گامی بلند برای پاسداشت زبانِ فارسی

به کوشش جمعی از علاقه‌مندان و دوستداران زبان فارسی از گوشه‌وکنار جهان، به ویژه فارسی‌زبانان افغانستان که زنگ خطر پارسی‌زدایی را شنیده‌اند، بناست «کنگره جهانی فارسی‌زبانان» برگزار شود. 

محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در مورد این کنگره گفت: در نخستین نشست مجازی و مقدماتی این کنگره، که از سر لطف من را هم به آن دعوت کرده بودند، دغدغه‌های ارزشمند و درست و دوست‌داشتنی حاضران را شنیدم. 

وی ادامه داد: دغدغه‌های پاک پارسی‌گویان افغانستانی، تاجیکستانی و حوزه وسیع شبه‌قاره که در گوشه‌گوشه‌ جهان زندگی می‌کنند شنیدنی و ستودنی است. 

مدیر رادیو ایران یادآور شد: در آغاز این نشست از زنده‌یاد قهار عاصی یاد کردم که شعر «چه زیباست پارسی» او با صدای هنرمندانی از افغانستان به عنوان سرود نشست برگزیده شده بود.

محمدزاده از ارائه گزارشی از برنامه «پارسی‌گویان» رادیو ایران که با هدف تقویت وحدت فارسی‌زبانان جهان تولید و پخش می‌شود خبر داد و‌ افزود: در این ‌کنگره به بنیان‌های استوار زبان فارسی مانند فردوسی، مولوی، سعدی، حافظ و سنایی به عنوان آیه‌های روشن شکوه زبان فارسی اشاره  و گفتم کسانی که نادانسته و از سر جهل با زبان فارسی ستیزه می‌کنند کارشان بیهوده است و گویی که با خورشید دشمنی می‌‌کنند.

وی افزود: در این کنگره همچنین با وجود فضای سیاسی مبهم در افغانستان، انگیزه «پاسداشت زبان فارسی» را برای همدلی و هم‌آوایی پارسی‌زبانان، بزرگ و ارزشمند و فرصتی مناسب دانستم.

به گفته مدیر رادیو ایران در این‌کنگره، شاهنامه «خردنامه پارسی‌گویان» است و دوای درد بسیاری از کاستی‌های امروز انسان، توجه به حکمت و اندیشه‌ورزی حکیم توس در شاهنامه است. 

محمدزاده با بیان اینکه یکی‌از موضوعات مطرح شده د این‌ کنگره گذرا به دوره‌های زبان فارسی و جایگاه آن در قلمرو وطن‌ پارسی بود، گفت: افق روشنی را برای دست‌اندرکاران برپایی این کنگره آرزو می‌کنم و موفقیت آنها را خواستارم. 

کد خبر 1187456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha