ورودی پرونده‌ها به دادگستری کردستان ۱۵ درصد افزایش یافت/ کسر ۲۱ هزار پرونده دادگستری در سال ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام حسینی گفت: ۴۲۵ هزار پرونده سال ۱۴۰۰ وارد دادگستری کردستان شد که ۴۴۶ هزار پرونده مختومه شدند و در این راستا ۲۱ هزار پرونده از مجموع پرونده‌های دادگستری استان کسر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی رئیس کل دادگستری کردستان صبح سه شنبه ۳۱ خرداد ماه در جمع اصحاب رسانه استان که در آستانه شروع هفته قوه قضائیه برگزار شد، به آمار پرونده‌های وارده، مخدومه و رسیدگی شده به دادگستری کردستان در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: سال ۹۹، ۳۷۲ هزار و ۸۱۰ پرونده وارد دادگستری و ۳۷۵ هزار و ۴۷۱ پرونده رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه در آمار دادگستری چهار مولفه داریم که شامل موجودی پرونده‌های دادگستری استان، پرونده‌های وارده به دادگستری در طول یکسال، پرونده‌های رسیدگی و مختومه شده و عملکرد نتایج فعالیتهای انجام شده در طول یکسال است، افزود: با تلاش همکاران و زحمات شبانه‌روزی قضات و کارکنان دادگستری تعداد زیادی از پرونده‌های دادگستری سال ۹۹ به تعداد دو هزار و ۶۰۰ پرونده کسر شد‌.

حجت‌الاسلام حسینی با افزایش ورودی پرونده به دادگستری افزود: ۴۲۵ هزار پرونده سال ۱۴۰۰ وارد دادگستری شد که ۴۴۶ هزار پرونده مختومه شدند و در این سال نیز ۲۱ هزار پرونده کسر شدند.

رئیس کل دادگستری کردستان عنوان کرد: در سال۱۴۰۰ حدود ۳۱ قاضی در استان جذب شدند و ۲۰ شعبه نیز به شعبه‌های استان اضافه شدند.

 

کمبود فضای فیزیکی مانع افزایش شعبه در استان شده است

وی از ظرفیت افزایش شعبه و چارت اداری در استان خبر داد و گفت: کمبود فضای فیزیکی مانع افزایش شعبه و نیرو در استان شده است.

حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: بیشترین دعاوی کیفری و شکایات در استان شامل توهین، سرقت، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تخریب، تصادفات رانندگی، تهمت و افترا و تصرف و کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع است.

وی مطالبه وجه، اعصار از پرداخت محکوم به، مطالبه خسارت، طلاق توافقی، بطلان معامله،مطالبه اجرت المثل، ابطال سند رسمی، مطالبه وجه چک، مطالبه وجه سفته و الزام به تنظیم سند رسمی را از بیشترین دعاوی حقوقی در استان‌ خواند.

رئیس کل دادگستری کردستان به دیگر اقدامات سال ۱۴۰۰ در استان پرداخت و خاطر نشان کرد: رسیدگی به پرونده‌های تصادف در شورای حل اختلاف است که به رسیدگی پرونده‌های تصادفات استان تسریع بخشید از دیگر اقدامات انجام شده دادگستری کردستان محسوب می‌شود.

 

برگزاری ۱۶ هزار ملاقات مردمی مدیران دادگستری با مردم در کردستان

حجت‌الاسلام حسینی گفت: از محورهای سند تحپل و تعالی دستگاه قضا حضور بین مردم و ملاقات‌های مردمی است که در دادگستری کردستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار ملاقات مردمی مدیران دادگستری با مردم را در استان برگزار کردیم که منجر به افزایش مشارکت‌های مردمی، استفاده از ظرفیت مردمی در تحقق اهداف سند تحول، استفاده از ظرفیت مردمی در پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی و افزایش صلح و سازش و‌ کاهش ورودی پرونده به دادگستری شده است.

وی اذعان کرد: در سال ۹۹ آمار صلح و سازش استان ۲۹ درصد بود که در سال ۱۴۰۰ این آمار به ۳۷ درصد رسیده است و رشد هشت درصدی را در حوزه صلح و سازش داشته‌ایم و ۲۲ پرونده قصاص منتهی به صلح و سازش شده است.

رئیس کل دادگستری کردستان از فعال شدن مصلحین قرآنی در استان در راستای کاهش پرونده‌های طلاق طی سال قبل خبر داد و افزود: همچنین ورود صلح یاران به مقوله صلح و سازش و صدور ۷۰۰ ابلاغ صلح یاری به صلح یاران شهر و روستاهای استان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در استان به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام حسینی به اقدامات حوزه پیشگیری پرداخت و گفت: راه‌اندازی سامانه سجام با ثبت نام دو هزار و ۵۵۹ نفر در استان و برگزاری کارگاههای آموزشی را از جمله  اقدامات این حوزه خواند.

وی تصریح کرد: از اقدامات تحول محور در دستگاه قضایی هوشمند کردن آن است که دادگستری کردستان نیز با ایجاد سامانه‌های متعدد برای تسریع در رسیدگی پرونده‌ها و تسریع در اجرای احکام، راه‌اندازی شش پیشخوان خدمات قضایی در شش زندان استان در سال ۱۴۰۰ فعالیت کرده است.

 

 

۲۱ واحد تولیدی در سال گذشته با ورود دستگاه قضا فعال شدند

 

حجت‌الاسلام حسینی، ورود به موضوع افراد فاقد هویت و شناسنامه، توجه به واحدهای تولیدی استان برای تسهیل در امورات قضایی با تلاش ستاد اقتصاد مقاومتی را از دیگر اقدامات استان خواند و بیان کرد: ۲۱ واحد تولیدی در سال گذشته با ورود دستگاه قضا فعال شدند و ۳۲۵ نفر به شغل خود بازگشتند و اکنون نیز ۱۹ واحد دیگر در دست بررسی است.

 

رئیس کل دادگستری کردستان اضافه کرد: اختلاس، ارتشاع، تضییع اموال دولتی و تصرف اموال دولتی از جرائم فساد اداری است که سال قبل ۵۰۴ پرونده فساد اداری مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص تذکر به ترک فعل مدیران نیز ۱۱۷ مورد انجام شد.

 

وی به اقدامات حوزه زندان پرداخت و اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ در حوزه کاهش جمعیت کیفری زندان رتبه‌های برتر کشور را داشتیم.

 

وی صدور ۴۷۰۰ حکم در سال ۱۴۰۰ با مصادیق ارفاقات قانونی را از فعالیت دادگستری دانست و گفت: دو هزار و ۱۸۰ حکم مجازات‌های جایگزین حبس در استان داشتیم و در حوزه پابند الکترونیک برای زندانیان ۱۲۵ مورد داشتیم.

 

 

حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: سال ۹۹، ۵۹ درصد زندانیان اشتغال داشتند و در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ درصد زندانیان اشتغال داشتند و ۹۹۲ نفر از زندانیان آموزش. مهارت‌آموزی دیدند و حرفه آموختند.

 

 

وی از عفو مقام معظم رهبری در استان خبر داد و با بیان اینکه سال قبل ۱۱۴ مورد عفو رهبری در استان داشتیم، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیارد و یکصد میلیون تومان کمک مردمی جمع‌آوری و ۳۶۴ زندانی استان آزاد شدند.

کد خبر 1187923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha