دستگاه قضا ارفاقی به مخلین امنیت عمومی و آسایش مردم نمی کند/ جلوگیری از اجرای ۷۶۳ پرونده قصاص در سال ۱۴۰۰

ستایشی با بیان اینکه دستگاه قضا هیچ گونه مسامحه و ارفاقی به افراد شرور و زورگیر و اخلال کنندگان در امنیت مردم و ایجادکنندگان خوف نمی کند، گفت: با هرگونه بخشش، عفو و ارفاق در حوزه جرایم خشن کاملا مخالف هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مسعود ستایشی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به چهل و یکمین سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات و آمادگی دستگاه قضا برای کمک در انجام وظایف محوله این سازمان و همچنین تبریک هفته قوه قضاییه و نقش بی نظیر شهید بهشتی در تحول قضایی و احکام قضا تاکید کرد و گفت: سالروز بمباران شیمیایی سردشت را در پیش داریم. کشور ما در برخی استان ها افرادی قربانی سلاح ها شیمیایی دارد که باید حق قربانیان این فاجعه را بگیریم. این سلاح ها با دست صدام به کار گرفته شد و امید است حقوق قربانیان مطالبه شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد وضعیت پرونده محیط زیست و پرونده دو خبرنگار فوت شده در حادثه واژگونی اتوبوس این سازمان اظهار کرد: دوم تیر ماه سال گذشته تصادف اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی موجب فوت دو نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه شد که این موضوع در دادسرای عمومی استان پیگیری و پرونده ای در این زمینه تشکیل شد که به عنوان دو فقره قتل غیر عمد ناشی از بی احتیاطی در رانندگی مورد بررسی قرار گرفت. اظهار نظر کارشناسی پرونده در هیئت سه نفره صادر که با اعتراض مواجه شده و به هیئت پنج نفره ارجاع شد اما نظر هر کدام از هیئت ها مقصر راننده بوده است که این موضوع متقابلا با جلب دادرسی و کیفرخواست این پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال شد و حکم قانونی صادر می شود. همچنین قرار منع تعقیب برای مسئولان محیط زیست صادر شده است. برای اشخاص دیگری که در حوزه محیط زیست و دریاچه مسئولیتی داشته اند نیز پرونده ای وجود دارد و برای آنها قرار منع تعقیب صادر شده است.

 

وی در مورد وضعیت پرونده میان کاله گفت: در حوزه میان کاله انتقاد داریم. بخشی از آن به قوه قضاییه و بخشی به مسئولان ذیربط در حوزه های دیگر تصمیم گیری مربوط می شود. بررسی حاکی از این است تصمیمات متعددی در زمان های مختلف گرفته شده و موضوع میان کاله به موجب تصمیمی که معاون حقوق عامه دادستان کل کشور ابلاغ کرده، فعلا متوقف است و دادستان کل کشور از جهت نظارت ورود یافته و آخرین مرحله توقف آن و ادامه بررسی ها وجود دارد.

 

وی در مورد پرونده خودروسازی کروز با بیان اینکه این پرونده در شعبه 4 دادگاه ویژه مفاسد طرح شده و دارای 60 جلد پرونده است، افزود: هشت جلسه دادگاه در موضوع این پرونده برگزار و متهم ردیف اول در دو جلسه دفاع خود را اعلام کرده و اتهام 18 نفر از متهمان در حال رسیدگی است و تاکید شده تا بر حقوق کارگران خدشه ای وارد نشود.

 

 

ستایشی در مورد آخرین وضعیت اعلام اموال مسئولان با بیان اینکه قانون اساسی فصل الخطاب است و دلیلی برای تاخیر در اجرای آن وجود ندارد، اظهار کرد: در راستای تحقق اصل مربوط به اعلام اموال مسئولان دفتری ویژه برای پیگیری این موضوع اختصاص یافته است و 80 درصد اموال اعلام شده و روند مثبت ارزیابی می شود اما در حوزه اجرا مطالبه ما جدی است و همکاران بنده مخبر و اسماعیلی از دولت با ابلاغ بخشنامه ای در این رابطه خواستار تسریع در روند این امور شدند.

 

وی در مورد تحقق سند تحول افزود: آنچه مطلوب ما در سند تحول است، حاصل نشده و مطلوب ما در تحول زمانی است که هیچ فسادی نداشته باشیم و مبارزه با فساد زمانی ظهور و بروز دارد که قابل دفاع باشد و قاطع بگوییم چیزی به نام فساد در جامعه نداریم و قابل طرح نیست. امیدواریم روزی برسد که اقدامات تحولی ما به نتیجه حذف فساد برسد.

 

ستایشی اظهار کرد: آنچه در قوه قضاییه به عنوان تحول وجود دارد، کافی نیست و دکترین تحول در قوه قضاییه برچیدن ساختارهای فساد است و تمام اهتمام رییس دستگاه قضا و دست اندرکاران این حوزه برچیدن بستر فساد در جامعه است. مردم از اطاله دادرسی نگران اند و ما باید به سمت اجتماعی شدن دستگاه قضا حرکت کنیم.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد آمار صلح و سازش پرونده ها با بیان اینکه 23 درصد از بار پرونده ها عموما به دلیل مسایل مالی به قوه قضاییه مربوط می شود که توسط شورای حل اختلاف رسیدگی می شود، ادامه داد: در سال 1400 در حوزه قصاص از اجرای 763 پرونده جلوگیری شد. همچنین در رابطه با صیانت از حقوق عامه اقدامات قابل توجه ای انجام شد و همچنین ملاقات های متعدد مردمی نیز برگزار شد که جای تشکر دارد. در موضوع عفو زندانیان نیز اقدامات قابل قبولی انجام شده و همچنین برخورد قاطعانه همکاران قضایی با اشرار هم از دیگر اقدامات دستگاه قضا است. در این موضوع امنیت مردم خط قرمز ماست.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد باند خودرو موسوم به باند عباس آباد اظهار کرد: دادستان کل کشور، معاون اول دستگاه قضا و ستاد اقتصاد مقاومتی بر بازار خودرو در دادستان کل بر این موضوع نظارت می کنند. این اقدامات به صورت مجدانه در حال پیگیری است و جزییات آن اطلاع رسانی می شود.

 

وی در مورد تشکیل پرونده برای سرقت از صندوق امانات بانک ملی تصریح کرد: معتقدیم اقدامات باید به گونه ای باشد که امور به احسن وجه انجام شود و موجبات ارتقای اعتماد مردم فراهم شود. آنچه رسالت ما بوده است را انجام داده ایم و از دادستان و سرپرست محترم ناحیه و بازپرس تشکر می کنیم که با همکاری نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان در کمترین زمان افراد را که در این زمینه همکاری و نقش داشته اند، شناسایی کرده و در همین رابطه دو نفر از افراد بانکی در موضوع سرقت از امانات بانک بازداشت و تحقیقات در حال انجام است. موضوع رسیدگی به پرونده آنها در حوزه اتهامی موضوع سهل انگاری است و نام شان در حال حاضر قابل بیان نیست.

 

ستایشی در مورد پرونده مدیران سابق بورس و استفاده از دستگاه رمزارزها اظهار کرد: بورس تهران شخصیت مستقل از سازمان بورس دارد. 82 دستگاه ماینر بدون مجوز مورد بهره برداری قرار گرفته و در مورد استفاده از برق پرونده آنها به دادگاه کیفری 2 ارسال و در حال رسیدگی است.

 

وی ادامه داد: در موضوع خودداری متهمان از ارایه اطلاعات به مشتریان بورس هم سازمان بازرسی گزارشی ارجاع و در نهایت پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده و بر اساس قوانین تصمیم گیری می شود.

 

وی در مورد سخنان کذب برخی افراد در تریبون های خارجی و جشنواره ها و شاکی خصوصی در این موضوع با بیان اینکه جرایم وصف خصوصی و عمومی دارند و برخی جرایم دارای هر دو جنبه هستند، گفت: آنچه جنبه عمومی دارد قابلیت پیگیری از سوی مدعی العموم است. کسی که ایرانی باشد در خارج از کشور فعالیتی را مرتکب و مشمول جرم شود، قابلیت پیگیری است و این بستگی به نگاه دادسرا دارد. اگر جنبه شخصی داشته باشد نیاز به شکایت شاکی خصوصی وجود دارد.

 

وی در مورد قانون استقلال کانون های وکلا و فاقد اعتبار بودن این قانون گفت: برخی دوستان معتقدند قانون استقلال کانون وکلا در زمان خودش در روزنامه رسمی ابلاغ نشده است. نگاه دستگاه قضا حمایت، نظارت و توجه است. این موضوع به ماده واحده 1331 مربوط می شود. آنچه که بررسی ما نشان می دهد، پنجم اسفند 1333 این لایحه به تصویب مجلس رسیده و لایحه به مجلس سنای وقت می رود و اصلاح می شود.

 

وی ادامه داد: این اصلاحیه در روزنامه رسمی انتشار پیدا نمی کند و در حال حاضر مواجه با این موضوع هستیم که این قانون از لوایح مجلس بوده است و کمیسیونی مشترک این موضوع را تصویب کرده اما بعد از انقلاب بسیاری از قوانین تغییر و بر همین اساس تیر ماه 1400 آیین نامه برای قانون وکلا تصویب و رییس دستگاه قضا آن را ابلاغ کرد و ما بر اجرای قانون تاکید می کنیم.

 

وی در مورد تبرئه علی دیواندری با بیان اینکه وی از ظرفیت اعاده دادرسی استفاده کرده، گفت: حکم وی قطعی بوده و اعتراض کرده و تصمیم گرفته شده است؛ اینکه این احکام در جای دیگری نیز تکرار شود، احتمالش وجود دارد چرا که ظرفیت اعاده دادرسی یک ظرفیت قانونی است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد خرابکاری های رژیم صهیونیستی (اسراییل) و شهادت برخی افراد گفت: در حوزه شهادت عزیز ما شهید صیاد خدایی پرونده ای به صورت ویژه در دادسرا ارجاع و در حال بررسی است. اگر تعرضی به اموال یا اشخاص صورت گیرد، وصف مجرمانه داشته و با قاطعیت رسیدگی می شود.

 

ستایشی در مورد مصوبه سران قوا در مورد میزان افزایش اجاره بها گفت: علیرغم اینکه نکاتی در این زمینه مطرح است اما هر آنچه که مصوب شود شرایط اش مقرر شده و ابلاغ می شود. قوه قضاییه در جهت تنظیم معاملات کمک می کند و سعی می کنیم مصوبات در چهارچوب قانون اجرا شود.

 

وی در مورد مسدودسازی پنج هزار حساب بانکی و دستکاری در بازار طلا و ارز و دستگیری 50 نفر از متخلفان در این حوزه گفت: مطابق قانون و مصوبه سران قوا با هرگونه اخلال در این حوزه برخورد می شود.

 

ستایشی در مورد زورگیری و استفاده از سلاح سرد در جامعه گفت: توجه رسانه ها را به این مهم جلب می کنم و قدردان همه شما در اهمیت به امنیت مردم و پایبندی به آسایش مردم هستم. تاکیدات موکد و مکرر ما این است و مطالبه جدی بر اساس مطالبه عمومی از قوه قضاییه در رده های سازمانی این است که هیچ گونه ارفاق و مسامحه ای به افراد شرور، زورگیر، اخلال کننده در امنیت مردم، مفسد فی الارض و کسانی که ایجاد خوف در میان مردم می کنند، نشود و هیچ مماشات و ارفاقی به مخلان امنیت عمومی و آسایش مردم نمی شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: با هرگونه بخشش، عفو و برخورد از سر ارفاق در حوزه جرایم خشن کاملا مخالف هستیم و به تمامی دادستان های زندان های کشور رییس دستگاه قضا ابلاغ کردند که جرایم خشن خط قرمز ماست و برخورد قاطع با آن می کنیم و هر کس از سلاح سرد و تمسک به سلاح گرم و ایجاد خوف و اخلال در امنیت مردم استفاده کند با قاطعیت برخورد کرده و رییس دستگاه قضا از ضابطین خواسته است تا با رعایت نکات و موازین قانونی با صلابت با این گونه افراد شرور برخورد شود. دستگاه قضا با شرور و زورگیر حرفی ندارد.

 

 

 

 

کد خبر 1188062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha