عوامل دستیابی به رشد اقتصادی بالای ۴ درصد در ۱۴۰۰/ جزئیات برنامه دولت برای تکمیل واحدهای مسکن مهر اعلام شد

نرخ رسمی ۲۷ ارز افزایش و ۱۱ ارز کاهش یافت، جزئیات برنامه دولت برای تکمیل واحدهای مسکن مهر اعلام شد، تفاهم‌نامه همکاری بین بازار سرمایه ایران و بانک مرکزی یمن، عوامل دستیابی به رشد اقتصادی بالای ۴ درصد در ۱۴۰۰ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۳۱ خرداد شبستان به شرح زیر است:

نرخ رسمی ۲۷ ارز افزایش و ۱۱ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی در گزارشی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (سه شنبه ۳۱ خردادماه) منتشر کرد که بر اساس آن نرخ رسمی ۲۷ ارز افزایش و ۱۱ ارز کاهش یافت. همچنین نرخ رسمی ۸ ارز نیز ثابت باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۱ هزار و ۴۴۸ ریال و یورو نیز ۴۴ هزار و ۲۵۹ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۳ هزار و ۴۸۵ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۱۵۸ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۲۵۲ ریال، کرون دانمارک ۵ هزار و ۹۵۰ ریال، روپیه هند ۵۴۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۶ هزار و ۸۲۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۰ هزار و ۱۶ریال، یکصد ین ژاپن ۳۱ هزار و ۱۱۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۵۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال تعیین قیمت شد. هر دلار کانادا نیز ۳۲ هزار و ۳۵۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۶ هزار و ۶۵۳ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲‌ هزار و ۶۲۱ ریال، لیر ترکیه ۲ هزار و ۴۲۴ ریال، روبل روسیه ۷۵۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

قیمت دلار استرالیا امروز ۲۹ هزار و ۳۱۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۲۷۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۵ هزار و ۱۹۰ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا یک‌هزار و ۱۷۰ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۳ هزار و ۶۷۳ ریال، یکصد درام ارمنستان ۹ هزار و ۹۵۵ ریال و دینار لیبی ۸ هزار و ۶۹۴ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۲۷۷ ریال، یکصد بات تایلند ۱۱۸ هزار و ۸۳۶ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۵۴۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۲ هزار و  ۵۱۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۴۱۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۴ هزار و ۳۶۲ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۸۳۴ریال، افغانی افغانستان ۴۷۱ریال، روبل جدید بلاروس ۱۲ هزار و ۴۳۳ ریال، منات  آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۷۷ هزار و ۶۱۶ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۸۰۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و۲۳ ریال قیمت خورد. 

 

عوامل دستیابی به رشد اقتصادی بالای ۴ درصد در ۱۴۰۰

در آخرین روزهای خردادماه، اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، ارقام مقدماتی تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد. براین‌اساس، در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۰ "با احتساب نفت" و "بدون احتساب نفت" به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۱۴۵۷۱ و ۱۳۴۱۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش ۴.۴ و ۳.۹ درصدی همراه بوده است.

تحقق رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۱ درصدی سال ‌۱۳۹۹، حکایت از روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور به‌رغم تداوم تحریم‌های اقتصادی دارد.

علاوه بر آمار بانک مرکزی، آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران که یک روز قبل از آمار بانک مرکزی منتشر گردید هم نشان می‌دهد محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۴.۳ درصد با نفت و ۳.۵ درصد بدون نفت رشد کرده است.

آمارها نشان می‌دهد اقتصاد کشور با همه کاستی‌ها و موانع تحریمی در مسیر رشد گام برداشته است. طی این مسیر دلایل متعددی داشته که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

فضای اقتصادی دو سال اخیر در همه دنیا به‌شدت متأثر از همه‌گیری ویروس کرونا بود به‌طوری‌که برآوردها از رشد اقتصادهای دنیا باتوجه‌به موج‌های پیاپی این ویروس تغییر می‌کرد. کاهش تقاضا و رشد اقتصادی از پیامدهای این معضل بود ولی با شروع واکسیناسیون این روند کم‌کم بهبود یافت.

بر اساس اعلام سازمان برنامه‌وبودجه، در پایان دولت قبل، مرگ روزانه ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شده بود به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۹ نه‌تنها شغل جدیدی ایجاد نشد بلکه بیش از یک میلیون و ۲۱ هزار شغل هم از دست رفت. اما با تمرکز دولت سیزدهم بر ایجاد اشتغال از یک سو و کنترل کرونا با اجرای واکسیناسیون از سوی دیگر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۸ هزار شغل ایجاد شد که در اثر آن نرخ بیکاری از ۹،۶ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد.

یکی از عواملی که به رشد اقتصادی کشور کمک ویژه‌ای کرد، راهبرد دولت سیزدهم در تقویت روابط اقتصادی با کشورهای منطقه بود. بر اساس آمار گمرک، تجارت کشور با همسایگان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۴۳ درصدی در ارزش، به بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد دلار رسید.

دولت سیزدهم تلاش کرد هم‌زمان با دنبال‌کردن مذاکرات برجامی، فرصت‌سوزی گذشته در غفلت از ظرفیت بزرگ همسایگان و کشورهای دوست را تکرار نکند. تا کنون همه سفرهای رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و شرکت در اجلاس‌های منطقه‌ای بوده است. حضور سید ابراهیم رئیسی در اجلاس شانگهای و دائمی شدن عضویت ایران در این پیمان راهبردی، تقویت حضور در بازار اوراسیا و اکو، دیدار با رؤسای جمهور روسیه، قطر و ... از جمله اقدامات دولت بوده است.

در هفته‌های اخیر هم تهران شاهد رفت‌وآمدهای متعدد دیپلماتیک بوده است. حضور رؤسای جمهور ونزوئلا، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان، وزیر خارجه پاکستان و رئیس مجلس ملی ارمنستان و وزیر کشور عراق بخشی از مناسبات دیپلماتیک دولت بوده که عمدتاً با محوریت همکاری‌های اقتصادی و بازاریابی برای کالاهای ایرانی صورت گرفته است.

همه این عناوین نویدبخش گشوده شدن بازارهای منطقه به روی ایران و پس گرفتن بازارهای ازدست‌رفته است که بخشی از نتایج آن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در افزایش حجم تجارت و رشد اقتصادی کشور بروز کرد.

 

جزئیات برنامه دولت برای تکمیل واحدهای مسکن مهر اعلام شد

«علیرضا جعفری» درباره جزییات تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل مسکن مهر با تعدیل قراردادهای پیمانکاری، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده، برای ۴۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه کاره و حدود ۲۰ هزار واحدی که پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و فقط نیاز به تکمیل آسانسور و انشعابات و محوطه‌سازی دارد، به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع نیازمندیم.

وی خاطرنشان‌کرد: با تصمیم دولت از محل «مولدسازی»، «صندوق ملی مسکن» و «تهاتر» مجوز تامین منابع برای تعدیل قراردادهای پیمانکاری داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از طریق بسته تهاتر حجم بدهی پیمانکارانی که بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان طلب دارند پرداخت می‌شود که تاکنون یک‌هزار میلیارد تعیین تکلیف شده است و مجوز پرداختی‌ها به شرکت‌ها داده شده است.

به گفته وی، رویکرد دولت این است که فقط نباید مسکن را تحویل دهیم و باید همه خدمات محل سکونت از قبیل محوطه سازی و تاسیسات شهری همزمان با تحویل واحدها تکمیل شده باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید  در گفت‌و گو با ایرنا توضیح داد: گزارشی از وضعیت مسکن مهر به رییس جمهور در فروردین امسال اعلام کردیم که عمده مشکلات مسکن مهر در سه شهر جدید پرند، پردیس و هشتگرد است و به دستور رییس جمهور از فروردین امسال کمیته‌ای به ریاست «سید صولت مرتضوی» معاون اجرایی رییس جمهور تشکیل شد تا تدابیر لازم برای تامین منابع اتخاذ شود.

به گفته جعفری، در نتیجه مجوزهایی صادر شد که از طریق «مولدسازی» و «استفاده از زمین‌های در اختیار» بتوانیم منابع مورد نیاز را تامین کنیم.

وی گفت: اکنون با طی تشریفات قانونی برای مولدسازی و تهاتر، نقد شوندگی منابع  انجام و همه پیمانکاران را جمع کردیم و در خصوص اینکه مطالبات آنان چگونه پرداخت خواهد شد به نتیجه رسیدیم. همچنین با توجه به تزریق منابع داخلی به پروژه‌ها، موضوع الحاقیه قرارداد پیمانکاران تعیین تکلیف شد و شاهد فعالیت ۱۰۰ درصدی کارگاه‌های مسکن مهر خواهیم بود.

 

تفاهم‌نامه همکاری بین بازار سرمایه ایران و بانک مرکزی یمن

در ساختمان مرکزی سازمان بورس و اوراق ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و هاشم اسماعیل رئیس کل بانک مرکزی یمن با موضوع ایجاد سازمان بورس این کشور امضا شد.

مجید عشقی ضمن ابزار خرسندی از انعقاد این تفاهم نامه، ابراز امیدواری کرد که ارتباطات دو کشور در زمینه ایجاد بازارهای مالی پیش از پیش افزایش پیدا کند.

هاشم اسماعیل نیز با بر شمردن تجربیات ایران در زمینه ایجاد بازارهای مالی، ابراز امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم مسیرهای جدیدی برای همکاری بیشتر بین دو کشور در زمینه‌های مختلف ایجاد شود.

از اصلی‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به تامین زیرساخت‌ برای ایجاد بازار سرمایه یمن اشاره کرد که ایران در چند سطح به ارائه خدمات مشورتی و مشاوره‌ای، خدمات فنی و ساختار و خدمات مشاوره‌ای برای الگوی فقهی اعلام آمادگی کرده است.

 

ادعای تغییر واحد پول ملی تکذیب شد

مصطفی قمری، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی، ادعای مطرح شده درمورد تغییر واحد پول ملی را تکذیب کرد و نوشت: «اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن ادعا شده است بانک مرکزی قصد دارد واحد پول ملی را به زر تغییر دهد! ضمن تکذیب صریح این شایعه ساختگی، تاکید می‌شود بانک مرکزی هیچ برنامه‌ای برای تغییر واحد پول ملی در دستور کار ندارد.»
 

 

 

کد خبر 1187831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha