توسعه زبان سیاسی مقاومت برای نجات مسلمانان / جنگ با نقش ضد اسلامی امپریالیسم در هند آغاز شده است

مسلمانان هند در حال توسعه زبان سیاسی مقاومت برای نجات خود هستند و این فقط یک نبرد برای بقای فیزیکی نیست بلکه نبردی علیه تعریف استعماری غرب از هویت مسلمانان است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: جمعیت مسلمانان هند با حدود 204 میلیون نفر، با وجود تبدیل شدن به یکی از مورد آزارترین اقلیت ها در سراسر جهان به طور عجیبی نادیده گرفته شده است.

نوپور شارما ، سخنگوی حزب حاکم بهاراتیا جاناتا اخیرا به دلیل اظهارات تحقیرآمیز خود علیه پیامبر اسلام (ص) در تلویزیون ملی مورد انتقاد قرار گرفت.

 در پی جنجال های بین المللی که به واسطه این رویداد برانگیخته شد، گیرت وایلدرز، سیاستمدار و قانونگذار راست افراطی هلندی که به مواضع ضد مهاجرتی و ضد اسلامی خود معروف است، حمایت خود را از شارما ابراز کرد و آن را شجاعانه و قهرمانانه خواند.

 نظرات وایلدرز به سرعت در پلتفرم های رسانه های اجتماعی و رسانه های اصلی به طور یکسان پخش شد. بسیاری از کانال‌های خبری برجسته هندی به وایلدرز در مناظره‌های پربیننده خود سکویی دادند، جایی که به وی فضایی داده شد تا آشکارا دیدگاه‌های ضد اسلامی خود را بیان کند.

خبرها در سراسر اروپا، ایالات متحده و آسیا در مورد دین اسلام انداخته و احساسات ضداسلامی که به طور فزاینده ای به یک اصل سازمانی برای سیاست راست افراطی تبدیل شده کاملا قابل مشاهده است.

تثبیت ویژگی های مسلمانان به‌عنوان مخالف ارزش‌های دموکراتیک، نفوذی و آلوده‌کننده فرهنگ‌ها را می‌توان در واژگانی جستجو کرد که در دوران پس از 11 سپتامبر و در پس‌زمینه جهانی «جنگ علیه تروریسم» تولید شد.

تصور مشترکی از اسلام هراسی به عنوان مشکلی خاص در کشورهای غربی با جمعیت مهاجر مسلمان وجود دارد، اما این امر شرایط خصمانه فزاینده علیه مسلمانان در کشورهای آسیایی مانند هند را پنهان می کند.

یک رویداد مشابه در تاریخ اخیر  می تواند مسئله را کمی روشن تر کند.

در سال 2019، آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، با ویکتور اوربان، نخست وزیر سرسخت ضد مهاجر مجارستان دیدار کرد. رهبران دو کشور تاکید کردند که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای هر دو کشور و مناطق مربوط به آنها مهاجرت است.

روهینگیاها قرن‌هاست در میانمار زندگی می‌کنند، اما از تابعیت محروم هستند و به عنوان مهاجران غیرقانونی بنگلادشی طبقه‌بندی می‌شوند. آنگ سان سوچی هیچ تلاشی برای محکوم کردن سرکوب خشونت آمیز نظامی اقلیت مسلمان روهینگیا در سال 2017  که منجر به تجاوز و کشتار هزاران روهینگیایی در آنچه سازمان ملل به عنوان پاکسازی قومی توصیف کرد، انجام نداد.

هند نیز می تواند در مسیر مشابهی قرار گیرد و این مسئله را «گرگوری استانتون»، کارشناس نسل کشی آشکارا بیان کرده است که گفت نسل کشی مسلمانان در در شرف وقوع است.

استانتون نسل‌کشی توتسی‌ها در رواندا را سال‌ها قبل از وقوع آن در سال 1994 پیش‌بینی کرده بود.

در هند حملات علیه اقلیت‌ها در چند سال اخیر با جبهه‌های جدید پوپولیسم که در موضع ضد مسلمانان قرار دارد، افزایش یافته است، از تحت تعقیب قرار گرفتن مسلمانان در خیابان توسط گروه‌های نفرت گرفته تا قوانینی که از روی ظاهر عمومی ،مسلمانان را مجرم تلقی می کند.

هندوتوا، ایدئولوژی مرکزی حزب حاکم هند یا ناسیونالیسم هندو، ایده ای عمیقا  نژادی است،ایده ای که مسلمانان و مسیحیان را برای همیشه به عنوان افراد خارجی می انگارد.

چیزی بسیار اساسی در نحوه همزیستی جوامع مذهبی مختلف در هند در حال تغییر است، زیرا گفتمان پسا حقیقت بر کشور غلبه کرده است و دوره طولانی قرنطینه در طول همه گیری ویروس کرونا به عنوان یک کاتالیزور برای گسترش احساسات ضد مسلمانان عمل کرد.

اما سهولت اقدامات دولت هند علیه مسلمانان با انتقاد اندک از سوی جامعه مدنی بزرگتر هند مواجه شده است.

آثار این امر را می توان در رویدادهای سیاسی بزرگتر در حال وقوع در کشور نیز مشاهده کرد. در نامه مشترکی که توسط سران بسیاری از احزاب مخالف در پی افزایش خشونت‌های ضد مسلمانان نوشته شد، حتی کلمه مسلمان در آن ذکر نشده بود.

از سوی دیگر نقش رهبران برجسته غرب در عادی سازی وجهه «نارندرا مودی» بسیار زیاد است ، آنها نه تنها با به قدرت رسیدن مودی سکوت کردند، بلکه فعالانه از این تغییر در سیاست هند حمایت کردند و مودی را به عنوان قهرمان پیشرفت تحسین کردند.

مودی جانب شخصی مانند ترامپ که او را یک مرد بزرگ و یک رهبر بزرگ نامید،  تحسین شده است.

از سوی دیگر، بوریس جانسون در سفر اخیر خود به هند تا آنجا پیش رفت که از یک شرکت تولید کننده بولدوزر بازدید کرد و در عین حال عکسی از او که روی بولدوزرها ژست گرفته بود را به نمایش گذاشت. این درست پس از آن صورت گرفت که دولت هند آشکارا شروع به استفاده از بولدوزر برای تخریب خانه های مسلمانان کرده است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از مودی استقبال بزرگی شده است که تاثیر آن در تضعیف صداهای مقاومت که تلاش می کنند داستان آزار و اذیت آنها را بیان کنند غیرقابل بیان است.

در حقیقت امروز دوباره این زبان امپریالیست هاست که باعث شده است مسلمانان به عنوان یک جامعه وحشی بیگانه شناخته شوند.

اما مسلمانان هند در حال توسعه زبان سیاسی مقاومت هستند که برای این شبه قاره جدید است. این فقط یک نبرد برای بقای فیزیکی مسلمانان نیست بلکه نبردی علیه تعریف استعماری غرب از هویت مسلمانان است.

کد خبر 1188370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha