جشنواره داستان نیکوکاری برگزار می شود/ هدف؛ توسعه و تعمیق نیکوکاری

حجت الاسلام خانمحمدی با بیان اینکه کیفیت آثار رسیده به نخستین جشنواره شعر نیکوکاری بالا بود، گفت: برای جشنواره نیکوکاری در قدم اول، شعر را برگزیدیم و در دوره های آتی جشنواره داستان را نیز در نظر می گیریم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: مرکز نیکوکاری خیر ماندگار اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری کرده است. آئین  افتتاحیه این جشنواره سوم بهمن با حضور شخصیت‌هایی همچون عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء و جمعی از چهره‌های شاخص فرهنگی و ادبی کشورمان همچون ناصر فیض، علی‌محمد مودب، محمدسعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، حسین مودب و فاطمه نانی‌زاد در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. اختتامیه این جشنواره 30 خرداد با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء ، حسن ذوالفقاری مدیر آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، محمد علی مجاهدی شاعر پیشکسوت آیینی، علیرضا رادان، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور و جمعی از شاعران برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان معرفی و تقدیر شدند. در مورد نخستین جشنواره شعر نیکوکاری گفتگویی با دبیر آن، حجت الاسلام محمد مهدی خانمحمدی ترتیب دادیم که قسمت دوم و آخر آن بدین شرح است:

 

مهم ترین هدف جشنواره شعر نیکوکاری چیست؟

مرکز فرهنگ نیکوکاری که وابسته به بنیاد خیریه آلاء است به عنوان برگزار کننده این جشنواره در نظر دارد با استفاده از ظرفیت شعر، فرهنگ نیکوکاری را در جامعه توسعه و تعمیق دهد. اگر فرهنگ نیکوکاری را گسترش دهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد زیرا مردم پیگیر حال یکدیگر می شوند. نیکوکاری مقوله ای است که در فطرت بشر است و موید دینی نیز دارد. نیکوکاری از جمله مسائلی است که تنها به دین و آیین خاصی وابسته نیست و یک امر انسانی است. در حقیقت می توان گفت، نیکوکاری مقوله ای است که در فطرت بشر است و موید دینی نیز دارد. نیکوکاری گستره بسیاری دارد. همدلی، همیاری،صدقه، وقف، لبخند زدن، صله رحم، احسان به پدر و مادر، یتیم نوازی، عیادت از بیماران و  توجه به بیماران خاص از مصادیق نیکوکاری است.

 

کیفیت آثار رسیده به نخستین جشنواره شعر نیکوکاری را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه آثار خوبی در این جشنواره به دست ما رسید، تنها 3-4 اثر را حذف کردیم چون کیفیت آثار بالا بود . تمام آثار مورد داوری مقدماتی و نهایی قرار گرفتند.

 

چند نفر  در نخستین جشنواره شعر نیکوکاری شرکت کردند؟  

287 شرکت کننده از 22 استان در این جشنواره شرکت کردند و 616 اثر به دست ما رسید. 257 اثر کلاسیک، 35 اثر نیمایی و سفید، 101 اثر در بخش رباعی، 71 اثر در بخش کودک و نوجوان و 45 ترانه به دست ما رسید.


نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری در چه محورهایی برگزار شد؟

«همدلی، همیاری و یاریگری»، «پرداختن به مصادیق نیکوکاری»، «آسیب‌های اجتماعی» و «نیکوکاری در سیره اهل بیت(ع) چهار محور این جشنواره بودند. ما می خواستیم در گام اول مردم و به خصوص شاعران با مصادیق نیکوکاری آشنا و به آن بیشتر ترغیب شوند. علاوه بر این در نظر داشتیم احساسات مردم را نسبت به برخی از آسیب های اجتماعی مانند فقر،اعتیاد، طلاق، کودکان کار و خیابانی، مشکلات زنان سرپرست خانواده برانگیخته کنیم. در محور «نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)» مرادمان این بود که حکایات و داستان هایی که در سیره ائمه اطهار (ع) است به شکل مناسبی در شعر پیاده و تبیین شود .

 

استقبال از نخستین جشنواره شعر نیکوکاری چقدر بود؟

خوشبختانه شاعران استقبال خوبی از این جشنواره کردند و با اینکه دور نخست این جشنواره بود تعداد آثار از نظر کمی خوب بود و کیفیت آنها نیز قابل قبول بود. این استقبال نشان می دهد که در دوره های بعدی شاهد شرکت کنندگان بیشتری در این جشنواره خواهیم بود.  

 

آیا در نظر ندارید جشنواره نیکوکاری را در سایر قالب های ادبی نیز برگزار کنید؟

ما برای برگزاری جشنواره ای با محوریت نیکوکاری در قدم اول، شعر را برگزیدیم و در دوره های آتی جشنواره داستان را نیز با موضوع نیکوکاری در نظر خواهیم گرفت.در واقع ما نمی خواستیم جشنواره داستان و شعر با هم ادغام شود و برگزاری مجزای هر یک را ترجیح می دهیم.

 

 

 

 

کد خبر 1189343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha