسید.

 

تلاش وزارت رفاه برای تأمین بهتر معیشت بازنشستگان

محمد هادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توییتی نوشت: در نشست صمیمانه‌ای با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی، درباره مصوبه دولت در خصوص میزان افزایش مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ عنوان کردم که تحقق عدالت رویکرد اصلی دولت سیزدهم است و وزارت کار در چارچوب قانون همه تلاش خود را برای تأمین بهتر معیشت بازنشستگان عزیز بکار خواهد بست.

 

مبارزه با فساد و چابک‌سازی دولت با استقرار دولت الکترونیکی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گفت وگوی تلویزیونی با بیان ایتکه در دولت سیزدهم استقرار «دولت هوشمند» بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته است، افزود: دولت الکترونیکی به معنای ارائه خدمات عمومی و دولتی به مردم با استفاده از فناوری اطلاعات است. این کار دو دهه قبل آغاز شده و اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود اما کیفیت آن به حدی نیست که مردم را از مراجعه حضوری معاف کند. در دولت سیزدهم به دنبال تمام الکترونیکی و هوشمند شدن خدمات عمومی و دولتی هستیم. هر دو سال یکبار، مرجع بین المللی، کشورها را از این نظر ارزیابی می‌کند، در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیکی ۸۹ بوده که در این حوزه بسیار جای پیشرفت داریم. شاخص دیگر میزان مشارکت مردم از طریق ابزارهای دیجیتال است که در این بخش رتبه ۱۱۸ در بین ۱۹۳ کشور را به دست آوردیم که در نظر داریم در مدت چهار سال این رتبه را ۳۰ پله بالا ببریم.

 

زارع‌پور با بیان اینکه تمام دنیا به سمت استقرار دولت هوشمند پیش می‌روند زیرا تنها راه حذف امضاهای طلایی، مبارزه با فساد و چابک سازی دولت، استقرار دولت الکترونیکی است، گفت: در سال‌های گذشته نیز در این حوزه قدم‌های خوبی برداشته شده و باید گام‌های مهمتر را نیز برداشت. یکی از موانع عدم توسعه دولت الکترونیک شده، این است که دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات به یکدیگر همکاری نمی‌کنند. در دولت الکترونیکی همان خدمتی که در گذشته به شکل سنتی ارائه می‌شد را برخط انجام می‌دهند و در این فرآیند مراجعه حضوری مردم حذف می شود. در دولت هوشمند تصمیمات بر مبنای داده‌های اشخاص گرفته شده و نیروی انسانی از آن حذف می‌شود. در دولت هوشمند دستگاه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و از این طریق و در لحظه به مردم ارائه خدمت می‌دهند. اینجا سیستم است که تصمیم می‌گیرد این خدمات به فرد ارائه شود یا نه.

 

وی درباره اینکه اگر بتوانیم این اتصالات و ارتباطات را بین دستگاه‌های مختلف برقرار کنیم، می‌توانیم شاهد استقرار دولت هوشمند باشیم، گفت: در زمان خدمت خود در قوه قضاییه، با استفاده از هوش مصنوعی این کار را انجام دادیم. اما شاه‌بیت دولت هوشمند ارائه خدمات مبتنی بر «داده» است.  

 

 

کد خبر 1187067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha