وظیفه هر انسان اهل قلم و اندیشه ورزی صلح است

آیت الله محقق داماد گفت: امروز وظیفه هر انسان اهل قلم این است که صلح را اندیشه ورزی کند تا در دل جامعه تفکر صلح تعمیق شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، همزمان با برگزاری نشست خبری همایش انجمن علمی مطالعات صلح آیت الله سید مصطفی محقق داماد، دبیر علمی ششمین همایش انجمن علمی مطالعات صلح در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت:  سیر و سلوک در نقش و اهداف ادیان ابراهیمی و توحیدی ما را به این نتیجه می رساند که هدف اصلی این ادیان الهی تحقیق صلح و دوستی در میان بشریت است.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت صلح در دین اسلام و وظیفه انبیا برای تحقق این مهم در بین بشریت تصریح کرد: اگر بخواهیم رسالت انبیا و پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم را بررسی کنیم پس از دعوت به توحید ترویج صلح و دوستی از دیگر اولویت های آن هاست بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که توحید بی ارتباط با صلح و دوستی افراد نیست.

آیت الله محقق داماد  با اشاره به رابطه شرک و دشمنی عنوان کرد: تاریخ گواه می دهد که اولین جنگ انسان ها ناشی از شرک بوده است و اگر آرمانمان صلح بشریت باشد بی شک باید سعی بر تحقق مفهوم توحید در بین آحاد جامعه داشته باشیم.متاسفانه در کنار این بیان به دلیل تفاسیر غیر واقعی و تحلیل‌های غلط بشر ناخودآگاه به سمت شرک رفته است.

وی افزود: امروز در منطقه ما جنگ و خونریزی شعله ور شده است و تمام این پلیدی ها و شرارت ها به نام دین و سایه ادیان تفسیر می شود که همه اینها به خاطر کج اندیشی از دین است.

 

 دبیر علمی ششمین همایش انجمن علمی مطالعات صلح انشالله به نگاه ادیان ابراهیمی در خصوص صلح  افزود: هر سه دین ابراهیمی یعنی دین اسلام، مسیحیت و یهودیت برای تحقق توحید  و صلح آمدند و انتظار نمی رفت که زمانی بین آنها جمع شود اما به دو دلیل عدم فهم صحیح از دین چه خونریزی هایی به پا شد  این در حالی است که  دین صحیح جاذبه ایجاد می کند.

 

 وی با اشاره به بیان قرآن کریم پیرامون صلح و معرفی نام خداوند بر این عنوان تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به اسماء حسنا اشاره می کند در سوره  حشر چندین نام از خداوند می آورد که زیباترین آن سلام به معنای صلح است سلام یعنی آرامش و دوستی که برگرفته از نام خداوند متعال است و ما افتخار می کنیم که در آیین ابراهیمی و دین اسلام زیست می کنیم که کتابش از نام خدا به نام سلام یاد می کند.

 

آیت الله محقق داماد تاکید کرد: قرآن کریم دین حضرت ابراهیم علیه السلام با اسلام معرفی میکند دینی که در آن برادری و صلح اهمیت دارد و امروز وظیفه هر انسان اهل قلم این است که  صلح  را اندیشه ورزی کند تا در دل جامعه تفکر صلح تعمیق شود.شیطان همواره به دنبال ادامه و دشمنی است و ما وظیفه سنگینی داریم تا در مقابل حربه های دشمن  بایستیم و صلح را به گفتمان غالب تبدیل کنیم.

 وی افزود: یکی دیگر از اسم های خداوند متعال ودود است ودود یعنی اینکه انسان چقدر دیگران را دوست دارد و هر چقدر این مهم در وجود انسان نهادینه شده باشد این صفت الهی در آدمی بیشتر بروز می کند.

 

دبیر علمی ششمین همایش انجمن علمی مطالعات صلح خاطر نشان کرد: امسال عنوان همایش به نام ادیان و صلح گذاشته شده است که از اندیشمندان داخلی و خارجی با ادیان مختلف مسیحی زرتشتی سنی شیعه که علاقمند به موضوع صلح هستند دعوت به مشارکت شده است.حتی اگر ادیان غیر الهی نیز حاضربه شرکت در همایش باشند توفیق  بزرگی است که از آن استقبال می‌کنیم

کد خبر 1187343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha