اسیر بازی‌های دشمنان در فساد نشویم/ ضرورت به کارگیری نقش و بیانات مقام معظم رهبری در مقابله با فساد

حجت الاسلام صادقی گفت: در اکثر مسئولینی که من از آنها شناخت دارم همت جدی برای مقابله با فساد وجود دارد. طبق شناخت ما اکثر مسئولین پاک‌دست هستند از این رو ما نباید اسیر بازی‌های دشمنان کشورمان در باب فساد شویم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌‌ قضائیه در همایش ملی فساد اقتصادی و اداری از پیشگیری تا مقابله با بیان اینکه در کشور ما مقابله با فساد در دستور کار جدی قرار دارد اظهار کرد: اکثر مسئولینی که بنده از آنها شناخت دارم، همت جدی برای مقابله با فساد دارند و طبق شناخت ما اکثر مسئولین پاک‌دست هستند، رویکردی که متاسفانه عوام به آن اعتقاد ندارند و این نتیجه نقشه دشمنان ما است.


وی با بیان اینکه ما نباید خیلی اسیر بازی‌های دشمنان کشورمان در باب فساد شویم افزود: فساد در قانون به معنای ترک فعل با نقض قوانین در جهت کسب سود شخصی است که از منظر بسیاری از کارشناسان این تعریف جامع نیست چرا که برخی از قوانین ما متاسفانه فساد آور هستند.


رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌‌ قضائیه با اشاره به تعاریف مختلف از مقوله فساد تصریح کرد: زمانی که مردم نتوانند بر رویکرد و کار وکلای خود نظارت دقیق داشته باشند، فساد شکل می‌گیرد و در تعاریف ما فساد تنها در عدم تبعیت از قانون صورت می‌گیرد که این موضوع جای ایراد دارد و ما بحث فساد در قانون را جدی نگرفته‌ایم.


صادقی با بیان اینکه متاسفانه ۹۰ درصد مردم براین باور هستند که روال کارها در دستگاه‌های براساس رابطه و فساد شکل می‌گیرد خاطرنشان کرد: بخش زیادی از اینکه مردم که گمان می کنند فساد در نهادها وجود دارد، ناشی از ناآگاهی آنهاست و بخشی دیگر نیز به دلیل عدم آداب قضاوت از سوی قضات حاصل شده است.


وی با بیان اینکه عوامل فرهنگی در ایجاد تصور فساد در جامعه تاثیر بسزایی دارند، افزود: رسانه‌ها باید در این زمینه به جدیت وارد عمل شوند. ما باید نهضت جدی را برای حذف قوانین زائد در کشور ایجاد کنیم حتی اگر این قوانین مستقیم فساد ایجاد نمی‌کنند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌‌ قضائیه گفت: برخی از قوانین فسادآور منفعت آور و برخی ضررده هستند که باید در جهت اصلاح آنها وارد عمل شد.


صادقی با اشاره به اینکه برخی از قوانین حمایتی هستند و بعضا لازم و‌ خوب هستند اما گاها این دست قوانین سبب ایجاد مشکلاتی از جمله فساد می شود که مشکلات بسیاری را برای جامعه ایجاد می کند اظهار کرد: برای مثال در وضعیت فعلی افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران خوب است اما آیا وضع این قانون در شرایط فعلی امکانپذیر بود؛ چنین رویه‌ای در موارد مختلف وجود دارد و متاسفانه ما جوانب کلی قوانین را در نظر نمی‌گیریم.


وی با اشاره به مراتب وجود فساد افزود: اولین مرتبه شامل فساد خرد می شود و به موضوعات پیش افتاده اختصاص دارد و همه جای دنیا وجود دارد.


رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌‌ قضائیه اظهار کرد: دومین مرتبه فساد، فساد یقه‌سفیدها است که با یه ژست محترمانه صورت می‌گیرد و سومین مرتبه فساد، فساد کلان است که معمولا در کشورهای استبدادی شکل می‌گیرد.


صادقی افزود: فساد محترمانه از دیگر نوع فسادها است که راه مقابله با آن بسیار دشوار است. افراد در نهادهای مختلف در این نوع فساد وجود دارند و از یکدیگر حمایت می‌کنند که این نوع فساد در نظام ما وجود دارد اما بسیار کم و محدود است.


وی تصریح کرد: برای مقابله با فساد محترمانه باید انقلابی رخ دهد تا از بین رود. خوشبختانه در نظام ما به دلیل وجود ولایت فقیه برخورد با این فساد به راحتی امکانپذیر است. این نهاد در کشور ما حافظ منافع عامه است و این موضوع نقطه قوت کشور ماست و ما باید از این موضوع در مقابله با فساد استفاده کنیم؛ رویکردی که متاسفانه بسیار ناچیز است و باید پررنگ‌تر و جدی‌تر مدنظر قرار گیرد.


رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌‌ قضائیه با بیان اینکه برای مقابله با فسادها در کشورمان باید نقش و بیانات رهبری پررنگ‌تر شود خاطرنشان کرد: فساد محترم اگر درجه بالاتری بگیرد، فساد مقدس شکل‌ می‌گیرد که ما نمونه آن را در شهرام جزایری دیدیم که به نام دریافت وجوه های شرعی فساد کرد.

کد خبر 1187974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha