کتابخانه های مساجد‎؛ سرمایه ای در غنی سازی اوقات فراغت

کتابخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد، سرمایه و ظرفیتی گسترده و کمتر شناخته شده در غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است که باید توسعه پیدا کند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و افزایش ساعات روز، اوقات فراغت گسترده و با طولانی را برای همه مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کرده که برنامه ریزی برای بهره مندی سودمند از آن وظیفه نهادهای متولی و خانواده ها است.

ساعات طولانی روز و بیش از 90 روز تعطیلی فرصت مهمی برای توسعه و ترویج فرهنگ های ناب در جامعه است که اگر این زمان به بهترین نوع مدیریت شود سرمایه ای برای طول سال و آینده کشور خواهد بود.

 

بی برنامگی و نبود دغدغه برای برخی از متولیان امر باعث شده تا نسل جدید از بهره گیری فعالیت های موثر ناکام مانده و نتایج بدی را به همراه داشته باشد.

کارشناسان و دلسوزان حوزه های تربیتی همه بر این باورند که مدیریت زمان نقش اساسی در کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی دارد که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

 

کتاب و کتابخوانی پیشنهادی برای اوقات فراغت

 

مطالعه جز شاخص های پیشرفت جامعه به حساب می آید که نباید مغفول بماند. جامعه بشری که سرانه مطالعه در آن روند کاهشی دارد باید منتظر مشکلات زیادی در روند پیشرفت باشد.

اوقات فراغت را باید به بهترین نوع مدیریت کرد و مطالعه کتاب را در برنامه و سبد فراغتی جای داد تا بر این اساس از آن به بهترین نوع بهره مند شویم.

 

توزیع کتاب و افزایش سرانه مراکز مطالعه ای جز ضروت ها به حساب می آید و چه بسا نذر در این عرصه و خرید و هدیه آن می تواند به جامعه کمک کند.

راه اندازی کتابخانه مساجد اقدامی کارآمد و ماندگار در حوزه فرهنگی و مطالعه بود که از دهه های پیش پایه گذاری شده و بیش از 10 هزار مسجد کشور و بیش از هزار مسجد استان اصفهان از این فرصت بهره مند هستند.

 

ستاد فهما بر پایه توسعه فرهنگ مطالعه و دسترسی به کتاب این اقدام را انجام داده و مردم نیز همراه با این جریان از توسعه کتابخانه های مساجد حمایت کرده و کتاب به این مراکز هدیه داده اند.

 

پیشنیه تاریخی فرهنگ مطالعه در مسجد

 

مطالعه و ایجاد کتابخانه در مساجد به تاریح دو دهه ای کشور ما نیست بلکه پیشینه آن بر اساس روایات حاکی از جامعیت کارکرد مساجد از صدر اسلام تاکنون می باشد.

توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه از ضرورت های جامعه اسلامی و متمدن و البته کسب این جایگاه با استفاده از ظرفیت مساجد رونق کار را افزایش می دهد.

 

تقویت کتابخانه های مساجد در دسترسی به منابع کتاب و دستیابی به فرهنگ مطالعه در اوقات فراغت ضرورت دارد.

 

مسیر توسعه فرهنگ مطالعه نیازمند دلسوزی خیرین و عموم مردم است چرا که نابمسانی وضع اقتصادی و گرانی قیمت کتاب مانعی بزرگ در این حوزه بوده و نیازمند همکاری بیشتر و عدم فراموشی این اصل است.

 

معضل توقف حمایت از کتابخانه های مساجد

 

طی تقریبا سه سال گذشته شاهد کاهش توزیع کتاب در کتابخانه های مساجد نسبت به گذشته هستیم که موجب گلایه مدیران مسئول و کتابداران این عرصه است.

بررسی میدانی در کتابخانه های مساجد استان اصفهان حاکی از عدم به روز رسانی منابع کتاب این مراکز بوده و چالش هایی را به همراه داشته که موجب کاهش انگیزه برای عضویت در این مراکز می شود.

 

سرپرست ستاد فهما استان اصفهان با اشاره به محدودیت اعتباری ستاد مرکزی اذعان داشت: این چالش مثل دیگر نیازهای کانون های فرهنگی و هنری مساجد مطرح است که ناشی از کمبود اعتبارات دولتی به سبب بضاعت کم مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

«جلال ریزانه« تلاش برای تقویت ظرفیت کانون های مساجد را مهم خواند و اظهارداشت: پیوست اقتصادی برای کارهای فرهنگی موجب رفع چنین معضلاتی در شرایطی مثل چند سال اخیر به دلیل وضع مالی سخت دولت می شود.

وی معتقد است، کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید وابستگی خود را به دولت کم کنند و بر اساس توانایی در ایجاد فرصت های درآمدی پایدار و جلب مشارکت عمومی سرعت کار را افزایش دهند.

 

 

کد خبر 1188936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha