سفر به « زادگاه» خواجه نظام الملک طوسی  در رادیو فرهنگ

برنامه «زادگاه» امروز یکشنبه ۲۸ خردادماه به معرفی محل تولد  خواجه نظام الملک طوسی رادکانی اختصاص دارد.  

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، برنامه « زادگاه» به بهانه معرفی مفاخر فرهنگی کشورمان در سفری رادیویی شنوندگان را با شهرها و ‌روستاهای کشور آشنا می کند.
 
 
در برنامه امروز زادگاه شنودگان در سفر به استان گلستان رضوی  با  شهر رادکان  زادگاه خواجه نظام الملک طوسی رادکانی  آشنا می شوند.
رادکان، روستایی هزار ساله در ۱۵ کیلومتری چناران واقع دراستان خراسان رضوی است 
 
خواجه ن‍ظام‌ال‍م‍ل‍ک توسی»‌ (اب‍وع‍ل‍ی‌ح‍س‍ن‌‌ پسر‌ ع‍ل‍ی‌ پسر اس‍ح‍اق‌)‌ در سال ۴۰۸ قمری در رادکان توس زاده شد. خواجه در توس پرورش یافت و پس از آن راهی نیشابور و مرو شد تا در آنجا فقه و حدیث آموزد. سپس به عنوان دبیر به خدمت «ابوعلی پسر شاذان» در بلخ درآمد و هنگامی که سلجوقیان بر خراسان چیرگی یافتند، ابوعلی به وزرات «چغری‌بیک» دست یافت، نظام‌الملک نیز به دبیری «آلب‌ارسلان» پسر چغری‌بیک رسید. پس از آنکه آلب‌ارسلان به جای پدر بر تخت حکومت خراسان نشست، خواجه در سال ۴۵۱ قمری سمت وزارت یافت و چهار سال بعد که آلب‌ارسلان به سلطنت رسید، وی «عمیدالملک کندری» را برکنار و نظام‌الملک را بر جای وی گماشت. خواجه، نزدیک به ۳۰ سال وزیر آلب‌ارسلان و پسرش (سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی) بود و هر پیشرفت و بزرگی که در این ۳۰ ساله به ویژه در دوران ملکشاه به دست آمده است، باید از پرتو تدبیر و سیاستمداری خواجه به شمار آورد.
 
سرانجام نظام‌الملک که دشمنان فراوانی داشت، از وزارت برکنار شد و در سفری از اصفهان به بغداد به همراه ملکشاه، در ۲۸  مهر ۴۷۱ خورشیدی (دهم رمضان سال ۴۸۵ قمری) به دست «بوطاهر ارانی» از فدائیان حسن صباح به قتل رسید و اینچنین پرونده‌ی یکی از بزرگ‌ترین وزیران مشرق‌زمین بسته شد. آرامگاه وی اکنون در کوی نظام‌الملک احمدآباد اصفهان قرار دارد.
 
از مهم‌ترین کارهای نظام‌الملک می‌توان به راه‌اندازی مدرسه‌هایی مشهور به نظامیه در سراسر ایران فرهنگی اشاره کرد.
 
گفتنی است، رادکان زادگاه او  روستای تاریخی است که در دامنه هزار مسجد قرار دارد که دارای میراث گرانبهایی از خواجه نصیر الدین توسی به نام برج رادکان است که هرساله ستاره شناسان بسیاری را در خود جای می دهد و علاوه بر اهمیت ملی دارای طبیعتی کوهستانی، بکر و سرسبز همراه با دره های پر از آب و چمنزار های بسیار می باشد. 
 
مستند «زادگاه» را شنبه ، یکشنبه و دوشنبه به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۱۵:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.
کد خبر 1187167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha