خواب غفلت محتکران و ناله نیازمندان

افراد سود جو و غافل که با احتکار اقلام اساسی و مورد نیاز مردم موجب سختی زندگی و چالش اقتصادی در کشور شده اند با ناله نیازمندان روبرو خواهند شد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: احتکار، یکی از آسیب و چالش های اقتصادی جامعه امروز ما است که در گذشته جوامع مختلف وجود داشته و در دروان بسیار دور، ائمه معصومین(ع) نیز نسبت به آن هشدار داده و نگرانی خود را بیان کرده اند.

آیات قرآن که کسب روزی از راه حرام را مورد نکوهش قرار داده اند، و در روایاتی از ائمه معصومین(ع) که همین موضوع را به مردم و ملت ها متذکر شده اند، به وحشت و ناگواری احتکار به عنوان یکی از راه های کسب مال نامشروع و حرام پی می بریم که البته محتکر جایگاه بدی دارد.

 

سرزنش و نکوهش محتکر به فرمایش امام علی(ع) که «رنج رساندن به مردم از راه احتکار، از خصلت‌های مردم جاهل است« و بنا به روایت پیامبر (ص) که از قول امام کاظم(ع) نق شده« اگر بنده‌ای به عنوان دزد به نزد خدا رود، در نزد من بهتر است تا به عنوان  محتکر که 40 روز ارزاق را احتکار کرده باشد« را به خوبی نشان می دهد.

 

جامعه امروز ما که به دلیل تحریم های اقتصادی و شرایط سخت زندگی بسیاری را دچار آسیب کرده، برخی از آن فرصت جویی کرده اند و با احتکار مواد غذایی و اقلام اساسی مثل دارو از آب گل آلود ماهی گرفته اند.

فرصت طلبان از خدا بی خبری که در شرایط حساس به جای کمک به جامعه از فرصت برای دنیای خود بهره گرفته و چالش هایی را برای جامعه ایجاد می کنند.

 

افراد سود جو و غافل از سرنوشت بدکاران  با احتکار اقلام اساسی و مورد نیاز مردم موجب سختی زندگی و چالش اقتصادی در کشور شده اند که این چنین اقدام آنان باعث شده آن ها با ناله نیازمندان روبرو شوند.

ناله هایی در پس احتکار

 

دختر و پسری که به دلیل احتکار دارو پدر یا مادر بیمار خود را از دست دادند و یتیم شدند و یا مادری که فرزند خود را همین دلیل روی دستش و جلوی چشمش از دست داد  از دل پر غصه خود می گفتند که احتکار دارو چه به سر آنان آورد.

پدران و مادران سرپرست خانواده که به خاطر سودجویی محتکران در برابر فرزندان خود شرمنده شدند ناله آنان به آسمان ها رسیده است.

گذر عمر و سرنوشت انسان ها را یکسان نمی گذارد و قطعا آنان را به سبب کارهای بدشان مجازات و به خاطر خوبی هایشان اجر می دهد.

 

حاج «محسن کریمی« پیر مرد 80 ساله ای که از گذر تاریخ و سرنوشت انسان های محتکر در بیش از 50 دهه قبل سخن می گفت، واقعیتی را بیان کرد که افراد غافل و محتکر زمان های گذشته به درد بیماری و سرنوشت بد گرفتار و هیچ از این ماه حرام نخوردند.

 

توصیه علما و تاکید بر برخورد با محتکران و مفسدان اقتصادی

 

ائمه جمعه استان و اساتید حوزه های علمیه از جمله نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در منبر و تریبون های خود از نکوهش محتکران سخن گفتند.

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد« این افراد سودجو اقتصادی را خائن به اسلام و کشور معرفی کرد و اظهارداشت: سرنوشت بدی برای این افراد است  که با دوری از این مسیر زندگی مردم را سخت نکنند.

وی از مسئولان دستگاه ای نظارتی و قوه قضاییه خواست تا با احتکار کنندگان و مفسدان اقتصادی برخورد جدی و قاطعانه داشته باشند.

خط و نشان نهادهای نظارتی و قضایی نسبت به محتکران

 

دستگاه های نظارتی، امنیتی و قضایی  برای احتکار کنندگان خط و نشان کشیدند و با انجام عملیات های شناسایی و ضبط انبارهای کالا با متخلفین و مجرمین برخود قاطعی داشته اند.

دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی بدون اغماض و نگرانی با این دسته از افراد برخورد کرده و اموال کشف شده در بازارها عرضه شده است.

 

  سرپرست تعزیرات حکومتی استان اصفهان با اشاره به برخورد قاطعانه با مختلفین اقتصادی گفت: از زمان آغاز اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها، بیش از 4هزار و 800 پرونده تخلف در شعب تعزیرات حکومتی این استان تشکیل شده است.

«علی اکبر مختاری« افزود: با متخلفین برخورد قاطعانه می شوند و محکوم به پرداخت جرائم مالی سنگین و تعطیلی واحدهای آنان خواهد شد.

لزوم نظارت همگانی مردم در برخورد با متخلفین

 

فرمانده انتظامی استان اصفهان که همسو با دیگر دستگاه های امنیتی برای متخلفین خط و نشان کشید، در این خصوص گفت: نظارت همگانی مردم در برخورد با متخلفین لازم است.

 

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری« افزود: با مشاهده هر گونه انبار و مسائل مربوط به تخلفات اقتصادی مراتب توسط مردم به پلیس 110 و کلانتری های محل گزارش شود.

وی ادامه داد: امسال انبارهای احتکار متعددی از کالاهای مختلف خوراکی، لوازم خانگی و مایحتاج مردم در نقاط مختلف استان کشف و مراتبط به دستگاه قضایی و تعزیرات اعلام شده است.

 

کد خبر 1187762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha