تاکنون موردی از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است

خلیل زاده گفت: یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک و مشترک بین انسان و دام، بیماری تب کریمه_کنگو است و هر ساله با شروع فصل گرما شاهد بروز مواردی از آن در کشور هستیم ولی تاکنون موردی از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی گزارش نشده است.

«سید امیدخلیل زاده»، در گفتگو با خبرنگار خبرزگاری شبستان در ارومیه،گفت: ویروس این بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، بز و حتی شترمرغ را آلوده می نماید.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی  افزود: از آنجاییکه در دام علایم بالینی مشخصی ندارد به صورت ظاهری در آنها قابل تشخیص نیست ولی در انسان بیماری به صورت حاد و حتی کشنده بروز پیدا می کند که معمولا با علایمی از قبیل تب، لرز و درد عضلانی، سردرد، گیجی، درد و قرمزی چشم و حساسیت به نور  شروع شده است.

حلیل زاده ادامه داد: پس از چند روز به شکل خونریزی در مخاطات و پوست و اعضاء مختلف بدن از قبیل بینی، دهان، مجاری ادراری، روده، رحم و .. ادامه پیدا می کند و چنانچه بیمار سریعاً تحت درمان قرار نگیرد می تواند منجر به مرگ شود.

وی افزود:  خوشبختانه تاکنون موردی در خصوص ابتلاء  و یا فوتی براثر بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به مشترک بودن بیماری تب کریمه کنگو و انتقال آن از دام به انسان از عموم شهروندان و هم استانی های عزیز درخواست می شود تا با رعایت اصول بهداشتی از قبیل سم پاشی منظم و دوره ای دام و دامداری، خودداری از له کردن کنه ها با دست، استفاده از دستکش و سایر لوازم حفاظت شخصی هنگام ذبح و خرد کردن گوشت دام، نگهداری گوشت و آلایش دام ذبح شده حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال (دمای 0-4 درجه سانتیگراد) پیش از مصرف،  تهیه گوشت دارای مهر و لیبل دامپزشکی از مراکز مجاز و معتبر و پخت کامل گوشت و آلایش دام،  از بروز و شیوع این بیماری جلوگیری نمایند.

کد خبر 1189251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha