افشای گری سوءاستفاده رژیم سعودی از حج با کمپین «# الحج_ لیس_ آمنا»

کمپین «# الحج_ لیس_ آمنا» برای افشای تخلفات و سوء استفاده آل سعود از مدیریت حج و عمره به راه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  سازمان بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان در حرمین شریفین، کمپین  «# الحج_ لیس_ آمنا»(# حج_ نیست_ امن) را با همکاری سازمان های حقوقی و موسسات علمی به منظور افشای تخلفات و سوءاستفاده آل سعود از مدیریت حج و عمره راه اندازی کرد.

این کمپین که از استقبال گسترده ای برخودار است، به بررسی تعدادی از تخلفات و سوء استفاده های رژیم سعودی علیه حجاج و زایران اماکن مقدس در عربستان و استفاده ریاض از حج به عنوان ابزاری برای سرکوب و وسیله ای برای نقض حقوق پرداخته است.

 

برگزارکنندگان این کمپین خواستار مشارکت موسسات حقوقی و سیاسی، علما، مبلغان و تعدادی از شخصیت ها برای جلوگیری ازسیاسی بازی مقامات عربستان در پرونده حج و عمره شدند.

شرکت کنندگان در این کمپین با انتشار بیانیه ای با عنوان «الحج لیس آمنا» اعلام کردند: وجود اماکن مقدس در جغرافیای کشور عربستان، این کشور را ملزم به احقاق حقوق حجاج می کند.نه به عنوان بهترین کشور یا حکومت، بلکه به دلیل قرارگرفتن مکه مکرمه و مدینه منوره در منطقه جغرافیایی آن. به همین دلیل احقاق حقوق حجاج لازم الاجراست.

 

شرکت کنندگان در این کمپین تاکید کردند: باید مقامات عربستان به آماده سازی، سازماندهی و تسهیل تدابیرحج و عمره اقدام کنند و مسئولیت کامل خود را در این زمینه دربرابر تمام جهان بدون ضرر و زیان برعهده بگیرند.

این بیانیه، دولت عربستان را متهم به سیاسی کاری عمدی در مسئله حرمین شریفین به طور واضح و مکرر و قراردادن حج و عمره به عنوان ابزاری برای سرکوب و وسیله ای برای تسویه با مخالفان و روشی برای حمایت از رژیم های سرکوبگر کرده است.

 

نیروهای امنیت عربستان، تعدادی از حجاج برخی از کشورها مانند مصر، لیبی، یمن و سوریه را که در تبعیت به سرمی برند، دستگیر کردند.

در این بیانیه آمده است: دولت عربستان پس از اعطای روادید منظم که نیاز به محافظت و مراقبت دارد، به بازداشت تعدادی از زائران و حجاج و تحویل آنها به کشورهایشان که به سرکوب و نقض حقوق بشر شهرت دارند، اقدام کردند.

 

در بیانیه این کمپین آمده است: دولت عربستان از حرمین شریفین به عنوان ابزاری برای بهبود سیاست های محمد بن سلمان و تابلوی تبلیغاتی به نفع آن استفاده می کند.

امضاکنندگان این کمپین بر مخالفت و محکومیت استفاده از حج و عمره به عنوان ابزار سیاسی یا وسیله ای برای ظلم و بازداشت در حرمین شریفین که مکان امن برای مومنان است، تاکید کردند.

 

این بیانیه از همه سازمان‌های اسلامی، جمعیت ها و سازمان های حقوقی خواست تا به وظیفه خود برای دفع آسیب از بیت الله الحرام و مسجد النبی و گنجاندن حقوق حجاج و زایران در فهرست حقوق و استانداردها عمل کنند.

سازمان حقوقی سند تاکید کرد: رژیم سعودی حجاج و زایران را با اعطای روادید حج و عمره فریب می دهد تا هنگام رسیدن شان دستگیر شوند، سپس آنها را به  کشورهای دیگر می فرستد.به همین دلیل زندگی آنها در خطر است. همچنینی برخی از حجاج را به دلیل موضع گیری شان درقبال مسایل و اقدام آزادی بیان شان از ادای حج بازمی دارند.

 

این سازمان اعلام کرد: دولت عربستان، تعدادی از زایران کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی از علما، مبلغان و اندیشمندان مسلمان را از ادای فریضه حج و عمره به دلیل موضعگیری شان علیه رژیم سعودی یا به دلیل مواضع سیاسی و عقاید ایدئولوژیک شان منع می کنند.

این سازمان از همه نهادها و موسسات اسلامی و سازمان های حقوقی خواست تا وظیفه خود را برای دفع آُسیب به میهمانان خانه خدا و مسجد النبی انجام دهند.

کد خبر 1187275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha