طرح دغدغه های بخشی از جامعه نخبگانی و نهادهای مردمی کرمان در خصوص مسائل اجتماعی

نشست رئیس کل دادگستری استان با جامعه نخبگانی و نهادهای مردمی، برگزار و تعدادی از مدعوین به بیان نقطه نظرات و دیدگاه ها و طرح دغدغه ها و ارائه پیشنهادات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ در پنجمین روز از هفته قوه قضائیه، نشست رئیس کل دادگستری استان با جامعه نخبگانی و نهادهای مردمی، یکشنبه(۵ تیرماه) در محل دادگستری کل استان برگزار و تعدادی از مدعوین به بیان نقطه نظرات و دیدگاه ها و طرح دغدغه ها و ارائه پیشنهادات خود پرداختند.

 

 

از جمله مطالب مطرح شده در این نشست این بود که به گواه تاریخ، حکومت ها از معاشرت با نخبگان و صاحب نظران همواره سود برده اند و از سویی اقتدار قوه قضائیه، پشتوانه آرامش جامعه است و این قوه باید پیشگیری از وقوع جرم را بر اصلاح مجرمان مقدم بدارد.

 

اعتیاد به مواد مخدر نیز در این نشست طرح موضوع شد و با اشاره به اینکه برای پیشگیری در این باره به اندازه عمق فاجعه ای که وجود دارد، قدمی برداشته نشده است؛ اظهار شد: اگر تولید محتوای علمی باشد سپر دفاعی قوی در برابر اعتیاد خواهیم داشت.

 

همچنین در این نشست، بر استفاده از ظرفیت هنر در قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم تأکید و بیان شد: امروز بالاترین میزان مصرف{فرهنگی} جوانان موسیقی، رسانه و سینما است اما کمترین تولید محتوا را داریم.

 

بازیابی هویت و تأکید بر آن برای کمک به پیشگیری از وقوع جرم، توجه به صنایع فراگیرتر مثل گردشگری و توسعه آن که بسیاری از آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد، اشاره به نقش مؤثر سران طوایف، مصلحین و حکمین قرآنی، تشکیل اورژانس قضایی و صُلح یاران در حل و فصل بسیاری از دعاوی و موضوعات اجتماعی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

 


یکی دیگری از مسائلی که در این نشست بر آن تأکید شد: توجه به « تربیت محیطی جامعه» است که امروز متأثر از فضای حاکم بر کافه ها، مسئله سگ گردانی، بی حجابی ها و عرضه پوشاک مغایر با شأن اسلامی به سمت و سوی دیگری می رود و باید برای آن تدبیری اندیشید.

 

 

 

 

یکی از فعالین مردم نهاد هم خواستار توجه ویژه دادگستری کل استان به منطقه الله آباد در حاشیه کرمان شد که آسیب های اجتماعی فراوانی در آن دیده می شود و راه اندازی کلانتری برای کمک به تأمین امنیت این نقطه از حاشیه شهر ضروری است.

 

 

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان در جمع بندی آراء و نظرات مطرح شده، اظهار کرد: معاونت پیشیگری از وقوع جرم دادگستری باید این نظرات را جمع بندی و دسته بندی کند تا در برنامه های عملیاتی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی با تأکید بر قانون مداری و توجه به قانون؛ خاطرنشان کرد: هیچکس برای هیچ کاری نباید به خود اجازه بدهد قانون را دور بزند و در عین حال باید اطلاعات قانونی به مردم بدهیم زیرا قُبح قانون شکنی مسئله مهمی است.

 

حجت الاسلام حمیدی با متذکر شدن این مطلب که همه مسائل را با ابزار قانونی و پلیسی و قضایی، بدون در نظر گرفتن نقش مردم در فرهنگسازی و پیشگیری نمی توان پیش برد؛ تصریح کرد: نقش مردم و نهادهای مردمی در کاهش جرائم مهم و پشتیبانی از این نهادهای مردمی هم اهمیت دارد.

 

وی با بیان اینکه باید هزینه وقوع جرم را بالا ببریم؛ فاصله گرفتن از سبک زندگی دینی را به عنوان یکی از مضعلات جامعه نام برد و در پایان بر استفاده از ابزارهای هنر و ورزش و سینمای اسلامی را مورد تأکید قرار داد.

کد خبر 1189685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha