نماینده چابهار از توضیحات وزیر بهداشت قانع شد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر بهداشت پیرامون سوال خود قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، معین‌الدین سعیدی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (۳۱خرداد)مجلس شورای اسلامی پس از طرح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون برنامه‌های آن وزارتخانه در راستای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع در حوزه سلامت و پس از استماع توضیحات وزیر  اعلام کرد که از پاسخ وزیر قانع شده است  و نیازی به رای مجلس نیست.

نماینده چابهار در مجلس گفت حک از آنجا که وزارت بهداشت طرح عدالت و تعالی سلامت را در اولویت قرار داده و با توجه به تلاش‌های ایشان بنده سوال خود را به رای نمی‌گذارم و شما را ضامن مردم سیستان قرار می‌دهم تا با پیگیری این موضوع شاهد توزیع عادلانه امکانات و خدمات در حوزه بهداشت و درمان در سطح کشور باشیم.

وی در توضیح سوال خود،گفت: نظام ما در طول حیات 43 ساله خود کارنامه پرباری در حوزه سلامت دارد، اما شاخصه انقلاب ما موضوع عدالت و توزیع عادلانه فرصت ها در کشور است و مبنای سوال من نیز فاصله نجومی میان شاخصه سلامت در مناطق برخوردار و غیربرخوردار است. این در حالی است که قوانین و اسناد بالادستی تکلیف های مشخصی برای حوزه بهداشت دارند.

سعیدی با بیان اینکه شاخص پزشک به بیماردر کشور  بسیار نامتعادل است، گفت: به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت 16 نفر پزشکی داریم و اما این شاخص در استان ما 1.9 است یعنی چیزی حدودی یک دهم نرم کشوری، همچنین نسبت پرستار اگر حدود 2 باشد این شاخص در استان سیستان و بلوچستان چیزی حدود نیم است بنابراین فاصله ها بسیار معنادار و نجومی است لذا سوال این است که برنامه عملی وزارت علوم در این رابطه چیست؟ ماده 76 برنامه توسعه، وزارت بهداشت را مکلف کرده است  نسبت به مرگ و میر مادری به ازای هر 100 هزار تولد زنده تا 15 نفر در سال کاهش دهد اما این رقم فقط در استان ما در سال گذشته 16 نفر بوده است، در واقع سال گذشته 16 مرگ و میر مادری را فقط در زایشگاه چابهار داشتیم.

وی با اشاره به کلنگ زنی یک بیمارستان در حوزه انتخابیه گفت: این بیمارستان یک بار در سال 69 در دولت  اول آقای رفسنجانی کلید خورد و این کلیدزنی در دولت آقای خاتمی تکرار شد و همچنین در دوره آقای احمدی نژاد دوبار کلنگ زنی انجام شد و یک بار در دوره آقای روحانی و زمانی که آقای رئیسی آمدند ما خواستیم ایشان نیز کلنگی بزنند شاید برای ما بیمارستان نشود اما می تواند برای شما چاه نفتی شود، تا اینکه به همت این سید عزیز تا این لحظه بعد از 31 سال این بیمارستان ماده 21 گرفت اما چه کسی می خواهد جوابگوی جان های از دست رفته باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرستان و کادر سلامت مناطق کم برخوردار نیز فاصله نجومی با مناطق برخوردار دارد، گفت: مردم از آقای رئیسی انتظار دارند که به وعده های خود عمل کند چرا که ایشان در سفر به چابهار صریحا گفتند دانشگاه علوم پزشکی چابهار را مصوب می کنیم، امیدواریم که به این عهد خود پایدار باشند.

کد خبر 1187855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha