نشست بررسی وضعیت بیماری های خاص در استان کرمان/باید در آرایش قرارگاهی اقدام و عمل شود

نشست وضعیت بیماری های خاص در استان کرمان با حضور معاون هماهنگی و امور استان های بنیاد امور بیماری های خاص کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ نشست وضعیت بیماری های خاص در استان، بعد از ظهر چهارشنبه(اول تیرماه) با حضور معاون هماهنگی و امور استان های بنیاد امور بیماری هاي خاص کشور؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرعامل مرکز درمانی بیماران خاص استان(موسسه خیریه ثامن الحجج) و نمایندگانی از ۵ دانشگاه علوم پزشکی در استانداری برگزار شد.

 

 

 

در این نشست؛ نمایندگان هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی استان گزارشی از آمار بیماران تالاسمی،ام اس، پیوند و دیالیز دادند و گفته شد: مشکلات مالی و معیشتی و کمبود دستگاه و دارو بیماران را دچار مشکل کرده است.

 

 

 

دکتر مجید آراسته، رییس انجمن تالاسمی استان کرمان با بیان اینکه توزیع دارو در مراکز استان ها است اما شرکت های دارویی شرط و شروط های خارج از عرف دارند که از نظر اخلاقی و قانونی درست نیست؛ افزود: یکی از نکات مهم این است که دارو در برخی شهرها افت می کند در حالیکه دسترسی دارو باید برای بیمار آسان باشد.

 

 

 

وی ادامه داد: خوراکی بودن ۷۰ درصد داروی تالاسمی در استان از افتخارات استان است اما یکی از معضلات ما پیدا کردن خون سازگار است و چون پیشگیری نمی کنیم ورودی دیالیز و دیابت زیاد است اما در بخش تالاسمی کنترل شده و از ۷۰ تا ۸۰ مورد به چهار تا پنج مورد رسیده است‌.

 

 

 

دکتر آراسته با تاکید بر اینکه باید برنامه مدون در راستای پیشگیری لحاظ شود؛ اظهار کرد: کمبودها و نواقص به درد و رنج بیماران می افزاید.

 

 

 

وی آمار بیماران دیالیزی در استان کرمان را بالاتر از حد کشوری دانست و با بیان اينکه مردم استان نوعاً نسبت به‌ سلامتی خود بی توجه هستند؛ از رشد فزاینده سرطان در استان به دلیل بی تحرکی، مشکلات تغذیه و سبک نامناسب زندگی خبر داد.

 

 

 

دکتر نیکتا پژوهش فر با اشاره به اینکه بنیاد بیماری های خاص از مراکز درمانی بازدید می کند؛ افزود: کارشناسان این بنیاد از ۲۰خرداد ماه امسال در استان کرمان حضور دارند.

 

 

 

معاون هماهنگی و امور استان های بنیاد امور بیماری هاي خاص کشور با اشاره به اینکه حدود ۲۳۴ دستگاه دیالیز و هزار و ۱۰۰ بیمار دیالیزی در استان کرمان وجود دارد؛ نسبت بیمار به دستگاه را ۴.۳ دانست که به استاندارد جهانی نزدیک است.

 

 

 

وی در خصوص راه اندازی مراکز جدید قول داد: اگر زمینه در استان فراهم شود، بنیاد در تجهیزات کمک می کند.

 

 

 

دکتر پژوهش فر اشتغال بیماران خاص به خصوص بیماران تالاسمی را مهم و آن را باعث افزایش امید به زندگی دانست و  درخواست کرد: در استان به این مورد توجه شود.

 

 

 

وی آموزش توسط رسانه ها برای بیماران دیابتی و فشار خون برای پیشگیری از ابتلای آنان به دیالیز، پرداخت تسهیلات درمانی با توجه به افزایش هزینه درمان از طریق اعطای وام بانکی، برداشته شدن فرانشیز پرداخت دارو توسط بیماران که ظلم مضاعفی به آنان می شود را مورد تاکید قرار داد.

 

 

 

رحمان جلالی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان هم کار برای بیماران خاص را ایثار اجتماعی و خدمت عنوان و تاکید کرد: باید بیماران خاص و صعب العلاج را از هم تفکیک و برای هر دو، راهبردهای پیشگیری و درمان را پی گرفت.

 

 

 

وی بر لزوم نشاط اجتماعی به ویژه در پساکرونا تاکید و اظهار کرد: تاب آوری اجتماعی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

 

 

جلالی در ادامه با بیان اینکه وضعیت دانشگاه های مناطق مختلف متفاوت است لذا نسخه ها نیز متفاوت می شود؛ بر تهیه آمار دقیقی از نوع بیماری ها و تجهیزات و زیرساخت ها تاکید کرد و گفت: نخست باید این وضعیت سنجی انجام شود تا در یک آرایش قرارگاهی اقدام و عمل شود.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه دارو نباید گران می شده و نباید هم بشود؛ بر لزوم اجرای ضربتی برخی طرح ها تاکید و بیان کرد: هر کجا با سیستم مردمی و خیرین کار پیش رفته موفق بوده ایم لذا حلقه های واسط باید جدی گرفته شود و ظرفیت خیرین بسیار بزرگ است.

 

 

 

جلالی ادامه داد: باید در حوزه تربیت متخصص نیروی انسانی کار شود و حوزه سخت افزار و پشتیبانی حوزه بعدی است ضمن آنکه ارتباط حوزه های مختلف مرتبط باید با یکدیگر برقرار و اطلس وضعیت بیماری های خاص استان تهیه و مشکلات و موانع پیش روی بیماران خاص و سخت درمان در شمال و جنوب استان کرمان مطرح شد.

 

 

 

علی شمسی نیا، مدیرعامل مرکز درمانی بیماران خاص استان کرمان هم گزارش داد: بیش از ۳۳ هزار متر فضا در استان برای درمان بیماران خاص به همت موسسه خیریه ثامن الحجج علیه السلام ایجاد و در واقع زیرساخت ها برای ۲۰ سال آینده فراهم شده است.

 

 

وی اظهار کرد: کرمان اولین استانی است که طرح پیشگیری را اجرا کرده است.

کد خبر 1188503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha