دفاتر خدمات قضایی سیار در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

حجت الاسلام موحدی راد از راه اندازی دفاتر خدمات قضایی سیار رایگان در خراسان جنوبی به مناسبت هفته قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «علی موحدی راد» امروز (۱تیر) در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری ۵۳ هزار و ۳۵۷ پرونده بوده است که نسبت به سال قبل حدود ۱۴.۵ درصد یعنی هفت هزار و ۳۷۷ پرونده افزایش داشته است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه پارسال ۲۶ هزار پرونده وارد شعب شوراهای حل اختلاف شد، ادامه داد: این میزان نسبت به سال قبل‌تر ۶۷ عدد کمتر بود که ۳۸.۵ درصد پرونده ها منجر به سازش شده است.

 

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به مجازات‌های حبس در استان تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته ۶۸۱ فقره قرار تعلیق اجرای مجازات، ۲۰۱ فقره تعویق اجرای مجازات و ۶۱۶ مورد حکم آزادی مشروط و پابند الکترونیک صادر شد و همچنین ۱۷ مورد محکومیت به جای حبس به خدمات عمومی رایگان و۹۲۱ مورد به جزای نقدی جزای نقدی محکوم شدند.

 

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به برگزاری  ۴۶ هزار و ۸۰۰ جلسه دادرسی به صورت آنلاین در سال گذشته، گفت: همچنین در این مدت ۴۷ هزار ۹۸۷ پرونده الکترونیک در استان تشکیل شده است.

 

وی از راه اندازی دفاتر سیار خدمت قضایی به‌ مناسبت هفته قوه قضاییه در استان خبر داد و افزود: در یک اقدام جهادی برای اولین بار دفاتر خدمات قضایی به صورت سیار در مناطق صعب العبور روستایی و مرز استان خراسان جنوبی حضور می یابند و خدمت رایگان ارائه خواهند کرد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان هزار و ۵۱۶ دیده‌بان مردمی جذب شده‌اند، گفت: سال گذشته از طریق این دیده‌بان‌ها ۶۲۰ گزارش مردمی از طریقه سامانه سجام به دادگستری ارسال شد.

 

حجت الاسلام موحودی‌راد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱ درصد جرایم استان مربوط به مواد مخدر است، تصریح کرد: ۱۱ درصد مربوط به سرقت، ۱۰ درصد توهین، هشت درصد ضرب و جرح، پنج درصد تهدید، پنج درصد کلاهبرداری، چهار درصد تخریب و تحریق عمدی، چهار درصد تصرف عدوانی و چهار درصد رانندگی بدون گواهینامه و ۲۰ درصد نیز سایر موارد است.

 

به گفته وی ابتدای سال گذشته ۱۴۷ نفر زندانی جرایم غیر عمد در زندانهای استان داشتیم که تا پایان سال به ۷۰ زندانی کاهش پیدا کردند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزار و ۲۵۸ خانواده زندانی تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان استان هستند، گفت: از این تعداد هزار و ۱۲۰ نفر دانش آموز و دانشجو هستند که تحت پوشش تحصیلی قرار دارند که سال قبل ۱۱ و نیم میلیارد تومان با کمک خیرین به این خانواده‌ها کمک شد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: در سازمان بازرسی کل کشور نیز بر اساس ابطال یک بخشنامه بانک مرکزی از طریق دیوان عدالت اداری ۲ میلیارد تومان از وجوه سود یا جرائم از وام گیرندگان که مازاد گرفته شده بود برگشت داده شد.

 

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به انجام ۲۰۰ هکتار خلع ید اراضی در شهرستان خوسف، گفت: همچنین ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی، ۲۵۸ هکتار زمین در دشت سیب چاه و ۴۳ فقره پرونده به دستگاه‌های مربوطه برای تعقیب متخلفین ارسال شد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: در حوزه ثبت اسناد و املاک پارسال ۴۵ هزار و ۵۰۰ سند برای اشخاص صادر شد که در کشور رتبه نخست را در این زمینه داشتیم همچنین ۱۲ هزار و ۶۱۲ سند مالکیت برای اسناد دولتی صادر شد.

 

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۶ هزار معاینه توسط پزشکی قانونی انجام شده که برای ۱۳ هزار مورد پرونده تشکیل شد و متأسفانه ۲۴ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: پرونده های تشکیل شده در پزشکی قانونی ۴ هزار مورد در بحث نزاع و ۴ هزار پرونده تصادفات بوده است.

 

وی به حادثه قطار مشهد یزد اشاره و تصریح کرد: در این خصوص نظریات اعلام شده شفاهی است و هنوز نظریه مکتوب کارشناسی صادر نشده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به ۴۶۶ فقره شکایت از دستگاه های دولتی استان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: ببیشترین شکایات به دیوان عدالت اداری مربوط به اعتراض به آراء کمیسیون ماده ۱۰۰، شکایت از احتساب سنوات بیمه و اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری بوده است که مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

 

وی در ادامه به آخرین وضعیت پرونده پروژه هلال اشاره و عنوان کرد: این پروژه در شعبه سوم حقوقی بیرجند تشکیل شده و دستور توقیف واگذاری واحدها به مالکین به دلیل عدم تأمین پارکینگ صادر شده است.

 

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره پرونده خشک شدن درختان پادگان ۰۴ بیرجند، گفت: در این مورد ابتدا شهرداری برای خشک شدن ۹۰۰ اصله درخت از پادگان ۰۴ شکایت کرده که پس از بررسی به دلیل فقدان عنصر معنوی(عدم سوء نیت) قرار منع تعقیب صادر شد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: اما مجدد شکایت حقوقی توسط شهرداری علیه اداره کل راه و شهرسازی استان و پادگان ۰۴ در بحث خشک شدن ۵۴۰۰ اصله درخت واصل شده که در حال حاضر در شعبه پنج بازپرسی در حال رسیدگی و کارشناسی است.

 

وی در مورد کارخانه بازیافت پسماند، متذکر شد: با بررسی های انجام شده از سال ۹۲ بحث راه اندازی کارخانه پسماند در شورای اسلامی شهر بیرجند مطرح شده و در بهمن سال گذشته احداث شد که اکنون بحث تفکیک زباله در مقصد را انجام می دهد و بنا به گفته شهرداری تا مردادماه سال جاری کارخانه کمپوست نیز راه اندازی خواهد شد.


 

 

 

کد خبر 1188362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha