تهیه طرح‌های مرتع‌داری در ۹۸ درصد از مراتع گیلان

عبداللهی با بیان اینکه در ۹۸ درصد از مراتع گیلان طرح‌های مرتع‌داری تهیه شده است گفت: فعالیت‌هایی مانند تولید گیاهان دارویی، صنایع دستی، زنبورداری و پرورش ماکیان در طرح‌های مرتع‌داری گیلان پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمدرضا عبداللهی» شامگاه شنبه( ۴تیر) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: مساحت مراتع استان گیلان حدودا ۲۴۴ هزار هکتار است که در قالب ۴۵۱ سامانه مرتع داری بین دامداران استان معرفی شده است.

 

سرپرست معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بیان داشت: ۱۱ هزار و ۶۲۴ پروانه چرای دام در گیلان صادر شده و در محدوده مراتع استان حدود ۶۶۷ هزار واحد دامی می‌تواند به چرا بپردازد.

 

عبداللهی با تاکید بر اینکه در گیلان و طبق مراتع تعیین شده، بیش از ظرفیت دام وجود دارد اذعان داشت: به همین منظور چرای دام در مراتع استان گیلان تحت کنترل قرار می‌گیرد تا فشار کمتری به مراتع وارد شود.

 

وی اجرای طرح‌های مرتع داری را اقدام اداره کل منابع طبیعی برای حفاظت از مراتع گیلان دانست و یادآور شد:‌ فعالیت‌هایی مانند تولید گیاهان دارویی، صنایع دستی، زنبور داری و پرورش ماکیان در طرح‌های مرتع‌داری استان گیلان پیش‌بینی شده‌اند. 

 

سرپرست معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان گیلان افزود: در ۹۸ درصد از مراتع گیلان طرح‌های مرتع‌داری تهیه و در ۶۰ تا ۷۰ درصد هم قرارداد منعقد شده است. 

 

عبداللهی با بیان اینکه در خلال اجرای طرح‌های مرتع‌داری تعداد عشایر و دامداران کوچنده مشخص و پایش می‌شود اظهار داشت: دامداران واقعی در طرح‌های مرتع‌داری شناخته شده و خدمات لازم به آنان ارائه می‌شود.

 

وی طرح مرتع‌داری را مرحله کاملتری از اصلاح پروانه‌های چرای دام اعلام نمود و تصریح کرد: ظرفیت مرتع توسط تیم کارشناسی و مشاور مشخص می‌شود بنابراین مرتعی که ظرفیت آن ۱۰۰ رأس دام است نمی‌تواند برای چرا میزبان ۱۵۰ رأس دام باشد.

 

سرپرست معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان گیلان خاطرنشان کرد: اصلاح پروانه‌های چرای دام هماینک هم در گیلان در حال انجام است و دامدارانی که برای دامداری در منطقه‌ای مدعی هستند می‌توانند به ادارات منابع طبیعی مراجعه کنند تا پروانه چرای جدید برای آنان صادر شود.

 

کد خبر 1189631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha