لزوم بهره گیری از ظرفیت های علمی دانشگاه برای توسعه گردشگری

رئیس دانشگاه کاشان گفت: بایستی از ظرفیت‌های حوزه گردشگری و ظرفیت های علمی دانشگاه برای توسعه و رونق گردشگری در منطقه کاشان بهره گیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، دکتر عباس کتابی در چهارمین کرسی علمی ترویجی آسیب‌شناسی رقابت‌پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان با قدردانی از برگزار کنندگان کرسی‌های علمی ترویجی گفت: این اتاق فکرها با عناوین و موضوعات مختلف، موجب ساسیتگذاری و برنامه‌ریزی در عرصه های مختلف می شود.

 

رئیس دانشگاه کاشان افزود: ما نیاز داریم که راجع به موضوعات کارشناسی بحث کنیم و نو بیاندیشیم و از ظرفیت‌های حوزه گردشگری و ظرفیت های علمی این دانشگاه برای توسعه و رونق بحث گردشگری استفاده کنیم.

 

وی به استمرار این جلسات تاکید و اظهار امیدواری کرد: این رویداد مهم مفید فایده نقطه شروعی برای توسعه بحث گردشگری منطقه باشد.

 

رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه دانشگاه باید در خدمت جامعه و مسئولیت اجتماعی خود را به مردم ایفا کند و همه چیزی مردمی شود افزود: توسعه منطقه کاشان مدیون مردم است و اگر دستگاه های اجرایی بتوانند خودشان را به ناظر تبدیل کنید و عرصه را برای حضور مردم فراهم کنند توسعه بیشتری را در منطقه و کشور شاهد خواهیم بود.

 

 منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی دو عامل اصلی گردشگری

 

 مدیر گروه بازرگانی دانشگاه کاشان هم در این نشست به ارائه گزارشی در خصوص آسیب شناسی رقابت‌پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان پرداخت و گفت: پوشش گیاهی و متنوع، ریگ نوردی، شترسواری و شتردوانی و چاله سنبک ظرفیت‌های و پتانسیل‌های گردشگری منطقه کویر مرنجاب است که باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شود.

 

دکتر عبدالجبار قدرتیان، آسیب شناسی و ارزیابی رقابت‌پذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای بهبود رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب را مورد تاکید قرار داد و افزود: رقابت پذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر کشورها ، زیربخش ها و کشورهای حاضر در همان بازار است.


دکتر قدرتیان منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی را دو عامل اصلی گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت: شاخص های پدیده های طبیعی شگفت انگیز ، شرایط بهداشتی محیطی متناسب با انتظارات گردشگران، جذابیت مناظر تاریخی و باستانی و جذابیت معماری در قعله مرنجاب و عرضه و ارائه صنایع دستی و غذاهای متنوع محلی و غیره باید در نظر گرفته شود.


وی آمار گردشگران، حمایت دولت و سرمایه گذاری را از عوامل رقابت پذیری مقصد گردشگری برشمرد و افزود: ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده و همسو کننده سازمان های متعدد ذینفع ، مدیریت واحد برای هماهنگ‌سازی بخش ها با استقرار سازمانی منسجم ، مقتدر و فعال آشنا در گردشگری منطقه مرنجاب را مورد تاکید قرار داد.


دکتر قدرتیان خاطر نشان کرد: طراحی سامانه جایزه گردشگری برای فعالان گردشگری به تفکیک هتل ها، رستوران ها، آزانس های گردشگری و تورلیدرها، ارزیابی سالیانه فعالان گردشگری و اعطای جایزه به فعالان ممتاز و نوآور برای فعالان گردشگری منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

چهارمین کرسی علمی ترویجی با عنوان « آسیب شناسی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان» با مطالعه موردی «منطقه مرنجاب آران و بیدگل» در سالن سردار شهید سلیمانی دانشگاه کاشان برگزار شد.
 

کد خبر 1189130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha