معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران نشست هم اندیشی با کادر مدیریت استان قم برگزار کرد

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور، به همراه مدیرکل امور نخبگان و مدیرکل اداره پژوهش‌های عمومی و تحصیلی، ضمن بازدید از مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم، نشستی با سرپرست و کادر این مجموعه برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری سبستان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور به همراه مدیرکل امور نخبگان و مدیرکل اداره پژوهش‌های عمومی و تحصیلی حوزه های علمیه خواهران، ضمن بازدید از مدیریت استان قم، نشستی با سرپرست و کادر این مجموعه برگزار کرد.

این نشست هم‌اندیشی و بازدید استانی، با هدف هم اندیشی در ابعاد مختلف پژوهش، بررسی ظرفیت‌های پژوهشی ویژه استان و ترسیم چشم انداز پژوهشی استان‌ در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور در این نشست، با اشاره به نقش پررنگ مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم در راهبری سایر حوزه‌ها و ظرفیت‌های مطلوب این مدیریت، به بیان مصوباتی در این خصوص پرداخت و آن را در دستور کار و حائز اولویت دانست.

خانم متولیان، تصویب آیین نامه شورای کتاب سال حوزه، شناسایی افراد توانمند جهت معرفی به فعالیت‌های تیمی و تشکیل کارگروه های پژوهشی در این خصوص، ابلاغ آیین نامه رتبه بندی و شناسایی پژوهشگران، ابلاغ زمان بندی اداره نخبگان به استان ها و... را شماری از این مصوّبات عنوان کرد.

 

وی در ادامه به توضیح برخی طرح‌های در حال اجرا در خصوص ارتقاء امور پژوهشی طلاب با پیش‌بینی جلسات متعدد با کادر مدیریت استان قم، پرداخت.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، در این نشست، با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران استان قم، ظرفیت ورود به عرصه های مختلف پژوهشی و راهبری ارتقائی پژوهشگران را در سطح استانی و فرا استانی داراست، بیان کرد: ما آمادگی خود را در تعاملات مختلف پژوهشی در حیطه علوم اسلامی اعلام می‌داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی، مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون تفصیلی حوزه های علمیه خواهران، در ادامه این نشست، با اشاره به راهبری دقیق و اصولی مدیریت استان قم، خواستار حضور حداکثری طلاب مدارس علمیه در همایش کتاب سال حوزه شد و افزود: امروزه طلاب خواهر، با ورود به مباحث کارآمد پژوهشی، ضمن ارتقای علمی در این زمینه می‌توانند بطور تخصصی در بخش های متعدد کتاب سال حوزه شرکت نموده و در این راستا به نتایج مطلوب‌تری دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: خواهران پژوهشگر ضمن اهتمام به مسئله متن محوری و دیدگاه نقّادانه، به شناسایی آسیب های اجتماعی پرداخته و مسائل مورد نیاز جامعه را مورد بررسی و پژوهش قرار دهند تا از موازی کاری و تکرار مباحث پرهیز شود.

 

مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون تفصیلی حوزه های علمیه خواهران، با تاکید به پرورش روحیه پژوهشی در طلاب، تاکید کرد: از خواهران طلبه انتظار می‌رود بحثهای مرتبط با نقد کتب، تولید و بازآفرینی، فراوری های آموزشی، و تولید مجلات تخصصی با محوریت متن را در اولویت امر قرار دهند.

خانم حیاتی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم، نیز ضمن تشکر از حضور مدعوین در این نشست به بیان گزارش عملکرد پژوهشی استان پرداخت و به نمونه‌هایی از فعالیت های پژوهشی اشاره کرد.

وی نسبت به آثار پژوهشی طلاب مدارس علمیه تابع استان قم، ابراز امیدواری کرد و افزود: در حال حاضر، شور و نشاط چشمگیری در فعالیت های پژوهشی طلاب استان قم وجود دارد که تعداد قابل توجهی در جشنواره‌ها و مجامع علمی جزء پژوهش‌های برگزیده‌ به شمار می‌آیند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم، با اشاره به اینکه مدارس علمیه معصومیه، حضرت آمنه(س) و حضرت صدیقه کبری(س) در صدد ارائه خدمات کشوری بصورت مجازی هستند، افزود: مدارس دیگر تابع استان قم همچون مدرسه علمیه معصومیه، حضرت آمنه(س) و آیت الله ایروانی، رتبه علمی پژوهشی دریافت کرده اند و جزء مدارس پیشگام در تولید آثار فاخر پژوهشی هستند و مجوز تولید نشریات را به خود اختصاص داده اند.

وی اظهار داشت: برنامه ارتقائی معاونان پژوهشی مدارس، کادر و اساتید در دست اجراست که حاصل ساعت ها جلسات هم‌اندیشی و تعامل با اعضای شورای علمی پژوهشی و کارشناسان مربوطه می‌باشد و هدف از برگزاری آن؛ راهبری، یکپارچه‌سازی و کار تشکیلاتی است.

 

شرکت در مجامع علمی، برگزاری کرسی ها و نشست های پژوهشی، گردهمایی کتابداران، بررسی و شناسایی طلاب برتر پژوهشی و درج مصاحبه با نخبگان و فعالان پژوهشی در کانال مدیریت استان و مرکز، شوراهای علمی پژوهشی با حضور آقای کرامتی و معارفی، از دیگر عناوین مطروحه توسط معاون پژوهش مدیریت استان قم در این نشست بود.

در ادامه، خانم منظری، مدیرکل پژوهش‌های عمومی حوزه های علمیه خواهران، با تاکید بر اینکه ستون اصلی و نیروی محرکه ما، پژوهشگران هستند، خاطرنشان کرد: لازم است قبل از انعقاد هر تفاهم‌نامه‌ای، ظرفیت نیروی انسانی هر حوزه شناسایی شود و نویسندگان و تدوینگران جهت انجام پژوهش‌های میدانی به سازمان ها و ارگان‌ها معرفی گردند.

وی شناسایی فعالان علمی پژوهشی و اقدام به رتبه‌بندی و شبکه سازی را دستور کار این اداره کل عنوان کرد و افزود: با ایجاد تشکّل‌ها و حمایت از آنان، ارتقای علمی پژوهشی طلاب بروز و ظهور پیدا می‌کند.

خانم منظری با اشاره به انجام رصدهای پژوهشی تصریح کرد: اهتمام به عرصه‌ی پژوهش‌های تحصیلی و مسلّح نمودن طلاب در حین نگارش مقالات تحصیلی از لحاظ علمی، دینی، کاربردی و کارآمدی و راهبری آنان در زمینه انتخاب عنوان، نشریه، ارکان نشریه، چاپ و نشر مقالات و تولید نشریه‌ با نگاه نقّادانه از جمله اقداماتی است که مورد بررسی تخصصی کارشناسان قرار می‌گیرد.

 

مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خواهران نیز اجمالاً به بیان نحوه عملکرد کادر پژوهشی خود پرداخت و گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های مصوب این مجموعه ارائه کرد.

خانم اسکندری، مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران، نیز در سخنانی، به چند محور اصلی استانداردسازی، کیفیت بخشی به امور پژوهشی طلاب سطوح 2و3و4، بازنگری آیین نامه ها و... اشاره نمود و آن را در راس امور مجموعه ذی‌ربط دانست.

کد خبر 1189844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha