نظام زکوات، صدقات و خیرات با محوریت  مساجد سامان‌‌دهی شود

آیت الله عابدینی گفت: اگر ما بخواهیم نظام زکوات، صدقات و خیرات را ساماندهی کنیم، خدا نشان داده که این ساماندهی با محوریت مساجد امکان‌ پذیر است،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در دیدار با حجت‌الاسلام‌ سید علی‌اکبر جعفری سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در امر زکات اظهار کرد: در حال حاضر در استان قزوین مدیرانی داریم که امیدواریم همراهی ‌های خوبی را از آنان در اجرای معارف و مسائل دینی شاهد باشیم، شرایط ما از این جهت خوب است، ان‌شاءالله بتوانیم با دولت جدیدِ خدمت‌گزار تحولی را در استان شاهد باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: اینکه خداوند متعال در سوره مؤمنون می‌فرماید «قد افلح المومنون، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ» این یک نمونه از نمونه‌های آیات قرآن است که خویشاوندی بین زکات و نماز را مطرح می‌کند، مردم به طور معمول اهتمام ویژه‌ای به نماز دارند، خداوند متعال آمده سرنوشت زکات را با نماز پیوند زده و فقهای ما می ‌فرمایند که اگر دکمه ‌ای از لباس شما مشمول زکات باشد و با آن نماز بخوانید، نماز شما مشکل خواهد داشت، اینها یک فرصت ‌سازی خدایی و دینی است برای اینکه امر مهم زکات دیده شود.

 

وی عنوان کرد: در چندین روایات با بیان‌ های مختلف از اهمیت نماز، روزه، زکات، حج و ولایت سخن به میان آمده است، راوی از امام باقر (ع) پرسش می‌کند کدام یک از این موارد افضل هستند، برای اینکه دیگران تصور نکنند باقی موارد کم‌ اهمیت است، تک   ‌تک موارد را تبیین فرموده، در ادامه هم فرمودند اما اگر کسی همه شب‌ ها نماز بخواند، همه روزها روزه بگیرد، همه مال خود را زکات بدهد، همه ساله به حج برود اما نداند که ولایت و امامت چیست ثوابی نزد خدا نخواهد داشت و از اهل ایمان به حساب نمی‌آید.

 

آیت الله عابدینی اعلام کرد: اینها نشان می‌دهد ما هر چه دوندگی می‌کنیم آن کسی که مؤدی زکات است آن کسی است که امدادجوست، همه ما تحت ولایت و امامت کسی هستیم که جانشین امام زمان (عج) است و همه ما باید امت منسجمی برای اجرای فرمان او باشیم، یعنی زکات با ولایت گره خورده است و باید هدفمند و جهت ‌دار باشد.

 

وی اظهار کرد: زکات به معنای پاکسازی یا هرس است و هم به معنای رشد و نمو است، اتفاقا همین هرس باعث رشد و نمو می ‌شود، بوته انگور اگر چند سال به حال خود بماند ابتدا میوه‌ هایش کم و بی‌کیفیت شده و کم ‌کم بوته هم از بین می‌رود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: مردم منتظرند ما به سراغ آن‌ها برویم، شاید ما در این مورد کوتاهی کرده‌ایم، خداوند در آیه 103 سوره توبه می‌فرماید «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» یعنی تو از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار بدان با صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه می‌سازی و رشد و برکت می‌دهی و آن‌ها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آنها شود و خدا شنوا و داناست.

 

وی یادآور شد: ما باید کاری کنیم این رقابت خیر در روستاها ایجاد شود، قرآن هم فرمان به فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ داده است، کاری کنیم بین شهرها هم این اتفاق بیفتد.

 

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: باید همت کنیم که نسبت به سال‌های گذشته در امر زکات پیشروی داشته باشیم و این عزم را داشته باشیم که در کشور تبدیل به استان نخست در امر زکات شویم، باید از راهکارهای مربوطه در این زمینه استفاده شود و از ظرفیت مبلغین، حوزه‌های علمیه، رسانه‌ها و فضای مجازی استفاده شود.

 

وی بیان کرد: اگر ما بخواهیم نظام زکوات، صدقات و خیرات را ساماندهی کنیم، خدا نشان داده که این ساماندهی با محوریت مساجد امکان‌ پذیر است، این با نظام امامت اتفاق می‌افتد، امت بدون امام تبدیل به امت نمی‌شود، بلکه آرا متفرقه هستند، ما در عصر غیبت امام داریم، باید روی اینها کار کنیم که مردم در عصر غیبت متوجه نظام امامت شوند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تاکید کرد: ما هر چقدر شایستگی‌هایمان بالا برود خداوند متعال دل‌های مردم را برای پرداخت زکوات و وجوهات هموار می‌کند، باید نظام امامت را تقویت کنیم و دادن زکوات را با توجه به نظام امامت تشویق کنیم.

 

در ابتدای این جلسه سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در امر زکات گفت: اکنون کارها سیستمی و به صورت سند تحولی جلو می ‌رود، آیین‌نامه اجرایی زکات که قانون آن در سال 90 تصویب شد اکنون به محضر رئیس‌جمهور رسیده است، اگر این قانون ابلاغ شود، مصوبات آن تبدیل به وظایف همه دستگاه‌هایی که عضو شورا هستند می‌شود و می‌توان این موارد را از آن‌ها مطالبه کرد.

 

حجت‌الاسلام‌ جعفری افزود: کمیته نظارت بر عملکرد دبیرخانه شورا نیز پیش‌بینی شده است، این اتفاقات باعث می‌شود کار به صورت الکترونیک انجام شود.

 

وی گفت: فصل برداشت محصول است، مطالبه ما از حضرتعالی این است که در خطبه‌های نماز جمعه مردم توضیه به امر زکات را از زبان گویای شما بشنوند.

 

سرپرست حوزه نمایندگی در امر زکات یادآور شد: استان قزوین در مجموع یک استان متوسط در حوزه جمع‌آوری زکات است، نخستین استان در کشور فارس بوده که سال گذشته با 103 میلیارد تومان جمع‌آوری زکات در رتبه نخست قرار دارد، استان قزوین هم سال گذشته 36 میلیارد تومان جمع‌آوری زکات داشته است.

 

کد خبر 1187102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha