نیاز دولت به مبارزه با قاچاق کالا در راستای اجرای طرح های شجاعانه اقتصادی/ ۶ میلیارد دلار مایحتاج مردم و فرآورده های نفتی از کشور قاچاق می شود

پورکاظم شایسته با اشاره به اینکه از مجموع ۲۰ میلیارد دلار قاچاق ورودی و خروجی کشور، ۶ میلیارد دلار آن مربوط به مایحتاج مردم و فرآورده های نفتی است؛ گفت: دولت نیاز به مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مصطفی پورکاظم شایسته، چهارشنبه(اول تیر ماه)در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان؛ ابتدا با گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: پس از قرن ها، امروز کرمان برخوردار از جاذبه زیارتی شده و مثل امامزادگان، زائر در گلزارشهدای کرمان رفت و آمد دارد و این مایه افتخار کرمان و جهان اسلام و امیدواریم ذخیره ای معنوی برای نظام جمهوری اسلامی باشد.

 

 

 

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزود: همین امر باعث می شود انتظار از کرمان به ویژه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز بالا برود.

 

 

 

وی اظهار کرد: کشور  از جهت وضعیت اقتصادی و سیاسی و امنیتی در موقعیتی است که انگیزه ها را برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز چند برابر می کند و ابزار و امکانات مبارزه نیز هم فراهم شده تا بهانه ای نباشد.

 

 

 

پورکاظم شایسته با اشاره به انگیزه انقلابی و مردمی دولت در این امر، ایجاد زیرساخت ها و سامانه ها و حتی قانون جدید که توانست بخشی از خلأها را پوشش و مشکلات را حل کند؛ تصریح کرد: نگاه دولت و یا بدون تعارف بگوییم نیاز دولت به مبارزه با قاچاق است به دلیل اجرای طرح های شجاعانه ای که پیش رو دارد.

 

 

 

وی ترغیب و توسعه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را از اولویت های دولت سیزدهم در سال جدید عنوان و بیان کرد: عِده و عُده کامل و تکمیل شده ای در قانون جدید به دست آوردیم و اگر نگاه همه جانبه به امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشد بخشی از این مبارزه با استفاده از ظرفیت اصناف و بازاریان و  بخش خصوصی و....باید انجام شود.

 

 

 

این مسئول از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در ورودی و خروجی کشور خبر داد و با بیان اينکه اين رقم در واقع هدررفت منابع ارزی و ریالی و بدهی به کشور و مردم است از جهت هدررفت منابع؛ گفت: رقم قاچاق خروجی ۶ میلیارددلار است که مایحتاج مردم و فرآورده های نفتی است و در دولت جدید دستورالعملی ۹ ماده ای از طرف رئیس جمهوری صادر شد که مرکز ثقل آن مبارزه با قاچاق سازمان یافته و باندهای سازمان یافته و مبارزه هوشمندی است که باید از همه ابزارها نظامی و انتظامی اطلاعاتی و... استفاده شود.

 

 

 

وی رقم کالای قاچاق را در وانفسای مشکلات مختلف از جمله تامین دارو و...قابل تامل خواند و اظهار کرد: در شرایطی که با التماس منابع دارو و... را تهیه می کنیم اما اینقدر از منابع ارزی را می برد و مسئله را بغرنج می کند.

 

 

 

معاون حقوقی و قضایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور خاطرنشان کرد: در دوران تحریم ها قاچاق نمی تواند بهانه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها و رفع نیازهای مردم باشد و این تصور از سوی عده ای،  خام‌اندیشی است و باعث هدر رفت منابع ما می شود و برخی باید این تصور غلط را از ذهن خود دور بریزند زیرا ما راهی نداریم جز اینکه دستگاه های بزرگی مثل سپاه و ناجا و نهادهای اطلاعاتی از طریق رصد مالی  کمک‌ کنند تا پولشویی را کنترل کنیم.

 

 

 

وی با یادآوری این مطلب که حاج قاسم وقتی برای مبارزه با اشرار و ناامنی در شرق کشور مستقر شد هنوز آثار کامل در انسداد مرزها همزمان با توجه داشتن به سایر شئون وجود دارد؛ ادامه داد: متاسفانه امروز در برخی نهادها، نگاه اعوجاج گونه ای(نسبت به مبارزه با قاچاق) وجود دارد.

 

 

 

پورکاظم شایسته با تاکید بر اینکه  کالای قاچاق نباید به راحتی یافت شود؛ اظهار کرد: اگر امروز کالای قاچاق در ویترین مغازه ها دیده می شود، نماد کم عرضگی و بی عرضگی ما مسئولین است لذا باید سهم درستی از همه دستگاه ها در مبارزه با قاچاق دیده شود.

 

 

 

معاون حقوقی و قضایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اينکه استان کرمان در تشکیل پرونده های تعزیراتی قاچاق رتبه چهارم کشور را دارد اما متاسفانه از نظر نتایج پرونده های تعزیراتی در رتبه بیستم به بعد است؛ گفت: در سال ۱۴۰۰ از نظر  تعداد تشکیل پرونده های مهم با ارزش میلیاردی افزایش قابل توجهی داشتیم اما هنوز بیش از ۴۶ درصد پرونده هایی که در کشور تشکیل می شود ارزش ریالی آن زیر ۱۰ میلیون تومان است.

 

 

 

وی ادامه داد: متوسط ارزش ریالی پرونده های کشور ۱۲۰ میلیون تومان و متوسط ارزش ریالی پرونده های کرمان ۴۳ میلیون تومان است و در کل کشور وصول جرائم نقدی ۸۰ درصد از پرونده های جرائم خُرد است و اغلب پرونده های بزرگ ما به اجرای احکام نمی رسد.

 

 

 

پورکاظم شایسته وضعیت اموال تملیکی استان کرمان را قابل قبول دانست و با بیان اينکه در این باره، استان پرونده رسوبی(سنواتی) ندارد؛ مشکل عمومی در کشور را ماینرها دانست و گفت: در کل کشور ۱۵۰ هزار دستگاه ماینر ضبط است اما به دلیل کمبود برق در تابستان، فعلاً شورای عالی امنیت ملی در خصوص تصمیم گیری در این زمینه، اجازه نداده است.

 

 

 

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه فرماندهی انتظامی کشور به دلیل سازمان گسترده ای که در همه مراحل مبارزه حضور دارد؛ نقش ۶۳ درصدی در تشکیل پرونده های قاچاق کالا دارد اما متاسفانه اغلب پرونده ها خُرد است و پرونده های کلان باید تشکیل داده شود.
 

 

 

این مسئول عدد کشفیات در کشور را پایین دانست و گفت: این در حالی است که ۷۰ درصد قاچاق سلام می تواند وارد کشور شود و ما در مبارزه با قاچاق هزینه انسانی و اقتصادی زیادی دادیم اما در قاچاق خروجی از جمله قاچاق سوخت، کارنامه قابل توجهی نداریم زیرا در سال ۳ میلیارد لیتر سوخت از کشور  خارج می‌شود اما کشفیات ما یک میلیارد لیتر سوخت است.

 

 


 

وی افزایش و کاهش قاچاق کالا را بسته به وضعیت اقتصادی یک کشور دانست و گفت: به دلیل مدیریت ارزی، دو هزار و ۷۰۰ کالا ممنوعیت مطلق دارد اما آیا مصرف آن هم ممنوع است؟! هر کالایی که ممنوع باشد مصرف آن زیاد می شود.

 

 

 

پورکاظم شایسته با افزودن این مطلب که با توجه به اتفاقاتی که از سال ۹۷ برای اقتصاد کشور رخ داده برخی تحلیل گران اقتصادی می گویند احتمالاً نظام سیاسی امنیتی کشور توانسته قاچاق را تا حدی مهار کند، افزود: اما هنوز هم ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا در سیستم اقتصادی ما می تواند چرخش داشته باشد.

 

 

 

وی در پایان بیان کرد: اگر کار جدی انجام شود، استان کرمان می تواند محل توقف دو سوم قاچاق خروجی باشد و ما روی کرمان حساب ویژه‌ای باز کردیم و می تواند کمک بزرگی برای دولت باشد.

کد خبر 1188420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha