«چکامه» طرحی برای توانمندسازی نوجوانان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

پیشگیری و توانمند سازی نوجوانان، جوانان و خانواده های آنها در برابر آسیب های اجتماعی از جمله اهدافی است که کانون های فرهنگی هنری مساجد تحت عنوان طرح چهره به چهره «چکامه» آنرا دنبال می کند.

خبرگزاری شبستان _گیلان، نوشین کریمی؛ آسیب‌های اجتماعی به هر گونه رفتار فردی یا جمعی عنوان می‌شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنش‌گران واقع نمی‌شود و در نتیجه با منع قانونی یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو می‌شود. به همین دلیل است که خاطیان سعی می‌کنند ناهنجاری خود را از دید ناظران قانون، اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان کنند؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی، تکفیر اخلاقی و طرد یا سایر واکنش‌های منفی اجتماعی مواجه می‌شوند.



این آسیب ها که با گونه های بزه، طلاق، اعتیاد، مشکلات جنسی، خودکشی و... در جامعه و در همه اقشار و سنین دیده می‌شد، مدت‌هاست با نوع نوظهورش مانند اینترنت و فضای مجازی طور دیگری برای جوانان و حتی کودکان گسترده که متولیان فرهنگی را پر دغدغه‌تر از همیشه کرده است.


 

 

در این بین نقش مهم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه در میان کودکان و جوانان، در خصوص برخی تهدیدات از جمله فضای مجازی، اینترنت، ماهواره، مواد مخدر و مهارت‌های رفتاری به خصوص مهارت "نه گفتن" قابل تقدیر است.

 

طرحی تربیتی با عنوان «چهره به چهره» که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی محله ها با نام اختصار «چکامه» با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، از سال ۱۳۸۰ با پیشنهاد حجت الاسلام «قرائتی» کلید خورد.

 

مجری این طرح در استان گیلان «علی خوشحال» است که در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: این طرح با تشکیل پنج حلقه تربیتی به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، ترویج مسائل اخلاقی و احکام دینی برای نوجوانان و جوانان در استان گیلان تشکیل شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید بخشعلی زاده افزود: پیرو تفاهم نامه مابین کانون فرهنگی هنری شهید بخشعلی زاده مجری طرح چهره به چهره و چکامه استان گیلان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خصوص برگزاری برنامه های فرهنگی در سطح استان و علی القائده پنج شهر لنگرود، سیاهکل، شفت، رضوانشهر و تالش تا کنون اقدامات موثری انجام شده است.

 

 

وی گفت: تا کنون در شهر رضوانشهر چهار حلقه، تالش هفت حلقه، شفت پنج حلقه، سیاهکل سه حلقه و لنگرود چهار حلقه تربیتی چکامه برگزار شده است.

 

خوشحال با اشاره به اینکه در هر شهر به تعداد حداقل ۱۰ الی ۱۵ نوجوان ۱۱ تا ۱۷ ساله طبق فرم تفاهم نامه کانون و مربی، جذب شده اند، بیان کرد: در این کلاس‌ها مباحث اخلاق، قرآن، احکام و بحث پیشگیری از انحرافات اخلاقی از جمله مواد مخدر مطرح شده و نوجوانان و جوانان مورد راهنمایی قرار می‌گیرند.

 

وی رویکرد این طرح را بیشتر پیشگیری نوجوانان از آسیب‌های اجتماعی با محوریت «خانواده و اعتیاد» عنوان کرد و ادامه داد: پیشگیری و توانمندسازی نوجوانان، جوانان و خانواده‌های آنها در برابر این آسیب‌ها از دیگر اهداف این طرح است.

 

خوشحال خاطرنشان کرد: از این رو تلاش شده تا ضمن انتخاب مربیان متعهد و مجرب به‌ویژه مربیانی که در طرح چهره به چهره فعالیت می‌کنند نسبت به توانمندسازی نوجوانان و جوانان در حوزه آسیب‌های مرتبط با خانواده و اعتیاد از طریق آموزش های لازم، اقدام شود.

 

وی در ادامه اذعان کرد: برای هر حلقه تربیتی مبلغ سه میلیون ریال واریز شده و مربیان موظف شدند هفته‌ای یک جلسه در داخل مسجد، حسینیه و یا پایگاه‌های بسیج به مدت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه به‌گونه‌ای که خسته کننده نباشد، مطالب را برای نوجوانان عنوان کنند.

 

خوشحال با بیان اینکه برای هر حلقه طرح چکامه نیاز به حداقل مبلغ ۲۰ میلیون ریال در طول سال است تصریح کرد: این هزینه‌ها صرف پذیرایی، جوایز و برنامه‌های اردویی می‌شود.

 

وی همچنین ضمن قدردانی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان گفت: تعدادی از مربیان چکامه استان گیلان همراه با مربیان چهره به چهره به مشهد مقدس اعزام و در جلسات آموزش سه روزه اساتید و سخنران‌های کشوری مانند دکتر «عباسی» معاون وزیر کشور که در خصوص آسیب های اجتماعی و جلوگیری از جرائم بود، شرکت کرده و از مطالب ارائه شده بهره مند شدند.

 

 

خوشحال موفقیت این طرح را نیازمند مساعدت همه جانبه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و افزود: امیدواریم با همراهی مسئولین دلسوز شهرستان نیز گامی موثر برای پیشبرد این طرح برداشته شود.

 

وی همچنین با تاکید بر نقش آفرینی دستگاه‌های مختلف در پیشگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه و با اتکاء به فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مبنی بر اینکه «همۀ دستگاه‌ها باید وسط میدان بیایند، گفت: نیازمند مشارکت همۀ دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای بهتر اجرا کردن این طرح هستیم.

 

 

*آشنایی جوانان با راه های توانمند سازی در برابر آسیب ها از نقاط قوت طرح چکامه است

«علی سحرخیز» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: متاسفانه امروزه در جامعه ما مصرف مواد مخدر خطرناک از قبیل تریاک، هروئین، کوکائین، حشیش یا ماری‌جوانا و ال. اس. دی - مخصوصاً در بین نوجوانان و جوانان - دائماً در حال افزایش است.

 

وی که از مربیان طرح چکامه است افزود: متاسفانه بسیاری از جوانان به علت احساس درماندگی، ناکامی، عدم کفایت و همینطور برای رهایی از تنهایی و فشار روانی معتاد می‌شوند که رهایی ازاین نوع اعتیاد به سادگی میسر نیست.

 

وی اضافه کرد: همچنین، تعداد زیادی از فرزندان طلاق به عنوان کسانی که از تربیت صحیحی برخوردار نیستند به شکل قابل توجهی مستعد گرفتار شدن در دام اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

سحرخیز با بیان اینکه طرح چکامه با شناسایی خانواده‌هایی که گرفتار آسیب‌های اجتماعی هستند، فرزندان آنان را به روش‌هایی جذب مسجد محل می‌کند خاطرنشان کرد: این فرزندان در حلقه های آموزشی به اسم «چکامه» هفته‌ای یکبار جمع می‌شوند و سپس راه‌های مبارزه و توانمندسازی افراد و مشاوره و یا حتی راه‌های پیشگیری برای آن فرد نوجوان و جوانانی که در خانواده‌های آسیب پذیر و یا درگیر با اعتیاد هستند، آموزش‌هایی ارایه می‌شود.

 

 

سحرخیز ادامه داد: به مرور زمان این طرح کمک می‌کند تا جامعه از این آسیب‌های اجتماعی کم شود.

 

وی آشنایی بیشتر جوانان با راه‌های توانمند سازی در برابر آسیب‌ها را از نقاط قوت طرح چکامه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: کم بودن محتوی آموزشی برای مربی و راه‌های ارتباطی با خانواده‌های گرفتار، کم بودن تعداد دکترین مشاوره که در این خصوص مربی را همراهی کند و نیز کمبود بودجه برای ترغیب و تشویق جوانان و نوجوانان طرح چکامه از نقاط ضعفی است که امیدواریم به مرور با حمایت مسئولین و متولیان فرهنگی کاسته شود.

کد خبر 1188644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha