آبرسانی به ۷۱۱ روستای گیلان با اعتباری بالغ بر هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان

علیپور از آبرسانی به ۷۱۱ روستای گیلان با اعتباری بالغ بر هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان در قالب طرح هزار روستا خبر داد و گفت: گیلان از حیث منابع آب شرب وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «مازیار علیپور» شامگاه جمعه(سوم تیر) در گفت‌و‌گوی خبری شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در گیلان را برشمرد و اظهار داشت: شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در شهرهای گیلان ۹۹.۹ دهم درصد و در روستاهای استان حدود ۷۷ درصد است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه به طور میانگین حدود ۸۴ درصد جمعیت استان از آب آشامیدنی سالم برخوردارند افزود: شرکت آب و فاضلاب گیلان طرح هزار روستا را در غرب و شرق استان، رشت و رودبار در دست انجام داشت که قرارداد آن را در بهمن ۱۴۰۰ با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع ) منعقد کرد.

 

علیپور از آبرسانی به ۷۱۱ روستای گیلان با اعتباری بالغ بر هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان در قالب طرح هزار روستا خبر داد کرد: از این تعداد ۸۵ روستا فاقد آب و ۶۲۶ روستا نیازمند بازسازی شبکه و خطوط انتقال آب هستند.

 

وی ادامه داد: طبق دستور وزیر نیرو کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار که ۳۵۰ روستا می‌شوند باید به این طرح آبرسانی اضافه شوند بنابراین اگر روستایی هم زیر ۲۰ خانوار بود در صورتی که در مسیر اجرای پروژه باشد از نعمت آب شرب سالم برخوردار خواهد شد.

 

* اجرای طرح‌های ساماندهی فاضلاب در ۱۱ شهرستان گیلان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان اقداماتی که در راستای ارتقاء تصفیه خانه‌های آب در شرق گیلان انجام گرفته را هم تشریح کرد و گفت: تصفیه خانه آب سنگر بزرگترین تصفیه خانه گیلان به شمار می‌رود و به تازگی فاز دوم آن با سه هزار لیتر در ثانیه راه‌اندازی شده است.


  
علیپور از ارتقاء تصفیه خانه بهارستان آستارا خبر داد و اضافه کرد: تصفیه خانه تول لات رودسر از دیگر زیرساخت‌های ما در حوزه آب آشامیدنی است که شرکت آب منطقه‌ای مسئول بازسازی آن می‌باشد و تا دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 

 

وی در پاسخ به اینکه هم اینک چند طرح نیمه کاره فاضلاب در استان گیلان وجود دارد نیز یادآور شد: در ۱۱ شهرستان گیلان طرح‌های ساماندهی فاضلاب به شکل عملیاتی در حال انجام است که برای اجرا و تکمیل آنها به چیزی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان اظهار داشت: با توجه به میزان اعتبارات سالانه، طرح‌های فاضلاب در استان گیلان پیشرفت زیادی نداشتند اما به تازگی قراردادی را با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کردیم تا پروژه رشت شامل ایستگاه پمپاژ، کلیه خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب  با ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اجرایی شود.

 

علیپور مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا در طرح‌های فاضلاب شهرهای فومن، سیاهکل، رودسر و لاهیجان را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان درصدد است تا این تفاهم‌نامه‌ها را به مرحله قرارداد برساند.

 

* سرانه مصرف روزانه آب آشامیدنی در گیلان ۱۵۱ لیتر است

وی تکمیل پروژه‌های اولویت دار در شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با استفاده از توان بخش خصوصی را راهبرد دیگر شرکت آب و فاضلاب گیلان ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدود ۳۵۰ پیمانکار فعال از بخش خصوصی در گیلان با شرکت آب و فاضلاب استان همکاری می‌کنند و اکثر شرکت‌های پیمانکاری آنها هم بومی هستند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تاکید بر اینکه سرانه مصرف آب آشامیدنی در گیلان بالاتر از میانگین کشوری است تصریح کرد: سرانه مصرف روزانه آب آشامیدنی در گیلان ۱۵۱ لیتر برآورد شده و شاید یکی از علت‌های مهم آمار بالای مصرف، وفور نعمت آب در استان گیلان است.

 

علیپور گیلان را از حیث منابع آب شرب از استان‌هایی که وضعیت چندان مطلوبی ندارد خواند و عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان قرار است از همین ماه سیاست‌های تشویقی را برای مشترکان خانگی که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند اعمال کند.

 

وی با اعلام این خبر که در قبوض مشترکان خانگی که ماهانه زیر ۱۳ متر مکعب آب مصرف می‌کنند افزایش قیمتی لحاظ نمی‌شود ابراز داشت: حدود ۵۱ درصد از مشترکان آب در استان گیلان جزو همین طبقه‌بندی محسوب می‌شوند.  

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه مشترکان تحت پوشش نهادهای حمایتی اگر ماهانه زیر ۵ متر مکعب آب مصرف کنند کلا مشمول بخشودگی می‌شوند افزود: قیمت تمام شده در هر متر مکعب آب حدود سه هزار تومان است اما به قیمت ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 

علیپور صرفه‌جویی در مصرف آب را خواستار شد و خاطرنشان کرد: از مشترکان تقاضا می‌کنیم از شستن اتومبیل و حیاط منزل با آب آشامیدنی پرهیز کنند تا بدین صورت الگوی مصرف آب خانوار از ۱۳ متر مکعب بالاتر نرود.

 

کد خبر 1189172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha