طراحی گونه صنوبر هیبرید توسط تیم دانش بنیان گلستان/ زراعت چوب متحول می شود

غفاری گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که طراحی و اجرای گونه درخت صنوبر هیبرید توسط یک تیم دانش بنیان در گلستان، می تواند تحولی را در بحث زراعت چوب ایجاد کند.

«مهدی غفاری» امروز (یکشنبه 29 خرداد) در حاشیه بازدید و بررسی از طرح های دانش‌بنیان در امامزادگان عبدالله و فضل الله (ع) روشن آباد شهرستان کردکوی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: یک کار مشترک بین شرکت دانش بنیان و پارک علم و فناوری و اوقاف در حال انجام است که خزانه پایه مادری درخت هیبرید صنوبر است.

 

رئیس پارک علم و فناوری گلستان با اشاره به ویژگی های خاصی این درخت، افزود: این درخت در مدت یکسال بیش از دو متر رشد می کند و قطر مناسبی می گیرد و بر اساس مطالعات انجام شده برای کاربردهای مختلف صنعت چوب قابل استفاده است.

 

وی با بیان اینکه کشور ما از کشورهایی است که نیاز مبرم به چوب دارد و چوب را وارد می کند، گفت: مطالعات ما نشان می دهد که طراحی و اجرای این گونه هیبرید از صنوبر که توسط یک تیم دانش بنیان در گلستان انجام شده و به نام همین تیم هم ثبت جهانی شده، می تواند در واقع تحولی را در بحث زراعت چوب ایجاد کند.

 

غفاری ادامه داد: همچنین این گونه در فضای سبز کشور که به آن نیاز دارد می تواند بسیار موثر باشد، این درخت هم رشد خوب داشته و هم مقاومت به شوری دارد و ارزش اقتصادی و تجاری هم در نوع چوبی که به عمل می آورد دارد.

 

وی گفت: با همکاری این نهاد با اوقاف و استفاده از ظرفیت های اوقاف و امور خیریه با کمک شرکت های دانش بنیان استان می توان اتفاقات خوبی را رقم زد.
 

 

رئیس پارک علم و فناوری گلستان اظهارداشت: در حال حاضر تقاضاهای متعددی هم از  داخل کشور و هم از خارج کشور برای این محصول وجود دارد ولی چون پروسه تکثیر آن یک فرایند زمانبر است.

 

وی اظهار امیدواری کرد: در سال آینده بتوان یک تعداد محدود و در سال بعد آن به تعداد قابل توجهی این نهال را در بخش های مختلف کشور و همچنین صادراتش برنامه ریزی کنیم.

 

 

 

کد خبر 1187362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha