دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن دستگاه‌ها و نهادها است

همدمی با بیان اینکه دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن دستگاه ها و نهادها است و هدفی جزء ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم ندارد، گفت: توسعه اطلاع‌رسانی موجب امیدواری مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، «یاسر همدمی» امروز(جمعه، ۳ تیر) در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این شهرستان با بیان اینکه همه نهادها و دست اندرکاران نظام اسلامی به نوبه خود موظف به اجرای عدالت بر اقدامات خود هستند، افزود: ضامن اصلی اجرای عدالت و گسترش آن در جامعه قوه قضاییه است.

 

دادستان عمومی و انقلاب بندر آستارا با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بحث اجرای عدالت، همیشه بر قانون‌گرایی تاکید کرده‌اند و فرموده‌اند «اگر در جایی قانون اجرا شود عدالت اجرا شده و اگر خلاف قانون اجرا شود آن مغایر عدالت است»، تصریح کرد: دستگاه قضایی نیز بر مبنای همین رهنمون‌ها؛ برابری، مساوات و بی طرفی کامل را سرلوحه اقدامات و رسیدگی های خود قرار داده و اجرای مقررات را جایگزین رابطه کرده و با هرگونه تبعیض، فساد و نابرابری مقابله می کند.

 

وی با بیان اینکه در بحث رسیدگی به اختلافات و مراجعه مردم به دادگستری بحث صلح و سازش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: بدون تردید هیچ شریعتی در تاریخ بشریت به اندازه دین اسلام به موضوع سازش اهمیت نداده است.

 

همدمی ترویج صلح و دوستی و ایجاد فضای آرام در جامعه را نشانه ایمان و در مسیر خدای سبحان بودن دانست و خاطرنشان‌کرد: ترویج کینه، دشمنی و ایجاد ناامنی نشانه کفر است و در طریق شیطان بودن است.

 

دادستان عمومی و انقلاب بندر آستارا با اشاره به اینکه ایجاد حقوق عامه مدنظر دستگاه قضا در این شهرستان است، اضافه کرد: دادگستری به حفظ حقوق اساسی مردم مانند تامین امنیت، سلامت و بهداشت عمومی موضوع سواحل، جنگل ها، مراتع و معابر و همچنین حمایت از تولیدات داخلی اهتمام ویژه‌ای داشته است.

 

وی ادامه داد: در بحث نظارت در امر تسریع اجرای پروژه هایی که در شهرستان داریم از جمله بحث اسکله و لایروبی آن، بحث بارانداز راه آهن آستارا-آستارا، محوطه سازی و بحث ایکس ری گمرک جزء اولویت‌های دادگستری آستارا بوده که از طریق بازدیدها، برگزاری جلسات، مکاتبات شهرستانی، استانی و کشوری بر آنها نظارت می‌کنیم و چنانچه در اجرای این پروژه ها تاخیرات غیر موجهی یا تعللی انجام گیرد ما به نمایندگی از مردم نسبت به برخورد با تخلفات اقدام می‌کنیم.

 

همدمی اظهارکرد: در بخش اراضی ملی و اموال، اشخاصی که به هر علتی بدون مجوز قانونی اقدام به تصرف اراضی ملی و دولتی، سواحل، نهادها و جنگل ها کنند با آنان نیز مطابق قانون برخورد می کنیم.

 

این مقام مسئول قضایی بحث مواد مخدر را از جمله موضوعات مورد رسیدگی در دادگستری عنوان کرد و گفت: مواد مخدر از جمله مسائلی است که نه تنها در شهر ما بلکه در کل جهان شیوع داشته به طوری که نیمی از جمعیت کیفری کشورمان را محکومان این جرائم تشکیل می‌دهند.

 

 وی راه موفقیت در مبارزه با مواد مخدر را نیازمند همکاری و نظارت خانواده ها نسبت به فرزندان خود، کارهای فرهنگی، گسترش بهداشت روانی اشخاص و ارتقای سیستم های آموزشی و ... دانست و خاطرنشان کرد: در رابطه با شفافیت مراجعات به دادگستری بین دستگاه قضایی و قضات و همچنین مردم هیچ رابطه و واسطه ای نیست.

 

همدمی با بیان اینکه مبارزه با کار چاق کنی در اولویت دستگاه قضا است، افزود: سعی کردیم که پای کارچاق کن ها را از دادگستری کوتاه کنیم و به مردم نیز توصیه می کنیم که مواظب این کار چاق کن ها باشند و در جهت مبارزه با این افراد نیازمند همکاری مردم و گزارشات آنها و سایر نهادها هستیم.

 

وی هفته قوه قضاییه را فرصت بسیار خوبی برای تشریح عملکرد دادگستری دانست و تصریح کرد: یکی از ابعاد جهاد تبیین که مورد تاکید مقام رهبری است ارائه عملکردها است.

 

دادستان عمومی و انقلاب بندر آستارا با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن دستگاه ها و نهادها است و هدفی جزء ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم ندارد، افزود: توسعه اطلاع رسانی موجب امیدواری مردم خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه دادگستری بندر آستارا در سه حوزه دادسرا، محاکم و شوراها فعالیت دارد، اضافه کرد: در حوزه دادسرا ۵ شعبه تحقیق و یک واحد اجرای احکام کیفری وجود دارد.

 

همدمی با اشاره به اینکه ورودی پرونده‌ها به شعبه تحقیق دادسرا در سال گذشته حدود ۶ هزار و ۶۰۰ پرونده بود، افزود: در هر شعبه سالانه به ۱۳۰۰ و ماهانه ۱۱۰ پرونده رسیدگی می شود.

 

این مقام مسئول قضایی با بیان اینکه در حوزه محاکم و دادگاه ها ۷ شعبه و یک واحد اجرای احکام مدنی فعالیت دارد، گفت: ورودی پرونده‌ها به شعب دادگاه ها در سال گذشته حدود ۱۳ هزار پرونده و هر شعبه حدود یک‌هزار و ۸۰۰ پرونده در طول سال بوده و ماهانه ۱۵۰ پرونده مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

 

دادستان عمومی و انقلاب بندر آستارا با اشاره به اینکه در حوزه شوراهای حل اختلاف ۱۰ شعبه و یک واحد اجرای احکام مدنی شوراها وجود دارد، افزود: ورودی پرونده ها حدود ۹ هزار و ۲۰۰ فقره، که ورودی هر شعبه حدود ۹۲۰ پرونده و ماهانه حدود ۸۰ فقره پرونده بوده است.

 

همدمی ابراز امیدواری کرد روز به روز شاهد کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری باشیم.

 

 

 

کد خبر 1189122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha