وجود ۴۰۰ اثر تاریخی و تفریحی در شهرستان ملایر

جلیلی گفت:شهرستان ملایر دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی و تفریحی دارد که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

«ابراهیم جلیلی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: شهرستان ملایر  دارای  بیش از 400 اثر تاریخی و تفریحی است که از این تعداد بیش از 200 اثر به ثبت ملی رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر  با بیان اینکه یکی از این آثار ححمام تاریخی روستای علمدار علیا  است افزود: این اثر تاریخی در 20 مرداد ماه سال 1399 به ثبت ملی رسیده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر  از مرمت این اثر تاریخی خبر داد و گفت: این حمام در روستای علمدار علیا در دهستان موزاران و در بخش مرکزی شهرستان ملایر واقع شده است.

 وی افزود: حمام در شیب و در عمق زمین جهت آب رسانی بهتر به سیستم حمام و محفوظ ماندن از نظر عوامل جوی در فصول مختلف ساخته شده است.

 جلیلی اضافه کرد: در بخش ورودی حمام پس از طی نمودن چند پله به قسمت حمام سرد (بینه) می رسیم که دارای چهار سکو و یک حوض مرکزی بوده و این بخش از طریق یک دالان چهار متری که بصورت نیم قوس طراحی شده به حمام گرم و( خزانه آب گرم) وصل می شود.

وی با بیان اینکه  فضا های حمام گرم عبارتند از خزانه آب گرم ، بخش اصلاح مو، سکوی نماز ، حوض آب سرد و سالن اصلی که در بخش انتهای حمام قرار دارند خوشبختانه بافت روستای فوق مانند دیگر آثار سنتی آن یعنی حمام قدیمی و برج دفاعی آن همچنان دست نخورده و بکر باقی مانده  تصریح کرد:  همین امر باعث شده که مورد توجه تعدادی از فیلم سازان مختلف کشوری و استانی قراربگیرد و صحنه های از فیلم های خود را در این روستا تصویر برداری کنند.

 

 رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر بیان داشت: حمام تاریخی و فعال روستای علمدار علیا در بخش مرکزی واقع شده و هچنان به صورت سنتی به فعالیت خود ادامه می دهد،

 وی گفت: مرمت حمام شامل : بام سازی اصولی بنا به صورت سنتی شامل برچیدن لایه های فرسوده بام، دوغاب ریزی روی پالانه گنبد، اجرای اندود ماسه و سیمان، شیب بندی، ایزوله کردن و کف فرش آجر، برچیدن ورق گالوانیزه جهت مرمت دیوار سنگی و چیدن دیوار آجری، اجرای نمای آجری سنتی جداره خارجی، مرمت جداره دیواره های خارجی بنا، اجرای دیواره جدا سازی حمام از معبر اصلی روستا با آجر سنتی، لایه روبی مسیر دفع فاضلاب، مرمت دیواره سنگی جبهه جنوبی و... با اعتباری به مبلغ 1500میلیون ریال است.

کد خبر 1189310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha