گیاهان دارویی گنجینه ای برای رونق تولید است

استان لرستان رویشگاه پرورش گیاهان دارویی است و این ظرفیت بزرگ خدادادی می تواند بستری برای رونق تولید در استان باشد.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ موضوع اشتغال و اقتصاد در حال حاضر از اولویت های اصلی کشور جمهوری اسلامی ایران است، در مورد وظایف دولت مقام معظم رهبری در سخنانی واضح و مبسوط تنها راه مقابله با جنگ اقتصادی تحمیل شده از سوی دشمنان علیه کشور را اتخاذ شیوه های اقتصادی و رونق تولید بیان کردند.

 

با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی مردم پایه است، حمایت از طرح های تولیدی و اقتصادی مردم در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

استان لرستان از نخستین استان های دارای بیکاری است، این در حالی است که لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خدادادی وآب، خاک و هوای مرغوب دارای استعداد های بیشماری است که در راستای رفع مشکلات استان چون اشتغال وبهبود معیشت مردم مغفول مانده اند.

 

 استان لرستان در دامان رشته کوه های زاگرس به دلیل موقعیت جغرافیایی کم نظیر دارای طبیعتی چهار فصل است و از تنوع زیستی ویژه ای برخوردار است.

 

تنوع آب هوایی استان بستر رویش گیاهان دارویی در استان شده است و طبق نظر کارشناسان بالغ بریک هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی، در استان لرستان می روید که نشان دهنده اهمیت تنوع زیستی این استان است.

 

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان ۳۰۰ گونه از گیاهان دارویی در استان برای درمان و تامین بهداشت و سلامت انسان کاربرد ویژه ای دارند.

 

مهمترین گیاهان دارویی خودرو در سطح استان شامل کتیرا، موسیر، شیرین‌بیان، آویشن، بابونه، رازیانه، گل گاوزبان، ریواس، کنگر،  بومادران، خاکشیر، نسترن‌های وحشی، مریم گلی  می‌ باشد.

 

برخی گونه‌های گیاهی که در رشته کوه‌های این استان رشد می‌کنند از نمونه‌های نادر کشور به شمار می‌روند

 

از جمله مهمترین گیاهان دارویی خودرو در سطح استان  زرشک، انشک، ریواس، قارچ، شامل کتیرا، آویشن، بابونه، رازیانه، گل گاوزبان، موسیر، شیرین‌بیان، کنگر،  بومادران، خاکشیر، نسترن‌های وحشی، مریم گلی  و گیاهان بهاری شامل کنگر، پاقزان، شنگ، و.... است.

 

هر ساله در فصل های مختلف سال مردم طبیعت دوست استان برای جمع‌آوری گیاهان داریی روانه کوه‌ و دشت‌ها می‌شوند و برخی نیز اقدام به خشک کردن و نگهداری این گیاهان برای استفاده در دیگر روزهای سال می کنند.

 

امروزه مزایای فراوان گیاهان دارویی و ضرر و زیان محدود آن نسبت به داروهای شیمیایی موجب توجه و مصرف بیشتر به این گیاهان در جوامع مختلف شده است.


گیاهان دارویی به عنوان یك منبع خدادادی باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر توجه ویژه باید برای حفظ و گسترش آن نیز اهتمام ورزید.


دستیابی به توسعه پایدار از اهداف مهم كشاورزی به ویژه در مناطق خشك و نیمه خشك به حساب می آید، که توجه بیشتر به کشت گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت های اقلیمی خاص ایران و استان لرستان، یكی از راه های استفاده بهینه از مزیت های موجود در استان به شمار می رود.

 

صادرات گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن نقش تعیین‌كننده‌ای در توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع گیاهان دارویی دارد، كشت گیاهان دارویی با هدف صادرات، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال دربین كشاورزان و جلوگیری از نابودی این سرمایه ارزشمند در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است.


گیاهان دارویی به دلیل آستانه تحمل بالا در برابر تنش های محیطی و نیاز كم به منابع آبی، برای كشت در شرایط سخت اقلیمی مناسب هستند.

 

کشت گیاهان دارویی ظرفیتی برای رونق تولید و اشتغال است

 

« امین خسروی» جوان کار آفرین لرستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: با همفکری با خانواده و پی گیری های لازم در زمینه کشت گیاهان دارویی موفق به کشت چند مورد گیاه دارویی دراراضی پدری شدم و با توجه به سود خوب این کار در سال های اخیر موفق به توسعه کشت شدم و برخی اقوام هم به سمت کشت گیاهان دارویی روی آوردند.

 

این تولید کننده گیاهان دارویی بیان کرد: کشت و بهره برداری از داروهای گیاهی یک صنعت نوپا و درآمدزاست و با توجه به وضعیت آب هوایی استان ظرفیت خوبی برای رونق تولید و اشتغال است.

 

وی ادامه داد: میل به مصرف گیاهان دارویی با توجه به رژیم های تجویزی، جسمی و روحی روانی اکنون رو به افزایش است


خسروی افزود: زمین های شیب دار تپه ها و اغلب اراضی کشاورزی ظرفیت تبدیل به کشت گیاهان دارویی را دارد و توسعه این کشت می تواند در بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد مردم بویژه کشاورزان موثر باشد.

 

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به تقویت صنایع تبدیلی این عرصه در استان لرستان، افزود: فروش بذر گیاهان دارویی به صورت عمده و خرد، تولید و فروش انواع عرقیجات، اسانس و فرآورده های گیاهی، فروش گیاهان دارویی به صورت عمده خشک و تر، ارائه طرح های ترکیبی کشت گیاهان دارویی در زمین های کم بازده از دستاوردهای توسعه کشت گیاهان دارویی است.

 

این کارآفرین گیاهان دارویی افزود: مواد اولیه ارزان و در دسترس، آسان و زودبازده با بازدهی و سودآوری مناسب از خصوصیات این صنعت که در صورت حمایت و افزایش امنیت خرید ظرفیتی مناسب در عرصه تولید است.

 

توسعه کشت گیاهان دارویی گنجینه ای گرانبها برای رونق تولید است

 

 کارشناس کشاورزی لرستان هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: خاستگاه برخی گیاهان دارویی از نظر ژنتیکی لرستان است و حتی ظرفیت و قابلیت جهانی شدن را دارند.

 

« احمدی» افزود: بعضی از گونه‌ها مانند اَنشک، مرزه خوزستانی (از این گیاه می‌توان در تولید مرغ سالم (بدون آنتی بیوتیک)، پیشگیری از هایپر لپییدمیا و عوارض ناشی از آن استفاده کرد) خاص منطقه لرستان هستند.

 

وی ادامه داد: مهمترین گیاهان دارویی خود رو در سطح استان شامل کتیرا، موسیر، شیرین بیان، آویشن، کنگر، بومادران، خاکشیر، بابونه، رازیانه، گل گاوزبان و نسترن های وحشی است.

 

احمدی ادامه داد: در بخش تولید کشاورزی کشت موسیر، گشنیز، سیاه دانه و کلزا انجام می‌شود که لرستان را در زمره مناطق مستعد کشت و تولید گیاهان دارویی و معطر قرار داده است.

 

وی اذعان داشت: و وجود دامنه های شیب دار که جز مراتع ملی محسوب می شود، گنجینه گران بهایی برای حفظ خاک، مصرف بهینه آب و رونق تولید به حساب می آیند.


احمدی خاطرنشان کرد: تولید دارو‌های گیاهی در صورتی که با بازاریابی و برندسازی بتواند سهم مناسبی از بازار‌های پر کشش بین المللی را به خود اختصاص دهد، شرایط بی نظیری نسبت به سایر کالا‌های صنعتی شده در بخش رقابت پذیری بین المللی خواهند داشت.

 

 این کارشناس اظهار کرد: کاشت گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های مهم لرستان است که می‌تواند در اقتصاد و ایجاد اشتغال جوانان موثر باشد.

 

وی افزود: وجود داروهای گیاهی ظرفیتی طبیعی محسوب می‌شود و برای کاشت این گونه گیاهی نیاز به هزینه بالایی  نیست، این گیاهان برای رشد نیاز به خاک یا آب و هوای خاصی ندارند و به راحتی در زمین‌های منطقه لرستان به صورت خود رو رشد می‌کنند که باید به آن اهمیت داد و از آن بهره‌برداری کرد.

 

استان لرستان در کاشت گیاهان دارویی از دیرباز مورد توجه کشاورزان و تولیدکنندگان بوده است و بیشتر این گیاهان برای درمان‌های سنتی و صنعتی استفاده می‌شود.

 

با توجه به روند رو به افزایش استفاده از گیاهان دارویی در تنوع تولید و تقاضای مصرف کنندگان در سراسر جهان و طبیعت بکر استان لرستان، توجه جدی مسوولان به حمایت از تولید و کاشت گیاهان دارویی و تامین بازار فروش در سطح کشور و صادرات آن می تواند گام مهمی در ایجاد اشتغال و خلق ثروت باشد.

کد خبر 1189319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha